فونیکسریمکسبهتام

دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت در گفت‌وگو با «عصرخودرو»:

صحبت از صادرات، طرح واردات را به حاشیه می‌برد

عصر خودرو- این روزها بازار خودرو شرایط متلاطمی را پشت سر میگذارد، درست زمانی که تیتر همه اخبار رایزنی های متفاوت برای آزاد سازی واردات خودرو است اما به یکباره خبر می رسد که وزیر صمت خبر از آماده سازی برنامه‌ای برای صادرات خودرو داده است و این در شرایطی است که به گفته کارشناسان، خودروسازهای داخلی از پس نیازهای داخل کشور برنمی آیند چه رسد به صادرات!

صحبت از صادرات، طرح واردات را به حاشیه می‌برد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴:۰۰

    آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان با اشاره به اینکه به همان اندازه که وزیر گفته است توان صادرات داریم به همان میزان متقاضی در کشور خودمان داریم در گفت و گو با «عصرخودرو» گفت :همان طور که در تمام کشورهای دنیا و بزرگترین برندها، اول نیاز کشور خودشان را برطرف می کنند و بعد صادر می کنند ما هم اگر بضاعت داریم بیاییم و اول به نیازهای داخل کشورمان اهمیت دهیم و سپس درباره صادرات نظر بدهیم و ارقام غیر قابل تصور ارائه کنیم.

    بغزیان در ادامه گفت: عملیاتی کردن حرف هایی که زده می شود بسیار مهم تر از ادعا است. تصور کنیم ما صادر کردیم و توانائیش وجود داشت و اساس این رقم از صادرات غیر قانونی نبود، چگونه قرار است از این صادرات پول دریافت کنیم؟ یادمان نرفته است که به کره‌جنوبی نفت دادیم و و نمی توانیم پولش را دریافت کنیم؛ صادرات که به حرف و شوخی نیست. نظام بانکی بین المللی در زمان تحریم این نظام با ما همکاری نمی کند و در واقع ما پولی از صادرات دریافت نمی کنیم! عضو شورای رقابت با اشاره به اینکه مطرح کردن چنین ادعایی در زمینه صادرات صرفا برای به حاشیه بردن بحث واردات است گفت: آقایان حتما مطلع هستند که حرف هایی که می زنند عملیاتی نمی‌شود اما راجع به حرف هایشان چون نباید مالیات بدهند هر آنچه به ذهنشان می رسد می گویند و نمی گذارند بازار خودرو یک سر و سامانی بگیرد؛ اول تکلیف روشن شود که این همه جلسه و مصوبه و اصلاح و.. در نهایت منجر به آزادسازی  واردات خودرو می شود یا خیر، سپس به فکر صادرات بیفتیم. آن هم در شرایطی که در کشور خودمان نیاز مردم تامین شده باشد و کمبود وجود نداشته باشد.

    او ادامه داد: مشکل کشور ما در زمینه صادرات فقط شامل خودرو نمی شود وقتی فکر می کنیم باید صادر کنیم اصلا در نظر بگیریم ماه و خورشید و فلک دست به دست هم بدهند و بتوانیم این محال را ممکن کنیم، کیفیت چه می شود؟ به من بگویید پرایدی که خود مردم کشورمان حاضر نیستند با این کیفیت و قیمت سوار شوند چگونه در خارج از ایران که انواع و اقسام انتخاب ها وجود دارد کسی حاضر می شود هزینه کند و استفاده کند.  بغزیان در پایان با انتقاد از سایت های خارج از کشور خودروسازان گفت: این سایت ها را در دنیا بدون اینکه مطمئن باشند از پسش بر می آیند زدند و هزینه هایش را باید من و شمای مشتری پرداخت کنیم و نتیجه این می شود که پراید برایشان 40 میلیون تمام می شود به مشتری صد میلیون می فروشند.

    خبرنگار: اصغر خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو