فونیکسریمکسبهتام

شک و شبهه‌هایی بر سر کیفیت بنزین

احتمال لغو مجدد تولید خودرو با استاندارد یورو ۵

عصر خودرو- دو خودروساز بزرگ کشورمان در نامه‌ای درخواست تاخیر در اجرای تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ را داشتند.

احتمال لغو مجدد تولید خودرو با استاندارد یورو ۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شک آسمان کشور ما در چند سال اخیر یکی از آلوده‌ترین دوران خود را تجربه کرده است و آمار‌های ارائه شده خبر از بحرانی شدن شرایط آب و هوای کور می‌دادند و اعترافات تلخ شهردار تهران این بحران را تایید کرد.

    پیروز حناچی 26 آذر 1398 در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: شب گذشته ذرات معلق در هوا به 200 پی پی ام رسیده بود، این حالت خطرناک است و وقتی در چنین شرایطی از آلودگی هوا قرار می‌گیریم باید شهر تخلیه شود. البته این امر ناشی از تمرکز در ساخت و ساز است و برای کنترل آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید به مسأله تمرکزی توجه شود.

    از طرفی بسیاری از آمار‌ها خودرو‌های سواری بنزین سوز را بازیگر نق اول این آلودگی می‌دانند به طوری که از نقش 38 درصدی این وسایل موتوری در تولید گاز‌های آلاینده شهر تهران خبر می‌دهند پس به عنوان یکی از اولویت‌ها برای کنترل آلودگی اوا قرار می‌گیرد و به همین دلیل بود که موضوع اجرای استاندارد یورو 5 در کشور مطرح شد.

    ماجرا به چند سال قبل مربوط می‌شود که در قانون هوای پاک مقرر شد از ابتدای سال 1400 خودرو‌های بنزینی و دیزلی دارای استاندارد یورو 5 باشند؛ و خودرو‌های سواری بنزینی در اولویت اجرای این طرح قرار گرفتند.

    مسعود زندی مدیر دفترملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در 28 آبان 97 گفت: هر خودرویی که در سال 98 تولید می‌شود فاقد استانداردسازی یورو 5 باشد، جلوی شماره گذاری آن گرفته می‌شود. طبق قانون هوای پاک، ​آیین نامه دارد و در این آیین نامه دقیقا برنامه استانداردسازی تعیین شده است.

    اما این برنامه هم مانند بسیاری از برنامه‌ها اجرایی نشده و در سکوت مسئولان محو شد تا زمانی که بعد از مدتی اجرای ان را به سال 99 موکول کردند. حالا چند روزی آغاز سال 99 گذشته  و بنا بر اعلام مسئولان کشور خودروساز‌ها از روز 22 فروردین تولید خود را از سر خواهند گرفت و گویی باز هم خبری از اجرای این قانون نخواهد بود.

    روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران‌خودرو طی نامه مشترکی تقاضای تاخیر 6 ماهه برای اجرای این طرح داشتند. در این نامه 3 خواسته مطرح صده است که اصلی‌ترین آن را می‌توان تاخیر اجرای استاندارد یورو 5 دانست. متن نامهخودروسازان به شرح زیر است.

    «جناب آقای دکتر جهانگیری معاون محترم اول ریاست جمهوری

    با سلام

    احتراما صنعت خودرو به عنوان یکی از پیشران‌های صنعت و اقتصاد کشور و در راستای عینیت بخشی به شعار سال 1389 که توسط مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شده است. برنامه ریزی‌های منسجم، گسترده و همه جانبه‌ای را انجام و تصمیمات متناسب با اجرایی شدن آن را در همین روز‌های اول سال جدید اتخاذ کرده است بنا بر این در جهت تسهیل و رفع موانع موجود بر سر راه جهش در تولید، از آن مقام محترم تقاضامندیم تا در ارتباط با موارد ذیل دستورات مقتضی به دستگاه‌های ذیربط جهت همراهی و مساعدت صادر کنید

    نظر به افزایش شدید نهاده‌های تشکیل دهنده کاتالیست در بازار‌های جهانی در ماه‌های اخیر و تأمین بسیار سخت مواد آلی آن بر این شرایط هزینه‌های ارزی و نهایتا ریالی شدیدی به خودروساز و مشتری تحمیل می‌کند همچنین استاندارد یورو 5 در مقایسه با یورو 4 در کاهش آلایندگی کلان شهر‌ها اثر بسیار کمی دارد. از طرفی تدارک تولید و توزیع سوخت مناسب پورو 5 در کشور دیده نشده و در نهایت به کاهش عمرکاتالیست و اسراف منابع ارزی و ریالی کشور منجر می‌شود. استاندارد آلایندگی یورو 5 تا شش ماه بعد از رفع تحریم‌ها به تعویق انداخته و از عدم شماره گنازی خودرو‌های یورو 4 از ابتدای سال 1399، جلوگیری کنید.

    2) افزایش تخصیص و فروش ارز از سیستم بانک مرکزی به منظور جلوگیری از توقف خطوط تولید

    3) با توجه به شرایط خاص ناشی از اشاعه ویروس کرونا و در نتیجه  کاهش شدید حمل و نقل بین المللی کالا و مواد اولیه به مقصد کشور، هماهنگی لازم با ایرلاینها، خطوط کشتیرانی و شرکت‌های حمل ونقل زمینی مبنی بر راه اندازی دائمی حمل مواد و کالا‌ها بخصوص از مبدا چین صورت گیرد.

    رونوشتد جناب آقای دکتر کلانتری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران جهت استحضار»

    بیشتر بخوانید: سازکار کنترل بازار خودرو تا پایان فروردین ارائه خواهد شد

    امیر جعفر پور سرپرست دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از شروع فعالیت واحد‌های خودروسازی از شروع فعالیت خودروساز‌های کشور از روز 22 فروردین خبر داد و گفت: هر دو خودروساز بزرگ کشور ما از مدت‌ها قبل آمادگی لازم را برای تولید خودرو با استاندارد یورو 5 کسب کرده‌‎اند و مشکل چندانی برای تولید این محصولات وجود ندارد بلکه دغدغه ما تامین سوخت مناسب این خودرو‌ها است. خودرویی که تجهیزات آن با استاندارد یورو 5 طراحی شده است با استفاده از سوختی با کیفیت یورو 4 و حتی کم‌تر از یورو 4 آسیب دیده و عمر عملکرد کاتالیزگر آن به کم‌تر از یک دهم و حتی کم‌‎تر کاهش پیدا کرد.

    او ادامه داد: یان موضوع در نهایت به متضرر شدن مصرف‌کننده منجر می‌شود و با توجه به آیین نامه حمایت از مصرفکنندگان خودروساز‌ها باید باز این هزینه را به دوش بکشد. خودروساز‌ها با شرایط سخت و هزینه‌های تولید بالا در حال حفظ و گسترش روند تولید هستند پس نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت بار هزینه‌های ناشی از کیفیت پایین سوخت را به دوش بکشند. پیش از از طرف دولت مصوب شده بود که سوخت استاندارد و مناسب تامین شده و بعد از گذشت 6 ماه از تامین آن و توزیع در سراسر کشور تولید خودرو یورو 5 آغاز شود.

    جعفر پور با تاکید بر اهمیت توجه به مصوبه فوق تصریح کرد: ما حتی برای بررسی نمونه‌های تولید شده سوخت مناسب در اختیار نداریم و از منابع خاصی سوخت مورد نیاز آزمایش‌ها را تهیه می‌کنیم. ما در پایان سال گذشته به مجموعه مراجع بالا دست برای تولید خودرو با استاندارد یورو 5 اعلام آمادگی کردیم، اما در برخی موارد حتی بنزین سوپر فروخته شده در جایگاه‌های سوخت هم استاندارد یورو 4 را کسب نمی‌کند.

    سرپرست دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با تاکید بر این که اعمال استاندارد یورو 5 باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات تولید شده در واحد‌های خودروسازی خواهد شد گفت: استاندارد‌های 85 گانه در نظر گرفته شده در صنعت خودرو در بالاترین سطح ممکن طراحی شده است و جزو معدود کشور‌هایی هستیم که چنین استاندارد سختگیرانه‌ای برای خودرو‌ها در نظر گرفته‌ایم، اما باید اجرای طرح‌ها اولویت بندی شود. در شرایط فعلی واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید این محصول بسیار سخت و هزینه‌بر است درحالی که می‌توان با سرف زمان این قطعات را داخلی سازی کرد.

    او با اشاره به روابط مناسبی که بین دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت و شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است گفت: بسیاری از محصولات وارداتی با برگزاری 3 میز داخلی که در چند مدت اخیر برگزار شد داخلی سازی شده و تعداد بسیاری آماده تولید انبوه است، اما هنوز در برخی موارد نیاز به واردات قطعه و مواد اولیه وجود دارد.

    جعفر پور تاکید کرد: وزارت صمت به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل کرده است و امیدوار هستیم با همراهی سایر وزارتخانه‌های کشور هر چه زودتر به این استاندارد دست پیدا کنیم؛ ما برای تاخیر در اجرای این طرح پشتیبان اعمال تاخیر خواهیم بود تا هم سوخت مورد نیاز این استاندارد تهیه شده و هم عمق داخلی سازی قطعات مورد نیاز برای ساخت خودرو با این استاندارد افزایش پیدا کند.

    با توجه به موارد ذکر شده  به احتمال زیاد فعلا خبری از تولید خودرو یورو 5 نخواهد بود و این موضوع مانند چند با گذشته به تاریخ دیگری موکول می‌شود؛ دولت و سایر سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان حفاظت محیط زیست وو وزارت نفت هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند، اما گمان نمی‌کنیم فعلا خبری از تولید خودرو با استاندارد یورو 5 باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو