فونیکسریمکسبهتام

جای خالی اتوبوس‌های گازسوز در طرح نوسازی وزارت کشور

عصر خودرو- از ابتدای دولت سیزدهم قرارداد تولید۴۵۰۰ اتوبوس جهت ورود به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی وزارت کشور با شرکت‌های تولید کننده داخلی امضاء شد تا قفل۱۰ ساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شکسته شود. تزریق۶۰۰ اتوبوس نو به ناوگان و پیش بینی تولید و واگذاری۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی دیگر به شهرداری‌ها با استانداردهای به روز یورو ۵ تا پایان سال، روزنه امیدی شد که بعد از سالها اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود، البته در این میان وعده تولید اتوبوس‌های برقی توسط وزیر کشور و خبر امضاء تفاهم‌نامه با تولیدکنندگان داخلی امیدها را افزایش داد؛ اما جای اتوبوس‌های گاز سوز در طرح نوسازی وزارت کشور خالی است.

جای خالی اتوبوس‌های گازسوز در طرح نوسازی وزارت کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، بخش زیادی از آلودگی هوا در شهرها به منابع متحرک اختصاص پیدا می‌کند، برای مثال60 درصد آلودگی هوای شهر تهران در پی فعالیت منابع متحرک آلودگی هوا ایجاد می‌شود و در این میان بخشی از منابع متحرک آلودگی که عمدتا فرسوده شده‌اند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و به آلودگی موجود در هوای شهر می‌افزایند، اتوبوس‌ها هستند؛ این در حالیست که در قانون هوای پاک توجه ویژه‌ای به موضوع وسایل نقلیه فرسوده و لزوم نوسازی آنها شده است.

    تاثیر اتوبوس‌های فرسوده شهری بر آلودگی هوا اگر بیشتر از دیگر ارکان موثر بر ناسالم بودن کیفی هوا نباشد، کمتر هم نیست. شهرداری ها با شرایط اقتصادی فعلی توانی برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی ندارند. از همین رو دولت و وزارت کشور برای تحقق وظیفه قانونی خود برای کمک به شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور، به میدان آمده و تولید اتوبوس‌ها توسط تولید کنندگان داخلی آغاز شده است و در حقیقت پس از سالها بار دیگر خطوط تولید کارخانه‌های داخلی رونق گرفت و در مسیر پاسخگویی به نیاز داخلی به راه افتاد.

    با وجود معضل آلودگی هوا که گریبانگیر بیشتر شهرهای کشور است، توجه به تولید اتوبوس‌های برقی و گازسوز به عنوان ایده ال شهرهای کشور شاید به نوعی راهکار خوبی برای کاهش این معضل باشد.

    در شرایطی که حداکثر عمر اتوبوس‌ها 10 سال است؛ در پایتخت میانگین سن اتوبوس‌های شهری 14 سال عنوان شده و 6 هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی درون شهری سن فرسودگی را پشت سر گذاشته‌اند. بر همین اساس وزارت کشور از چندی پیش تلاش برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور به ویژه برای تهران را آغاز کرد و وزیر کشور هم از انعقاد قرارداد تولید 2500 دستگاه اتوبوس جدید با شرکت ایران خودرو دیزل خبر داد، بطوریکه در راستای تحقق همین وعده در شهریور ماه سال جاری 100 دستگاه اتوبوس و در 24 آبان ماه نیز در قالب این قرارداد 500 دستگاه اتوبوس تحویل وزارت کشور برای توزیع میان شهرداری های کشور شد؛ اما تمامی این اتوبوس‌های تولیدی، دیزلی با استاندارد یورو 5 هستند و در شرایطی که آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور به معضلی جدی تبدیل شده شاید ایده آل بود که تولید این اتوبوس‌ها به صورت گازسوز و یا دوگانه سوز باشد که البته در همین راستا وزیر کشور وعده تزریق اتوبوس‌های برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور را داده و گفته که موضوع تولید اتوبوس‌های برقی مد نظر قرار گرفته و قراردادهایی برای تولید این نوع از اتوبوس‌ها نیز بسته شده تا بتوانیم ناوگان اتوبوس‌های برقی را نیز توسعه دهیم.

    پیگیری وزارت کشور برای تولید اتوبوس‌های برقی

    احمد وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره گازسوز و دو گانه سوز بودن اتوبوس‌های تحویلی وزارت کشور به شهرداری های سراسر کشور که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده‌اند، می‌گوید: عدم دوگانه سوز بودن این اتوبوس‌ها مقدار زیادی مربوط به کارخانه‌های تولیدی است و  مقرر شده که این اتوبوس‌های تولیدی بر اساس استاندارد یورو 5 کار کنند و ان‌شاءالله مشکل زیست محیطی نخواهند داشت.

    وی با اشاره به پیگیری وزارت کشور برای تولید اتوبوس‌های برقی، می‌افزاید: این اتوبوس‌ها با ظرفیت تولیدی داخل هرچند که مقداری گران تر تمام می شود؛ تولید خواهند شد. در حقیقت این تولید توجیه زیست محیطی دارد؛ لذا به سمت برقی کردن حرکت خواهیم کرد و برای اتوبوس‌های تولیدی نیز استاندارد یورو 5 در نظر گرفته می شود و ان‌شاءالله مشکل محیط زیستی نخواهیم داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو