فونیکسریمکسبهتام

فاینانس یک میلیون یورویی صربستان برای صادرات قطعات ماشین به ایران

عصر خودرو- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صندوق ضمانت صادرات صربستان یک میلیون یورو فاینانس برای صادرات قطعات ماشین آلات صنعتی به ایران اختصاص داده است.

فاینانس یک میلیون یورویی صربستان برای صادرات قطعات ماشین به ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل ار فارس، سید امیر برهانی‌نایینی امروز در یک نشست خبری گفت: در گذشته فعالیت صندوق معطوف به خدمات داخلی در کشور بود و خدمات برون مرزی با صندوق‌های ضمانت دیگر کشورها نداشت، اما در دولت سیزدهم و مدیریت جدید صندوق ضمانت صادرات ایران ما به صندوق های ضمانت صادرات سایر کشورها از جمله عمان ، ازبکستان، قزاقستان،  بلاروس، مغولستان ، روسیه، اندونزی و صربستان به عنوان کشورهای هدف صادراتی متصل شده‌ایم‌.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت: در حوزه روسیه تفاهم‌نامه‌ای که صندوق ضمانت صادرات ایران با صندوق ضمانت صادرات روسیه امضا کرد به صورت بیمه خوداتکایی شد و در چند ماه گذشته به طور کامل به صندوق ضمانت روسیه متصل شده‌ایم و به یکدیگر خدمات می‌دهیم.

    وی افزود: همچنین در سفر رئیس‌جمهور به اندونزی همین قرارداد را با همتای خود امضاء کردیم و مانند این اتفاق نیز با صربستان که یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست منعقد شد.

    وی افزود:  طی یک هفته اخیر کشور صربستان  یک میلیون یورو فاینانس برای صادرات قطعات ماشین آلات صنعتی به ایران اختصاص داده است.

    برهانی نائینی در ادامه اظهار داشت: جدای از اینکه با همتاهای خود در کشورهای هدف صادراتی قرارداد امضا کرده ایم برای اولین بار کارگزاری های صندوق ضمانت صادرات در کشورهای هدف صادراتی از جمله روسیه، لهستان، ارمنستان نیز آغاز به کار کرده اند و یک نقشه راهی را ترسیم کرده ایم که در هر جایی که سازمان توسعه تجارت مرکز تجاری ایجاد کرد ما نیز کارگزاری های صندوق ضمانت صادرات را ایجاد کنیم.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت:  در دولت سیزدهم برای صادرات به قاره آفریقا نقشه راه ترسیم کرده ایم و در سفیر اخیر رئیس جمهور به این قاره برخی از این مسائل پیگیری شد و در سفر آتی نیز دو سند همکاری بیمه ای - بانکی با دو کشور آفریقایی امضا خواهد شد و تا حدود زیادی بازار پرریسک را برای صادرکنندگان کم ریسک خواهیم کرد.

    وی افزود: صادرکنندگان به روسیه خدمات ناچیزی را در گذشته از صندوق ضمانت صادرات دریافت می کردند اما اکنون به بیش از 2 برابر رسیده است و قطعا این اتفاق در افریقا نیز قابل تکرار است.

    برهانی نائینی بیان داشت: همچنین صندوق ضمانت صادرات به عضویت کمیته کوتاه مدت اتحادیه برن درآمده است . (این اتحادیه، تشکل بین‌المللی بیمه‌گران اعتبار و سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه اعتبار صادراتی است که با هدف حمایت از پذیرش جهانی اصول صحیح بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری خارجی، در سال 1934 تاسیس شده است.)

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: در حاشیه اتحادیه امان  (اتحادیه بیمه گران کشورهای اسلامی) اتفاق ویژه‌ای افتاد و در راستای دیپلماسی اقتصادی ما با کشور عربستان سعودی با موسسه اعتبار صادراتی اسلامی که ذیل بانک توسعه اسلامی است قرارداد و تفاهمنامه امضا کردیم.

    مقر موسسه اعتبار صادراتی اسلامی در ریاض قرار دارد و سال ها ارتباط با این موسسه قطع بود اما اکنون این ارتباط برقرار شده است و راه را برای تضمین سرمایه گذاری کشورهای اسلامی بخصوص سعودی ها در ایران و بالعکس فراهم می کند و لذا این مساله شروع فصل جدیدی برای صادرات ما به عربستان سعودی و کشورهای اسلامی است.

    وی بیان داشت: همچنین چندین بانک داخلی به شبکه صندوق ضمانت صادرات ایران اضافه شده و قراردادهایی بین ما و این بانک ها منعقد شده است و لذا فقط  یک یا دو بانک تخصصی مشتری ما نیست و مشتریان بانکی ما بیشتر شده اند.

    برهانی نائینی اظهار داشت: بیش از 50 همت در سال 1401 پوشش بیمه نامه ای وضمانت نامه ای داشته ایم که در مقایسه با سال 1400 که 32 همت بوده است حدود 55 درصد رشد داشته ایم. در 6 ماهه سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 بصورت مجدد رشد داشته ایم و امیدوارم پوشش بیمه ای ما از 60 همت در سال جاری عبور کند.

    وی افزود: در دولت جدید حمایت از صندوق ضمانت صادرات بی نظیر بوده است و از زمان حضور علی آبادی وزیر صمت حمایت ویژه ای از صندوق ضمانت صادرات صورت گرفته و دارایی این صندوق (سرمایه ثبتی صندوق) که 47 میلیون یورو بوده اما اکنون دولت بیش از 200 میلیون یورو دارایی به عنوان افزایش سرمایه صندوق به کمک کرده است و لذا سرمایه صندوق ضمانت صادرات به بیش از 247 میلیون یورو افزایش یافته است. چندین سال افزایش سرمایه صندوق مطرح بود اما محقق نشده بود که با همت وزیر صمت جدید این اتفاق رخ داده است. ضمن اینکه وزیر صمت قول داده است که سرمایه این صندوق به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت: روز گذشته صندوق ضمانت صادرات ایران تفاهمنامه ای با صندوق توسعه ملی امضا کرد که براین اساس با  ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات و پشتیبانی شرکت های ذیل صندوق توسعه ملی بتوانیم سرمایه گذاری در پروژه های صادرات محور داشته باشیم.

    وی افزود: در حوزه دانش بنیان ها نیز مصوبه حمایتی هیات مدیره صندوق مطرح کرده است که این شرکت ها با حداقل وثایق ممکن از صندوق ضمانت صادرات تضمین برای تامین مالی سرمایه در گردش دریافت کنند تا بدینوسیله به صادراتی شدن آنها کمک کنیم.

    برهانی نائینی اظهار داشت: در حوزه های جدید دیگری نیز صندوق ضمانت صادرات وارد شده است از جمله موضوع گردشگری زیرا این بخش درآمد ارزی برای کشور دارد و درآمد آن به منزله صادرات غیرنفتی است لذا کسانی که پروژه های سرمایه گذاری در این حوزه دارند توسط صندوق حمایت می شوند.

    وی افزود: در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در سالیان گذشته جایگاه واقعی را پیدا نکردیم بخصوص در حوزه برق بنابراین در این زمینه برنامه ویژه داریم تا پایان امسال از دو مگاپروژه در ونزوئلا و سوریه را بیمه کنیم و با تضمین صندوق ضمانت صادرات ایران نتایج حاصل از آن به دو شرکت خصوصی ما بازگردد و لذا یک پایگاه مستحکم برای صدور خدمات فنی و مهندسی در این دو کشور ایجاد کنیم و بتوانیم کارها را گسترش دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط