فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی مطرح کرد:

سال۹۸ نقطه عطف عملکرد صنعت قطعه

بدعهدى دولت در پرداخت تسهیلات به خودروسازان

عصر خودرو- یک فعال صنعت قطعه ضمن اینکه سال٩٨ را نقطه عطف عملکرد صنعت قطعه نسبت به سال‌های گذشته دانست، از بدعهدى دولت در عدم تسویه کامل تسهیلات مصوب براى خودروسازان گلایه کرد.

سال۹۸ نقطه عطف عملکرد صنعت قطعه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، آرش محبى نژاد درباره اقدامات قطعه‌سازان در سال98 توضیح داد: سال گذشته صنعت قطعه‌سازى کشور شاهد یک فرود اساسى در میانه سال و فرازى دوباره بود به طوریکه در شهریور و مهر ماه سال گذشته به صورت تجمیعى شاهد حدود 40درصد انحراف منفى تولید نسبت به مدت مشابه سال٩٧ بودیم یعنی تیراژ خودرو 40درصد افت کرد از طرفی ٢۰۰ هزار خودرو در کف کارخانه‌ها خاک مى‌خورد و آینده روشنى پیش رو نداشتیم.

    او ادامه داد: در همین راستا با توجه به فشار مضاعف تحریم‌ها و عدم امکان تامین قطعات و مواد خاص از خارج، به دعوت وزیر صمت و خودروسازان سه درخواست اصلى از قطعه سازان و انجمن قطعه‌سازان شد که درخواست اول تجارى کردن ٢۰۰هزار خودروى مانده در کف کارخانه‌ها، دوم افزایش تیراژ و تحقق رونق تولید خودرو و درخواست سوم داخلى‌سازى قطعات مورد تحریم بود و در قبال این سه درخواست مسئولان به ما وعده دادند که نقدینگى صنعت قطعه‌سازى تامین شود.

    دبیر انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعه‌سازان با اشاره به انجام تمام تعهد توسط صنعت قطعه اظهار کرد: فعالان این صنعت سه تعهد خود را به خوبى انجام دادند به طوریکه ٢۰۰هزار دستگاه خودرو به همت قطعه‌سازان و خودرو‌سازان جمع شد، همچنین تیراژ خودرو به شکل چشمگیرى افزایش یافت تا جاییکه آمار تجمیعى تولید ٩٨ با ٩٧ تفاوت چندانى نداشت درحالیکه تحریم‌ها به اوج خود رسیده بود و بیشتر تولیدات ما داخلى بود ضمن اینکه با برگزارى چهار میز ساخت داخل بخش عمده‌اى از قطعات وابسته به خارج داخلى شد.

    او با گلایه از بدعهدى دولت تصریح کرد:  متاسفانه وعده مسئولان براى تامین نقدینگى کامل محقق نشد؛ همانطور که شاهد بودیم سال گذشته مبلغ ١۰هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به خودروسازان در هیات دولت مصوب شد اما نه تنها این رقم مصوب به 5000میلیارد تومان کاهش یافت بلکه همین مبلغ هم تا پایان سال با خودروسازان تسویه نشد.

    محبى نژاد گفت: عملکرد قطعه‌سازان در سال ٩٨ نقطه عطفى بر عملکرد تمام سال‌هاى گذشته این صنعت بود زیرا علاوه بر تحقق سه هدف مهم، با نهضت ساخت داخل آینده را نیز تضمین کردند به طوریکه دیگر تحریم‌ها به راحتى قادر به توقف صنعت خودروسازى کشور نخواهد بود؛ در پایان سال نیز کرونا مهمان نحس کشور ما شد که البته موضوع قابل پیشگیرى نبود اما اگر این مشکل ایجاد نمى‌شد مى‌توانستیم نسبت به سال ٩٧ انحراف مثبت تولید داشته باشیم.

    این فعال صنعت قطعه در بخش دیگرى از صحبت‌های خود درباره برنامه خودروسازان در سال جهش تولید بیان کرد: در راستای نامگذاری امسال به نام "جهش تولید"، صحبتى با یکى از خودروسازان درباره برنامه آن‌ها در این سال داشتیم که این شرکت در همین راستا سه راهبرد کلى جهاد در تامین، همت در تولید و شتاب در تحویل را در نظر گرفته که موارد مهم بخش جهاد در تامین شامل تامین نقدینگى، تامین مواد اولیه و قطعات، پیشبرد برنامه‌هاى نهضت ساخت داخل، تامین خدمات پس از فروش متناسب با نیاز مشترى و سیاست‌ها، مقررات و قرانین پشتیبان تولید است.

    او افزود: همچنین در بخش همت در تولید موضوعاتى همچون ارتقاء بهره‌ورى در کلیه زمینه‌ها، تحقق برنامه جهش تولید، تحقق برنامه‌هاى طراحى و توسعه محصولات و نیز ارتقاء کیفى محصولات تولید شده مطرح شده است.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اضافه کرد: در قسمت آخر برنامه جهش تولید یعنى شتاب در تحویل نیز این شرکت خودروسازى در نظر دارد اقداماتى همچون جهش در صادرات، تحریک تقاضا، کاهش ماندگارى خودروها، تحویل تعهدات معوق و تسریع در فرآیند لجستیک را انجام دهد.

    محبى‌نژاد با اشاره به برنامه قطعه‌سازان در سال٩٩ نیز توضیح داد: در انجمن همگن قطعه‌سازى نیز در بحث جهش تولید، کارگروهى تشکیل داده‌ایم و جلسات مجازى را مرتب پیگیری می‌کنیم ضمن اینکه یک بسته پیشنهادى جهش تولید با دو محور اساسى بسترسازى و برنامه در حال تدوین است که مهم‌ترین موارد بسترسازى، اصلاح ساختارى صنعت خودرو، کاهش تصدى‌گرى دولت، اصلاح شیوه قیمت‌گذارى خودرو و قطعات و مهم تر از همه تامین نقدینگى کافى صنعت است.

    او ادامه داد: همچنین در صنعت قطعه‌سازى باید مدت زمان پرداخت به کم‌تر از چهار ماه و حتى یک‌ماه کاهش یابد تا شاهد جهش تولید باشیم؛ خوشبختانه در این راستا مشکلى در تولید نخواهیم داشت چراکه ظرفیت بالقوه خوبى داریم و فقط باید موانع تولید را حذف کنیم.

    وى درباره بخش دوم برنامه قطعه‌سازان براى جهش تولید نیز اظهارکرد: در بخش دوم باید برنامه قطعه‌سازی را منطبق با خودروسازان و برنامه وزارت صمت براى سال٩٩ تدوین کنیم به شرطى که پیش‌نیازها، تامین و بسترسازى انجام شود؛ در پایان امیدواریم سال٩٩، سال خوبى در جهش تولید باشد و با تیراژ بالا و کیفیت خوبى به سال ١٤۰۰ ورود کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو