فونیکسریمکسبهتام

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس

قیمت لوازم یدکی خودرو نامتعارف است

لزوم دقت بالا در واگذاری خودروسازان

عصر خودرو- عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص وضعیت لوازم یدکی خودرو در بازار گفت: مشکل اصلی که بسیاری از آن گله می‌کنند مربوط قیمت نامتعارف لوازم یدکی است. در این خصوص نظارت خاصی بر روی قیمت‌ها وجود ندارد و برای آن باید به دنبال راهکار بود.

قیمت لوازم یدکی خودرو نامتعارف است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز، عبدالله رضیان، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با قیمت لوازم یدکی در بازار گفت: ما در خصوص لوازم یدکی کمبود نداریم اما متاسفانه قیمت‌ها نامتعارف است و کنترل‌شده نیست. بیشتر افراد از نحوه توزیع و قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی گله دارند. متاسفانه قیمت لوازم یدکی به گونه‌ای است که هیچ دستگاهی نظارت بر روی آن ندارد به همین گله‌مندی‌ها بیشتر در زمینه قیمت است. ممکن است برخی از قطعات که در بازار کمیاب است را افراد و فروشندگان احتکار کنند و به بازار ندهند. لوازم یدکی که در داخل کشور تولید می‌شود مشکل چندانی ندارد اما مقداری از جهت کنترل بازار وضعیت مناسبی نداریم.ورود قطعات چینی به کشور

    وی ادامه داد: متاسفانه قطعات چینی به شدت وارد بازار می‌شود و کنترلی روی آن صورت نمی‌پذیرد. یک سری قطعاتی که باید تامین شود از طریق تامین‌کنندگان داخلی تولید نمی‌شود و در واقع قطعات به صورت تقلبی و بی کیفیت به بازار راه پیدا می‌کنند. در نتیجه این قطعات برای خریداران مشکلات گوناگونی را ایجاد کرده است و باید این مشکلات را رفع کرد. بیشتر قطعاتی که از خارج کشور به ایران راه پیدا می‌کنند از چین هستند. بسیاری از دلالان به دلیل این که خرید چنین قطعاتی سود بالایی دارد و قیمت آن‌ها ارزان تمام می‌شود به سمت اینگونه موارد می‌روند.

    توزیع قطعات توسط قطعه‌سازان

    رضیان در خصوص توزیع قطعات به بازار گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که برخی از قطعات تحریم است و امکان ورود آن‌ها از مجاری قانونی وجود ندارد. همین امر بازار قطعات را با مشکل مواجه کرده و این بازار نابه‌سامان شده است و حدود 30 درصد قطعات از خارج کشور به بازار راه پیدا می‌کند. این قطعات با توجه به این که بخش عمده‌ای از آن‌ها چینی است احتمالا تقلبی هستند و یا عمر زیادی ندارند. مدیریت باید در این زمینه صورت بگیرد و راه‌حل این است که قطعات از مجاری قطعه‌‌سازان و خودروسازان و به صورت اینترنتی یا از طریق نمایندگی‌های مجاز به بازار راه پیدا کند. بسیاری قطعات خودروها در داخل کشور تولید می‌شود و توزیع قطعات نیز باید توسط همان قطعه‌سازان صورت بپذیرد.

    وی افزود: این نابه‌سامانی ناشی از عدم برنامه‌ریزی صحیح در وزارت صمت و توسط خودروسازان است. در خصوص تامین بازار قطعه‌سازان می‌توانند حضور داشته باشند. در صورتی که شرکت‌های خودروسازی هماهنگی داشته باشند این امکان وجود دارد که قطعات مختلف به بازار راه پیدا کند. لازم به ذکر است در شرکت‌های داخلی یک سری خودرو در کف پارکینگ‌ها نیز مانده بود که این خودروها نیز به دلیل نقص قطعه به این وضعیت دچار شده بودند. بنابراین قطعه‌سازان نیز باید برای رفع این مشکلات در کنار تامین بازار همکاری می‌کردند. اعلام شده بود که تمامی این خودروها تا شهریور ماه تکمیل می‌شوند و وضعیت آن‌ها مشخص خواهد شد. در حال حاضر اطلاع دقیقی وجود ندارد که چه میزان از این خودروها در رابطه با نقص قطعه مشکل آن‌ها برطرف شده است. لازم به ذکر است که مشکل تعداد زیادی از این خودروها برطرف شده است و میزان آن‌ها کاهش یافته است. برخی از قطعات به صورت وارداتی هستند و مشکل از سمت همین قطعات و تامین آن‌ها است. مشکلاتی در خصوص واردات چنین قطعاتی وجود داشت اما در حال حاضر مشکلات آن‌ها برطرف شده است.

    جزئیات واگذاری خودروسازان

    رضیان در پایان گفت: واگذاری دو خودروساز به شرایط مختلفی بستگی دارد. در صورتی که می‌خواهد این کار انجام شود باید با دقت بالایی صورت پذیرد. افرادی باید در این زمینه انتخاب شوند که اهلیت داشته باشند در غیر این صورت واگذاری بر خلاف این که مفید باشد احتمال دارد به ضرر تولید داخل تمام شود. ابتدا باید به نکاتی مانند ظرفیت اقتصادی، تکنولوژی، فنی و مالی توجه شود. در صورتی که چنین شرایطی وجود داشته باشد واگذاری دو خودروساز می‌تواند به نفع رونق تولید داخل باشد. در این خصوص امیدوار نیستم که چنین کاری انجام شود چرا که پیدا کردن اینگونه افراد که مناسب واگذاری باشند بسیار سخت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو