فونیکسریمکسبهتام

مکانیکی‌ها خلع سلاح شدند؛

تعمیرگاه‌هایی که لوازم‌یدکی ندارند

عصر خودرو- تعطیل‌شدن فروشگاه‌های لوازم یدکی به شکایت برخی مالکان خودرو از تعمیرگاه‌ها منجر شده است.

تعمیرگاه‌هایی که لوازم‌یدکی ندارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، صنوفی که با برقراری محدودیت برای کسب و کارهای غیرضروری از آغاز امسال، فعالیتشان ممنوع شده بود، با پایان فروردین‌ماه به سر کار خود بازمی‌گردند و خدمت‌رسانی خود را آغاز می‌کنند.  براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و به‌منظور اجرای طرح فاصه‌گذاری هوشمند، مشاغل غیرپرخطر در تهران، درصورت تمایل و مشروط به سپردن تعهد مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت، می‌توانند از 30فروردین بازگشایی شوند.

    تعطیلات پرحاشیه

    تعطیلات یک‌ماهه برخی مشاغل حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت؛ ازجمله ناهماهنگی در باز و بسته بودن بعضی صنوف مرتبط با هم، مانند آزادبودن ارائه خدمات در تعمیرگاه‌های خودرو و همزمانی آن با تعطیلی واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی؛ یک ناهماهنگی بزرگ که خیلی به چشم آمد و مشکلاتی را برای مالکان خودرو ایجاد کرد. این موضوع که حتی دست‌مایه طنز هم شد، در نهایت با واکنش مسئولان و فعالان این صنوف نیز همراه شد. شکایت مالکان خودروها از نبود قطعات یدکی در تعمیرگاه‌ها و خواب تعداد زیادی از خودروهای سبک و سنگین به این دلیل، پیامد تعطیلی فروشگاه‌های لوازم یدکی بود؛ تصمیمی که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران آن را شتابزده و نسنجیده اعلام می‌کند. علیرضا نیک‌آیین  ضمن انتقاد از ناهماهنگی‌های به‌وجود آمده در تعطیلی واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی، درحالی‌که تعمیرکاران در این ایام به خدمات‌دهی مشغول‌اند، گفت: در روزهای پایانی سال همزمان با شیوع کرونا در کل کشور، شاهد شتابزدگی در دسته‌بندی تعطیل یا باز بودن اصناف بودیم؛ به‌طوری که مقرر شد تعمیرکاران خودرو در ایام عید به ادامه فعالیت بپردازند، اما همزمان عرضه‌کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی تعطیل باشند. این تصمیم فقط ضرر و زیان همکاران ما را به‌دنبال داشت زیرا در وهله نخست شهر تعطیل بود و مراجعه اندکی به واحدها انجام می‌شد و فقط هزینه‌های زیاد ضدعفونی کردن واحدها، هزینه برق و هزینه‌های کارگری را برای واحدهای صنفی به‌دنبال داشت.

    کمبود قطعه، تعمیرکاران را از کار انداخت

    تعطیلی واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی و کمبود لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز، موجب شد در عمل تعمیرکاران نیز در بسیاری موارد قادر به انجام کار نباشند. به گفته نیک آیین ذخیره لوازم یدکی تعمیرگاه‌ها که اتفاقا همیشه محل مناقشاتی بین دو اتحادیه یدکی‌فروشان و مکانیک‌ها بود، توانست تا حدودی مشکلات را کمتر کند و در موارد زیادی کار شهروندان را راه بیندازد ولی با طولانی‌شدن تعطیلی لوازم یدکی‌ها این ذخیره هم به پایان رسید و باعث شد باز بودن تعمیرگاه‌ها نیز در عمل بی‌فایده باشد. او یادآور شد: اعضای این اتحادیه فقط خودروهای سواری را تحت پوشش ندارد، بلکه به اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نیز که به حمل مسافر، بار، سوخت، کالاهای اساسی، عملیات امدادی و غیره مشغولند، سرویس‌دهی می‌کند اما ناهماهنگی ایجادشده باعث شد در تمام این موارد خدمات‌رسانی با مشکل مواجه شود. نیک‌آیین با بیان اینکه ادامه روند موجود خدمات‌رسانی به 5.5میلیون خودروی پلاک تهران را مختل می‌کند، اعلام کرد: از 10روز پیش اعتراض خود را در این زمینه به اتاق‌های اصناف تهران و ایران ارائه کردیم، اما آنها موضوع تجمع افراد در واحدهای عرضه‌کننده لوازم یدکی را بهانه کرده‌اند، درحالی‌که مشابه همین وضعیت را در تعمیرگاه‌ها نیز شاهدیم.

    کرونا و کاهش مراجعه به تعمیرگاه‌ها

    مسافرت‌های نوروزی هرسال روزهای بسیار شلوغ و پررونقی را برای تعمیرکاران و لوازم یدکی‌فروشان رقم می‌زد اما پایان سال گذشته همه‌‌چیز با هرسال فرق داشت. مراجعه به تعمیرگاه‌ها از ابتدای اسفندماه پارسال با اعلام شیوع کرونا در کشور و ابلاغ سیاست‌های پیشگیرانه مبتنی بر قرنطینه خانگی و پرهیز از سفر به‌شدت کاهش یافت و این امر به مانند بسیاری دیگر از مشاغل، کاهش چشمگیر درآمد این صنف را به همراه داشت؛ چیزی که باعث شد باز نگه‌داشتن مغازه در ایام عید و تاکنون، به‌دلیل تحمیل هزینه‌های اضافی با اعتراض اعضای این صنف همراه باشد. به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران، مراجعه به تعمیرگاه‌ها در اسفند پارسال و فروردین امسال به قدری کاهش یافت که 5هزار واحد صنفی این اتحادیه عملا تنها به‌خودروهای موظف به فعالیت در سطح شهر از قبیل ماشین‌های شهرداری، آتش‌نشانی و نیروی انتظامی سرویس‌دهی می‌کردند. نیک‌آیین  توضیح داد: با این حال و با وجود کاهش مراجعات، موارد بهداشتی در این مدت برای اعضای اتحادیه پیامک ارسال می‌شد و تمام تعمیرگاه‌ها موظف بودند برای پیشگیری از گسترش و انتقال کرونا تمام پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی شامل استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی‌کردن سطوح را رعایت کنند.

    با فعالیت 10درصدی هم موافقت نشد

    سخنگو و عضو هیأت‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی  درباره دلایل تعطیلی واحدهای صنفی مرتبط با این اتحادیه گفت: برای خود ما هم سؤال است که با توجه به مجازبودن فعالیت تعمیرگاه‌های خودرو و نیاز مردم به لوازم یدکی چرا باید فروشگاه‌های این صنف تعطیل باشند؟ تنها دلیلی که از سوی مسئولان برای این تصمیم مطرح شده، شلوغی و پرتردد بودن فروشگاه و پاساژهای لوازم یدکی است. سیدمهدی کاظمی با اشاره به پیگیری‌های اتحادیه برای رفع این مشکل افزود: در جلساتی که در روزهای ابتدایی سال با اتاق اصناف برگزار شد درخواست کردیم با توجه به شکایت‌های مکرر بسیاری از شهروندان مبنی بر خوابیدن خودروهایشان به‌دلیل در دسترس نبودن لوازم یدکی، تصمیم اتخاذشده مورد تجدید نظر قرار گیرد تا فروشگاه‌های لوازم یدکی بتوانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به فعالیت خود برگردند. در نهایت اتاق اصناف با وجود نگرانی‌هایی که درخصوص تامین سلامت مردم و اعضای اتحادیه داشت، موافقت کرد که از میان 10هزار عضو اتحادیه در شهر تهران، 10درصد از واحدهای صنفی شامل تعدادی از فروشگاه‌های قابل اعتماد که لوازم یدکی خودروهای بیشتری را پوشش می‌دادند بازگشایی شوند اما با وجود ارسال درخواست کتبی برای طی مراحل اداری، این اجازه هنوز صادر نشده است.

    تعطیلی، کرایه مغازه و چک‌های برگشتی

    ممنوعیت فعالیت صنوفی که خدمات اضطراری ارائه نمی‌دهند تا 23فروردین تعیین شده بود که براساس آخرین تصمیمات، این مدت تا 30فروردین‌ماه تمدید شد. پیگیری‌های اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و تلاش‌های روسای اتاق اصناف تهران و ایران در زمینه رفع ممنوعیت فعالیت فروشگاه‌های لوازم یدکی بی‌فایده بود و ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت با بازگشایی مجدد این واحدها موافقت نکرد. با این حساب واحدهای فروش لوازم یدکی تا پایان هفته جاری اجازه فعالیت نخواهند داشت. این تعطیلی به‌نسبت طولانی علاوه بر مشکلاتی که در زمینه تامین قطعه برای مردم و تعمیرگاه‌های خودرو به‌وجود آورده، نزدیک به 3هزار عضو اجاره‌نشین این اتحادیه را نیز که ناچارند ماهانه کرایه مغازه و حقوق کارکنان را بپردازند با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. فروشگاه‌های لوازم یدکی با توجه به پیک کار در روزهای پایانی سال، خریدهایی را نیز از قبل برای شب عید انجام داده بودند که حاکم‌شدن شرایط اضطراری و کاهش شدید سفرهای نوروزی باعث شد نه‌تنها خریدهایشان فروش نرود بلکه ناچار شوند به‌طور کامل دست از فعالیت بکشند و حالا موعد چک آن خریدها هم سر رسیده است. کاظمی با بیان اینکه اکنون موضوع چک‌های برگشتی به مشکلی بزرگ برای این واحد‌ها تبدیل شده، یادآور شد: 30درصد این صنوف اجاره‌ای هستند و هر یک بین یک تا دو کارگر هم دارند که به‌دلیل رکود اقتصادی ایجادشده حقوق خود را دریافت نکرده‌اند؛ در این زمینه انتظار حمایت بیشتری از دولت داریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط