فونیکسریمکسبهتام

روایت شش‌ساله از نسبت تعهد و تولید خودروسازان

عصر خودرو- طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال گذشته میزان تعهدات خودروسازان در مقایسه با تولید کمتر از نصف بوده است؛ این در حالی است که با توجه به دو فروش بزرگ در قالب سامانه یکپارچه خودرو طی انتهای سال گذشته و امسال، ممکن است این تعادل بر هم بخورد. سیاستگذار پس از آنکه از قرعه‌کشی و عرضه خودرو در بورس به نتیجه دلخواه نرسید، تصمیم گرفت فروش تمام خودروها حتی وارداتی‌ها را به سامانه یکپارچه منتقل کند.

روایت شش‌ساله از نسبت تعهد و تولید خودروسازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این راستا، دور نخست فروش خودرو در این سامانه در اواخر اسفند پارسال به اجرا درآمد و عرضه‌کنندگان خودرو متعهد به تامین حدود 950هزار دستگاه خودرو برای ثبت‌نام‌‌کنندگان شدند. حدودا سه ماه بعد و در خرداد امسال، مرحله دوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه به اجرا درآمد و طبق آمارهای غیر‌رسمی، ظاهرا این بار نیز حدود یک‌میلیون تقاضا بر دوش عرضه‌کنندگان خودرو گذاشته شده است. بنابراین با در نظر گرفتن تاریخ فروش قبلی - اواخر اسفند- در مجموع عملا حدود دومیلیون تعهد برای خودروسازان کشور ایجاد شده که آنها باید طی امسال و بخشی از سال آینده، این تعهدات را رفع کنند. برای امسال، بار اصلی تعهدات بر دوش ایران‌خودرو قرار دارد، شرکتی که تعهدی حدودا 800هزار دستگاهی را به اجبار سیاستگذار بر عهده گرفته و اتفاقا نشانه‌های عدم‌تناسب بین تولید و تعهدات این خودروساز نیز اخیرا بروز کرده است.

    نکته دیگر اینجاست که با وجود برنامه‌ریزی وزارت صمت مبنی‌بر تولید یک‌میلیون و 700هزار دستگاه خودرو در سال جاری، خودروسازان طی چند ماه گذشته روندی نزولی در تولید داشته‌اند. کمبود نقدینگی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در کنار دیگر چالش‌ها از جمله تحریم، روند تولید خودروسازان را کند کرده است. از همین رو در صورت عدم‌رفع چالش‌‌ها و مشکلات، نه‌تنها تولید 7/ 1میلیونی محقق نخواهد شد، بلکه احتمال سقوط تیراژ نسبت به سال گذشته هم وجود دارد. بنابراین هیچ بعید نیست نسبت تعهد به تولید در خودروسازی کشور، طی امسال یا سال آینده بر هم بخورد، کما اینکه خودروسازان همین حالا نیز با تعهدات معوق مواجه هستند.

    در این بین البته اوضاع در بخش خصوصی صنعت خودرو بهتر است، چه آنکه به دلیل وجود قیمت‌های بالا، تقاضا برای محصولات آن افت کرده، د‌رحالی‌که روند تولیدشان مناسب است. در مورد خودروسازان وابسته به دولت، تا وقتی شرایط مالی آنها بهبود پیدا نکند، جهش پایدار تولید رخ نخواهد داد. اما طبق نموداری که وزارت صمت منتشر کرده، طی شش سال گذشته بهترین نسبت موجود بین تولید و تعهد خودروسازان، در سال 1396 به دست آمده است. طی سال 96 خودروسازان در مقابل تولید یک‌میلیون و 315هزار دستگاهی، کمتر از 600هزار دستگاه تعهد داشته‌اند. پس از آن، بهترین نسبت به سال 1401 مربوط می‌شود.

    در سال 1401 تولید حدود یک‌میلیون و 100هزار دستگاه بوده، اما تعهدات به زیر 500هزار دستگاه رسیده است. در سال قبل‌‌تر یعنی 1400، خودروسازان با تولید بالغ بر 800هزار دستگاهی و تعهدات بیش از 650هزار دستگاهی مواجه بوده‌اند. همچنین در سال 99 خودروسازان در برابر تولید 856 هزار دستگاهی، بالغ بر 780 هزار دستگاه تعهد داشته‌اند. در سال 98 بدترین نتیجه بازه زمانی شش‌ساله به دست آمده است. در این سال، تعهدات از تولید پیشی گرفته، به نحوی که آنها بیش از 727هزار دستگاه تولید داشته‌اند، اما تعهدات آنها از 844هزار دستگاه گذشته است. طی سال97 اما فاصله‌ای 105هزار دستگاهی بین تعهدات و تولید خودروسازان (به‌نفع تولید) برقرار بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط