فونیکسریمکسبهتام

مسیری که همچنان حادثه ساز است

کمربندی نسیم شمال قزوین در دست انداز وعده ها

عصر خودرو- با وجود وعده های مکرر مسئولان برای بهسازی جاده کمربندی نسیم شمال در قزوین، هنوز اقدام جدی برای اصلاح و مرمت این محور پرترافیک صورت نگرفته و این مسیر همچنان حادثه ساز است.

کمربندی نسیم شمال قزوین در دست انداز وعده ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  با وجود گذشتن سال ها از ایجاد مشکلات جدی ترابری در جاده کمربندی نسیم شمال، همچنان این مسیر ناهموار با دست اندازها و عرض کم خود برای هم استانی ها و مسافرانی که از شهر قزوین عبور می کنند، مشکل ساز و حادثه آفرین است و تاکنون کار جدی برای اصلاح و بهسازی آن صورت نگرفته است.

    جاده ای که البته کاربری آن صنعتی و برای استفاده شرکت گاز بوده، اما به دلیل فقدان کمربندی مناسب در جنوب شهر این نقش خطیر را بر عهده گرفته و با توجه به آماده نبودن برای عبور و مرور زیاد خودرو، به ویژه خودروهای سنگین زیرسازی آن به تدریج تخریب شده و به مسیری سنگلاخ و پر ترافیک برای خودروسواران مبدل شده است. 

    مشکلی که مدت هاست مورد اعتراض و انتقاد جدی شهروندان و گردشگرانی قرار گرفته که مجبور به گذر از این مسیر هستند. با توجه به توافق صورت گرفته میان شهرداری قزوین و ادارات کل راهداری و راه و شهرسازی قرار شده طرح اصلاح و بهسازی این محور به صورت مشارکتی انجام شود که سهم شهرداری در تامین بودجه آن 70 درصد، اداره کل راه و شهرسازی 15 دصد و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای هم 15 درصد خواهد بود. 

    لزوم استفاده از زیرسازی پیشرفته برای بهسازی

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین با یادآوری اینکه جاده نسیم شمال در قالب کمربندی، یکی از راه های مهم در شهرستان قزوین است، به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از مسافرانی که قصد گذر از استان را داشته باشند، مجبورند از این مسیر عبور کنند و به همین خاطر با مشکلات زیادی مانند دست انداز و باریک بودن آن دست و پنجه نرم می کنند.

    علی فرخزاد با اشاره به وجود حجم زیادی از ترافیک روزانه شهر قزوین در این محور، افزود: با توجه به اینکه زیرسازی جاده نسیم شمال به خاطر تردد سنگین و نامتناسب با ظرفیت آن به مرور تخریب شده، فقط با اضافه کردن یک روکش ساده آسفالت قابل بازسازی نیست و باید از زیرسازی های پیشرفته روز برای احیای آن بهره برد.

    وی با ذکر اینکه زیرسازی فعلی این محور جوابگو نیست و باید حذف شده، دوباره زیرسازی و آسفالت شود، ادامه داد: لازم است اصلاح و تعمیر جاده کمربندی نسیم شمال زیر نظر کمیته فنی انجام شود و پیمانکار طرح با تضمین 5 تا 10 ساله شروع به بهسازی این مسیر کند. 

    اتمام طرح بازسازی نسیم شمال؛ از وظایف شهردار جدید

    معاون عمرانی استاندار قزوین در جواب این سؤال که چه کسی متولی اجرای طرح بازسازی و بهسازی این مسیر است، بیان کرد: شهرداری قزوین متعهد شده که در 2 مقطع 3 ماهه عملیات بازسازی محور نسیم شمال را به پایان برساند. به این معنی که این طرح را به 2 فاز تقسیم بندی کرده اند، ولی از نظر زمان اجرا این کار با هماهنگی و مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی انجام خواهد شد. 

    فرخزاد، به پایان رساندن طرح بازسازی کمربندی نسیم شمال را از وظایف مهم شهردار جدید دانست و اضافه کرد: شهرداری قزوینباید با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان این پروژه سنگین ومهم را به سرانجام برساند.

    کار اصولی ساخت کمربندی جدید است

    این مسئول یادآورشد: البته کار اصولی برای رفع همیشگی مشکل نسیم شمال، احداث کمربندی کامل خارج از این نقطه و مسدود شدن نسیم شمال است، زیرا جاده نسیم شمال از ابتدا قرار نبود به کمربندی تبدیل شود؛ هرچند محور دسترسی موقت برای شرکت گاز بود که به علت نداشتن کمربندی مناسب در شهر، بتدریج به کمربندی جنوب شهر مبدل شد. 

    فرخزاد اضافه کرد: با توجه به اینکه ترافیک سنگین این محور نمی تواند وارد شهر شده و آنجا تقسیم شود، برای پیش بینی راه های جایگزین در زمان مرمت نسیم شمال، تاکنون 2 جلسه شورای ترافیک برگزار شده و مجوزهای لازم برای پیشبرد طرح را به دستگاه های متولی داده ایم. 

    20 میلیارد تومان؛ بودجه اصلاح نسیم شمال

    نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین هم با تاکید بر نامطلوب بودن وضعیت جاده نسیم شمال، به خبرنگار مهر گفت: ما هم با شهروندان هم عقیده ایم که وجود کمربندی نسیم شمال با وضعیت فعلی به آبروی شهر لطمه می زند؛ اما برای تعریض آن به دلیل گذشتن از میان باغستان ممنوعیت ومحدودیت هایی وجود دارد و به هیچ وجه مجوز انجام این کار را نداریم.

    مهدی عبدالرزاقی، اعتبار در نظر گرفته شده برای اصلاح و بهسازی این جاده را 20 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به دست انداز و وضعیت بسیار بد سطح این کمربندی 11 کیلومتری، اجرای طرح بازسازی و اصلاح می تواند بخش زیادی از دغدغه های شهروندان در حوزه راه های شهری را پاسخ دهد.

    وی ادامه داد: این مسیر پر ترافیک است و به دلیل نبود شرایط لازم برای بسته شدن موقت راه برای انجام عملیات بهسازی، بخش اعظم پروژه باید در طول شب اجرا شود و به همین خاطر به همکاری دستگاه های اجرایی از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی نیاز داریم تا بتوانیم حداقل فاز اول این طرح را تا پایان سال به اجرا درآوریم. 

    عبور از میان باغستان نسیم شمال را تخریب کرده است

    معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان هم درباره مشکلات جاده نسیم شمال گفت: یکی از دلایل اصلی تخریب جاده نسیم شمال عبور آن از میان باغ های سنتی است؛ چرا که بیشتر باغستان های این منطقه به روش غرقآبی آبیاری می‌شوند و گاهی شاهد افزایش سطح آب تا شانه‌های جاده هستیم که با توجه به تردد ماشین‌های سنگین سبب خراب شدن تدریجی زیرسازی جاده شده اند.

    مجتبی دایی دایی راه حل مشکل زیرسازی کمربندی نسیم شمال را تثبیت جاده با سیمان برای جلوگیری از تخریب با نفوذ آب دانست و اضافه کرد: در این روش از تثبیت جاده با سیمان حدود 30 سانتی‌متر در لایه‌ی بالایی جاده استفاده می ‌شود که حتی اگر آب زیادی هم به آن برسد، نه تنها زیرسازی خراب نخواهد شد، بلکه مقاوم تر می شود.

    وی ادامه داد: بودجه اولیه در نظر گرفته شده برای جاده نسیم شمال حدود 12 میلیارد تومان است و شروع اجرای پروژه بازسازی و بهسازی با شهرداری است که بعد از اتمام عملیات تثبیت راه، ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای در مرحله ارائه سهمیه قیر برای آسفالت و روکش کردن وارد اجرای طرح می شوند. 

    دایی دایی در خصوص اجرای طرح کمربندی جدید و جایگزین هم گفت: اداره‌ راه و شهرسازی با پیگیری‌ های لازم توسط وزارتخانه در نظر دارد از روستای دولت آباد کمربندی به طول 40 کیلومتر تا مسیر حصارخروان احداث کند که با تامین اعتبار این طرح اجرایی خواهد شد. 

    روکش آسفالت جاده نسیم شمال در اولویت قرار گیرد

    با توجه به مشکلات گسترده ای که جاده نسیم شمال برای ترافیک شهری، خودروهای شهروندان و جان مسافران ایجاد می کند، لازم است اجرای پروژه اصلاح و بهسازی آن در اولویت طرح های عمرانی استان قرار گیرد تا با انجام این طرح، حداقل به طور موقت و تا زمان احداث کمربندی جدید، بخش زیادی از مشکلات ترددکنندگان در این مسیر مرتفع شده و از بروز حوادث در این مسیر هم جلوگیری شود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو