فونیکسریمکسبهتام

خودرو پیش رفت، اما عقب ماند

عصر خودرو- با اعلام رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در کشور طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد خواهد کرد، اما مطابق برنامه این وزارتخانه پیش نخواهد رفت.

خودرو پیش رفت، اما عقب ماند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق گفته مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، تا پایان امسال یک‌میلیون و 200هزار دستگاه خودرو در کشور تولید خواهد شد. با توجه به تیراژ حدودا یک‌میلیون دستگاهی در سال گذشته، تولید خودرو در کشور طی امسال 20درصد رشد را به خود خواهد دید. این رشد 20درصدی در حالی است که طبق برنامه وزارت صمت، قرار بود تولید خودرو در سال جاری حدود 60درصد بالا برود. بر این اساس، مسوولان وزارت صمت بارها تاکید کردند تولید خودرو در سال 1401 به یک‌میلیون و 600‌هزار دستگاه خواهد رسید، ادعایی که تا همین چند وقت پیش نیز صمتی‌ها بر آن اصرار داشتند. حالا اما طبق اعلام معاون وزیر صمت، کل تولید خودرو در کشور طی امسال 2/ 1میلیون دستگاه خواهد بود، بنابراین عملا کمتر از 72درصد برنامه مدنظر وزارت صمت محقق می‌شود.

    از همان وقتی که وزارت صمت از برنامه تولید 6/ 1میلیون‌دستگاهی خودرو برای امسال صحبت به میان آورد، نقدها و تردیدهای زیادی به این هدف‌گذاری وارد شد و خیلی‌ها آن را نشدنی دانستند. استدلال آنها این بود که با توجه به شرایط موجود در خودروسازی کشور، به خصوص تحریم، کمبود نقدینگی و گهگاه چالش‌های مربوط به انرژی، تولید یک‌میلیون و 600هزار دستگاه خودرو در کشور حداقل در سال جاری امکان‌پذیر نیست. با‌این‌حال، وزارت صمت علی‌رغم این استدلال‌ها همچنان بر تولید 6/ 1میلیون‌دستگاهی اصرار کرد.  حالا اما با توجه به اینکه تنها 45 روز به پایان سال باقی مانده، وزارت صمت از موضع خود عقب‌نشینی کرده و پیش از آنکه آمار و ارقام به عدم‌تحقق هدف‌گذاری این وزارتخانه شهادت دهند، خود اعلام کرده تولید 6/ 1میلیون‌دستگاهی خودرو محقق نمی‌شود.

    هرچند خودروسازی ایران ظرفیت تولید تا دومیلیون دستگاه را نیز دارد، با‌این‌حال موانع بزرگی بر سر راه برابر شدن تولید رسمی و اسمی خودرو در کشور دیده می‌شود که تا رفع نشوند، چرخ تولید کندتر از حالت طبیعی خواهد چرخید. یکی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه صنعت خودرو، تحریم است، چه آنکه اجازه نمی‌دهد خودروسازان و قطعه‌سازان در بستری طبیعی قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود را تامین کنند. از طرفی، چالش‌های ناشی از کمبود نقدینگی نیز یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه تند چرخیدن چرخ تولید به شمار می‌رود که خود ریشه در سیاست‌های دولت به‌خصوص قیمت‌گذاری دستوری دارد.  هرچه هست، با وجود اینکه برنامه مدنظر وزارت صمت برای رشد تولید خودرو طی امسال محقق نشده، اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که به‌هر‌حال در مقایسه با سال گذشته، تولید رشد 20درصدی را به خود دیده است.  به نظر می رسد با توجه به تجربه امسال، بهتر است وزارت صمت برای سال آینده برنامه‌ای د‌قیق‌تر بچیند که مجبور به عقب‌نشینی از آن نشود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو