فونیکسریمکسبهتام

طراحی سمند جدید چگونه خواهد بود؟

عصر خودرو- نسل جدید سمند قرار است روی پلت فرم پژو تولید شود اما گفته می شود به لحاظ ظاهری شبیه خودروهایی کره ای است.

طراحی سمند جدید چگونه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصادنیوز، نیمه مردادماه اعضای کمیسیون صنایع مجلس مهمان ایران خودرو بودند. در خلال این دیدار نمایندگان مجلس از نمایشگاه دستاوردهای ایران خودرو نیز دیدن کردند. در میان دستاوردهای این خودروساز آنچه بیش از همه به چشم آمد طرحی مفهومی  از یک خودروی سدان (صندوقدار) بود.

    آن طور که نقل می شود قرار است این مدل مفهومی تبدیل به نسل دوم خودروی سمند شود.این طرح مفهومی توسط شرکت جتکو( جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو)  طراحی شده است.

    آن طور که در قسمت درباره ما سایت شرکت جتکو آمده است این شرکت فعالیت خود را در شهریور 1397 با جذب نخبگان علمی از دانشگاههای کشور و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی وپژوهشی در توسعه صنعت خودرو آغاز کرده است. سهام شرکت جتکو  متعلق به گروه صنعتی ایران  خودرو است و در نزدیکی ایران مستقر شده است.

    شنیده ها حاکیست سه مدل مفهومی توسط مدیران ارشد ایران خودرو نهایی شده بود که از میان آن ها طراحی شرکت جتکو توانست نظر مدیران ایران خودرو را به خود جلب کند. البته مشخص نیست که جتکو دو نمونه دیگر را نیز طراحی کرده است یا اینکه در این مسیر با شرکت یا شرکت های دیگر  طراحی خودرو رقابت کرده است.

    آن طور که منابع آگاه می گویند این محصول جدید( نسل دوم سمند یا سدان جدید ایران خودرو) روی پلت فرم IKP1 ساخته خواهد شد.

    رونویسی سمند از پژو 301

    پلت فرم IKP1  در واقع همان پلت فرم PF1 مربوط به پژو 301 است. از آنجایی که همزمان با آغاز مراحل تولید 301 تحریم های صنعت خودرو برگشت و پژو سیتروئن به همکاری خود با ایران خودرو  پایان داد، مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتند با ایجاد تغییراتی روی پلت فرم پژو 301 پلت فرم IKP1 را بسازند.

    پیش تر اخباری در ارتباط با تولید محصول جدید این خودروساز به نام K132 روی پلت فرم یاد شده رسانه ای شده بود.

    از آنجایی که همزمان با انتشار خبر تولید K132 صحبت از تولید یک کراس اوور با نام تجاری K125  و همچنین یک خودروی هاچ بک ( بدون صندوق) روی این پلت فرم شنیده شد چنانچه تولید سه خودروی یاد شده عملیاتی شود( تا کنون تنها تولید خودروی K132 نهایی شده است) تولید نسل دوم سمند یا محصول جدید سدان ایران خودرو نیز روی این پلت فرم، جمع محصو لات تولیدی ایران خودرو روی پلت فرم IKP1 به عدد چهار خواهد رساند.

    زمان ورود به بازار نسل جدید سمند

    با توجه به اینکه تولید آزمایشی K132 از این ماه آغاز می شود و تولید تجاری آن نیز در زمستان استارت خواهد خورد. پیش بینی می شود نسل دوم سمند یا سدان جدید ایران خودرو زودتر از سال 1400 تا 1401 در خطوط تولید این خودروساز دیده نشود.  

    ـآنچه از ظاهر این خودرو برمی آید با یک خودروی فست بک( منظور از خودروی Fast back به حالت خاصی از خودروی سدان گفته می شود، در طراحی این مدل خودرو سقف با شیب ملایم و پیئسته به سمت عقب خودرو پایین می آید به طوری که سقف و صندوق عقب دو جز متمایز به حساب نمی آیند) که به نسبت طراحی های پیشین به روزتر به نظر می رسد روبرو هستیم.

    تقلید شرقی در سمند ایرانی

    برخی کارشناسان طراحی خودرو معتقدند خطوط به کار رفته در بدنه  نمونه مفهومی این محصول ایران خودرو آن را بسیار به محصولات شرقی و کره ای به لحاظ طراحی نزدیک کرده است.

    برخی از کارشناسان این خودرو را نزدیک به دو محصول شرکت هیوندایی( خودروساز کره ای)، النترا و سوناتا می دانند.

    آنها پیشنهاد می کنند باید خطوط بکار رفته در بدنه این خودرو در نسخه نهایی، متناسب با زمان عرضه بازطراحی شود.

    پیش بینی درباره قیمت این خودرو زود است اما با توجه به شرایط حاکم بر تولید خودرو در کشور، خودروی ارزانی به نظر نمی رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو