فونیکسریمکسبهتام

آیا رانندگان اتوبوس‌های برون شهری در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند؟

عصر خودرو- عضو هئیت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار ایران درباره جزئیات قرارگرفتن رانندگان برون شهری در لیست مشاغل سخت و زیان‌آور، توضیحاتی داد.

آیا رانندگان اتوبوس‌های برون شهری در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی اصلانی عضو هئیت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار ایران درباره قرار گیری رانندگان اتوبوس های برون شهری در لیست مشاغل سخت و زیان آور، اظهار کرد: درخواست صنف رانندگان اتوبوس‌های برون شهری مبنی بر قرار گرفتن رانندگان این وسایل نقیله در لیست مشاغل سخت و زیان آور در دست برسی است، ولی به نتیجه نرسیده‌ایم.

    عضو هئیت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار ایران با اشاره به اینکه شورای حفاظت فنی هنوز در مورد قرار گرفتن رانندگان اتوبوس‌های برون شهری هنوز تصمیم نگرفته است، ادامه داد: در قانون مشاغل سخت و زیان آور، زمانی که کارگر روزی شش ساعت بصورت مداوم یا بیشتر کار کند جزو شغل‌های سخت و زیان آور قرار می‌گیرد.

    وی تصریح کرد: در شورای حفاظت فنی تایید شد که رانندگان اتوبوس رانی داخل شهری در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرند به دلیل اینکه شش ساعت کار در روز را تکمیل می‌کنند.

    وی افزود: اعضای شورای خفاظت فنی به این دلیل رانندگان اتوبوس رانی برون شهری را در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار نمی‌دهند که آن‌ها حتی بعد از یک سفر طولانی حداقل 24 ساعت استراحت را دارند یعنی اگر راننده‌ای از کرج به شیراز مسافر سوار می‌کند و شاید حدود 12 ساعت در راه باشد بعد از آن حتما یک استراحت طولانی دارد و پشت فرمون نمی‌رود.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رانندگان و کمک رانندگان اتوبوس‌های برون شهری تحت شمول قانون کار قرار می‌گیرند یا خیر، گفت: رانندگانی که با وسیله نقلیه متعلق به خود با شرکت‌های تعاونی مسافر بری همکاری می‌کنند فرد صنفی تلقی و رابطه آنان با این شرکت‌ها کارگری و کارفرمایی تلقی نمی‌شود و شامل قانون کار هم نخواهند شد.

    اصلانی خاطرنشان کرد: اگر اتوبوس متعلق به شرکت و یا صاحبان وسیله نقلیه باشد باتوجه به اینکه راننده و کمک راننده مزد خود را از صاحبان وسیله نقلیه و یا از شرکت مسافر بری دریافت می‌کنند، طرفین این رابطه تحت پوشش قانون کار قرار می‌گیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو