فونیکسریمکسبهتام

پیش‌بینی خودروسازان از تیراژ ۱۴۰۲

عصر خودرو- طبق برآورد دو خودروساز بزرگ کشور، تولید آنها در نیمه دوم امسال و نسبت به شش ماه نخست، رشد خواهد کرد، رشدی که البته منجر به تحقق هدف‌گذاری امسال وزارت صمت نخواهد شد.

پیش‌بینی خودروسازان از تیراژ ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، ایران‌خودرو و سایپا در صورت های مالی تلفیقی ارائه‌شده به بورس، برآورد خود از میزان تولید در نیمه نخست امسال را اعلام کرده‌اند. بر این اساس، دو خودروساز بزرگ کشور پیش‌بینی کرده‌اند که کل تولیدشان در نیمه دوم امسال 531هزار و 534 دستگاه خواهد بود. در صورت تحقق این پیش‌بینی، مجموع تولید ایران‌خودرو و سایپا نسبت به نیمسال نخست 1402 حدود 23درصد رشد خواهد کرد.

    این دو شرکت طی نیمه ابتدایی امسال 432هزار و 137 دستگاه انواع محصول را تولید کرده بودند و قصد دارند در نیمه دوم امسال حدودا 100هزار دستگاه بیشتر تیراژ داشته باشند. اگر پیش‌بینی خودروسازان محقق شود، کل تولید آنها در سال 1402 به حدود 964هزار دستگاه خواهد رسید. طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت، تولید خودرو در سال جاری باید به یک‌میلیون و 700هزار دستگاه برسد که البته تمام خودروها (اعم از سواری و تجاری و محصولات متعلق به ایران‌خودرو و سایپا و شرکت‌های بخش خصوصی) را در بر می‌گیرد.

    بنابراین 964هزار دستگاه خودرویی که قرار است طبق پیش‌بینی ایران‌خودرو و سایپا در سال جاری به تولید برسد، بخشی از کل تولید به شمار می‌رود و رقم نهایی بسیار بالاتر خواهد بود. این 964هزار دستگاه تنها به محصولات سواری و وانت دو خودروساز بزرگ کشور اختصاص دارد، بنابراین عدد نهایی تولید در پایان 1402، ارقام مربوط به تیراژ خودروهای تجاری و عمومی و همچنین محصولات سواری شرکت‌های بخش خصوصی را نیز در بر می‌گیرد.

    در این بین، خودروسازان خصوصی برآوردی از میزان تولید خود در نیمه دوم امسال ارائه نداده‌اند، اما می‌توان با در نظر گرفتن تولید نیمسال نخستشان، تیراژ کل امسال آنها را حدس زد. خصوصی‌ها در شش ماه ابتدایی سال حدود 140هزار دستگاه محصول سواری را تولید کرده‌اند و اگر در نیمه دوم نیز همین تعداد تولید شود، کل تیراژ آنها به 280هزار دستگاه خواهد رسید. با در نظر گرفتن این عدد و تولید 964هزار دستگاهی ایران‌خودرو و سایپا، کل تیراژ سواری و وانتخودروسازان کشور در سال جاری به حدود یک‌میلیون و 240هزار دستگاه خواهد رسید.

    در کنار اینها، جمع تولید نیمه نخست محصولات تجاری (کامیون، کامیونت، کشنده، ون، مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس) نیز حدود 22هزار دستگاه بوده است. اگر فرض کنیم کل تولید تجاری‌ها طی امسال به 50هزار دستگاه برسد، عدد نهایی تولید خودرو در کشور چیزی حدود یک‌میلیون و 300هزار دستگاه خواهد بود. البته به این رقم شاید بتوان تیراژ دیگری را اضافه کرد و آن تولید پارس‌خودرو است. در صورت‌های تلفیقی، مشخص نیست تولید پارس‌خودرو جزو سایپا محاسبه شده یا رقمی جداگانه دارد. اگر فرض کنیم تیراژ پارس‌خودرو عددی جدا (نهایتا 150هزار دستگاه) باشد، رقم نهایی تولید خودروسازان در انتهای 1402 به یک‌میلیون و 450هزار دستگاه خواهد رسید.با این حساب، خودروسازی کشور کسری 250هزار دستگاهی نسبت به برنامه‌ریزی وزارت صمت خواهد داشت. وزیر صمت اخیرا از رشد 14 تا 20درصدی تولید خودرو در انتهای امسال و نسبت به سال گذشته خبر داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط