فونیکسریمکسبهتام

قطعه‌سازان: چه کسی باید حامی صادرکنندگان باشد؟

عصر خودرو- عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه با توجه به سختی‌های مسیر صادرات، حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی ضروری است، تاکید کرد: مشوق‌های صادراتی باید در نظر گرفته شود در حالی که تاکنون در این زمینه حمایت خاصی صورت نگرفته است.

قطعه‌سازان: چه کسی باید حامی صادرکنندگان باشد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا؛ در آستانه روز ملی صادرات (شنبه ٢٩ مهر ماه) علی یکه‌ فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه روز ملی صادرات، فرصت مناسبی برای بررسی و حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی است، اظهار کرد: دنیا سال‌هاست به این نتیجه رسیده که در تمامی کشورهای صادرات‌محور، صنایع، ارزش افزوده بالاتری ایجاد می‌کنند و صادرات‌محوری موجب می‌شود وضعیت آن کشور چه از نظر اقتصادی و چه به لحاظ تکنولوژی، خوب باشد. ضمن اینکه با ایجاد اقتصادِ صادرات‌محور، یک کشور می‌تواند با دنیا به تعاملات واقعی پرداخته و در تولید و مصرف رقابت سالم ایجاد کند. 

    رئیس هیات مدیره تعاونی قطعه‌سازان با بیان اینکه  صادرکنندگان با زحمات فراوان محصول خود را به کشور مقصد ارسال می‌کنند، تاکید کرد: تغییر نشان ''ساخت ایران''، بازاریابی دقیق در یک بازار شدیداً رقابتی ِ کشورهای هدف، نقل‌ و انتقالات ارزی و همچنین تامین هزینه‌های سنگین لجستیک، تنها بخشی از سختی‌های راه صادرات است.

    این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور خاطرنشان کرد: زمانی‌که محصولی صادر می‌شود، حتی گاها در بعضی از مواقع هنوز فروش نرفته، از صادرکننده می‌خواهند که ارز را به کشور بازگرداند و مالیات سنگینی نیز برای صادرکننده در نظر می‌گیرند؛ در واقع با تنبیه‌های صادراتی مواجه هستیم و نه مشوق‌های صادراتی. 

    در صادرات قطعات خودرو وضعیتمان متفاوت است

    وی افزود: صادرات قطعه خودرو، برخلاف کشورهای دیگر، در وضعیت متفاوتی قرار دارد و می‌توان گفت که تقریباً به صفر نزدیک است. برخی قطعات خودرویی صادر می‌شوند که مواداولیه یا زیرساخت‌های مواداولیه هستند؛ آن‌ها نیز با مشکلات زیادی از جمله تحریم‌ها و موانع نقل‌وانتقالات مالی مواجه‌اند.

    یکه‌فلاح خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این است که به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی حاضر به همکاری با شرکت‌های ایرانی نیستند؛ همین صادرات اندک نیز با دورزدن تحریم‌ها و در لایه‌های دیگر صورت می‌گیرد.

    کیفیت قطعات ایرانی توان رقابت با خارجی‌ها را دارد

    رئیس هیات مدیره تعاونی قطعه‌سازان تصریح کرد: اگر چه صادرات قطعات خودرویی به کشورهای دیگر مزیت به شمار می‌رود و قطعات تولیدی داخل نیز از لحاظ کیفی توان رقابت با محصولات خارجی را دارند، اما به دلیل شرایط کنونی کشور، سرمایه‌گذاری در این حوزه جذاب نیست.

    وی با بیان اینکه موضوع صادرات و انتقال تکنولوژی پس از یک سال و اندی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است، تاکید کرد: بحث سرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشورها مطرح است، بنابراین این موضوع باید زودتر به نتیجه برسد.

    چه کسی باید حامی صادرکنندگان باشد؟

    این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌ سازان خودروی کشور، تصریح کرد: تمام کشورهای دنیا رایزن‌های اقتصادی مشخص دارند. سفیرهای ایران، سفیر اقتصادی نیستند و صرفا سفیر سیاسی‌ و فرهنگی هستند؛ بنابراین چه کسی باید حامی صادرکنندگان باشد؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط