فونیکسریمکسبهتام

«عصر خودرو» موضوع تقلب سیاه و سفید در حوزه روغن موتور را بررسی می کند؛

سیاست‌های تنبیهی مشکلی را حل نمی‌کند

عصر خودرو- در مسیر بررسی موضوع تقلب در حوزه روانکارها به سراغ دو تن از کارشناسان باسابقه حوزه فروش و بازاریابی روغن‌موتور در شرکت‌های تولیدکننده روغن رفتیم تا به موضوع از دید دیگری نگاه کنیم.

سیاست‌های تنبیهی مشکلی را حل نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» کارشناس باسابقه صنعت تولید و فروش روانکار در کشور در پاسخ به درخواست خبرنگار خودرو امروز مبنی بر اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای جلوگیری از تقلب گفت: در تمامی کشورهای دنیا که روانکار تولید می‌کنند این مسئله وجود دارد و به همین دلیل بخش اعظمی از این راهکارها قبلاً در کشورهای مختلف و حتی ایران امتحان شده و جوابش را پس داده است. مسیر تقلب همیشه به این صورت است که وقتی منافع مالی در کار وجود داشته باشد، متقلب راه خود را پیدا می‌کند حال‌آنکه سخت‌ترین تنبیهات برای انجام و بهترین تشویقات برای عدم انجام این کار را جلوی پایشان قرار بدهند. این کارشناس حوزه روانکار در تکمیل صحبت‌های خود اضافه کرد: بحث خرید ظروف از اتوسرویس‌ها قبلاً امتحان شده و معضلات جدیدتری را با خود به دنبال داشته است. برای تفهیم بهتر موضوع شاید بهتر باشد این‌گونه عنوان کرد به‌عنوان‌مثال اگر یک ظرف خالی روغن‌موتور 5 هزار تومان قیمت داشته باشد، وقتی شرکت‌های تولیدکننده این عدد را برای خرید به اتوسرویس‌ها پیشنهاد دهند، اگر تقلب برای متقلبین سودآور باشد، آن افراد قطعاً ظروف را با اعداد بالاتری از اتوسرویس‌ها خریداری می‌کنند و این راهکار تنها قیمت نهایی محصول این تخلف را بالاتر می‌برد. در مورد سامانه کد اصالت کالا هم موارد مشابهی به مثال قبلی وجود دارد که باعث می‌شود طرح‌های این‌چنینی نتوانند موفق شوند.

    این کارشناس حوزه روانکار با اشاره به این موضوع که تقلب در حوزه روانکارها همیشه وجود داشته و مسئله تازه‌ای نیست افزود: تقلب در دو نوع سیاه‌وسفید سال‌هاست در این صنعت وجود دارد ولی مسئله اینجاست که حجم این تقلب‌ها به‌خصوص از نوع سیاه به حدی پایین است که تقریباً در محاسبات به چشم نمی‌خورد. در طول سال‌های گذشته تجربیات سازمان‌های مرتبط به تولید و توزیع این محصول نشان می‌دهد که تنها یک‌راه برای حل قطعی این مشکل وجود دارد و آن‌هم فراوانی محصولات در بازار است. وقتی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌های روغن‌ساز بزرگ نمی‌توانند تمامی محصولاتشان را به‌اندازه نیاز بازار تولید کنند، کمبود این محصولات در بازار راه افتادن بازار سیاه می‌شود و بازار سیاه هم بهترین بستر برای تقلب است. اگر موضوع قیمت‌گذاری دستوری حل شود و روغن‌سازان بتوانند به‌اندازه کافی روغن تولید کنند، وفور محصولات در بازار اصلاً اجازه‌ای به سودجویان برای تقلب کردن چه از نوع سیاه و چه از نوع سفید نخواهد داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو