فونیکسریمکسبهتام

پشت فرمان نخستین محصولات برند جدید اکستریم

ملاقات با لوکس ترین کراس اوورهای تازه‌نفس بازار ایران

عصر خودرو- برند پریمیوم و اسپرت اکسید سال ۲۰۱۷ از سیو گروه خودروسازی چری چین در راستای پوشش بازار پریمیوم چین، روسیه و کشورهای CIS، خاورمیانه و آمریکای جنوبی راه اندازی شد.

ملاقات با لوکس ترین کراس اوورهای تازه‌نفس بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این برند با بهره گیری از تجارب و پلتفرم های چری، اقدام به طراحی چند نسخه مفهومی و نمایش آن ها در نمایشگاه های خودرو سال 2017 و 2018 کرد و نخستین محصول تولیدی این برند در دو نسخه TX و TXL در سال 2019 آماده عرضه و معرفی به بازار شد. سپس نسخه کامپکت LX معرفی شد و یک سال بعد بزرگترین کراس اوور این برند یعنی VX که لوکس‌ترین عضو خانواده اکسید بود نیز معرفی شد و در نهایت در سال 2023 و نمایشگاه خودرو ژنو در قطر نوبت به رونمایی از اکسید RX رسید و با این حساب از سال 2019 تا کنون تعداد اعضای خانواده اکسید به 5 کراس اوور از کلاس کامپکت تا فول سایز رسیده است.

    حال شرکت مدیران خودرو در ادامه راه تنوع برند های چری برای بازار ایران که شامل ام‌وی‌ام، فونیکس و اومودا(فونیکس) می شود، مدتی است فعالیت های اولیه عرضه برند جدید اکسید را با نام اکستریم آغاز کرده است و نخستین نمایشگاه محصولات این برند نیز در نمایشگاه خودرو اصفهان 1402 اتفاق افتاد. مدتی قبل برای درک بهتر محصولات اکسید امکان تست درایو این محصولات برای برخی مشتریان و رسانه های تخصصی حوزه خودرو فراهم شد و در همین راستا تیم بررسی خودروامروز نیز موفق به ملاقاتی کوتاه با دو کراس اوور VX (فول سایز) و TXL ( متوسط) شد که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند. مهمترین نقطه اشتراک محصولات برند اکستریم، بهره گیری از بالاترین سطح امکانات رفاهی و ایمنی در همه مدل ها در کنار سیستم AWD هوشمند است که در ترکیب با پیشرانه 2 لیتری توربو 261 اسب بخاری یا 1.6 لیتری توربو 197 اسب بخاری توانبخش خانواده اکستریم در بالاترین سطح مهندسی گروه خودروسازی چری چین است.

    اکستریم VX
    VX یک کراس اوور با طول 4970 میلیمتر و عرض حدود 2 متر است که با این حساب بزرگترین کراس اوور جدید بازار ایران به حساب می‌آید و برای درک بهتر ابعاد آن بهتر است بدانید که طول این خودرو دقیقا معادل تویوتا لندکروزر سری 300 است. VX یک کراس اوور دو دیفرانسیل AWD با پیشرانه 2 لیتری توربو GDi 261 اسب بخاری و 400 نیوتون متری است که از نظر سطح فنی و امکانات ایمنی و رفاهی، لوکس ترین کراس اوور صفرکیلومتر حال حاضر بازار ایران به حساب می‌آید. نخستین نکته ای که در مورد VX جلب توجه می کند سه نمایشگر پیوسته در سراسر داشبورد این خودرو است. دو نمایشگر 12.3 اینچی در طرفی و یک نمایشگر 15.6 اینچی در میانه داشبورد تمامی تنظیمات مورد نیاز خودرو را کنترل می کنند و هیچ کلید دیگری روی داشبورد وجود ندارد. یک فضای بزرگ با در کشویی بین دو صندلی تعبیه شده که کلید استارت و کنترل لمسی چند آپشن از جمله دوربین 540درجه از این قسمت صورت می‌گیرد و دو شارژر بی‌سیم فست‌شارژ نیز در زیر در کشویی تعبیه شده اند. اهرم تعویض دنده افقی در سمت راست فرمان تعبیه شده و کلیدهای کنترل چراغ ها و ترمز پارک برقی روبروی زانوی چپ راننده قرار دارند. تنظیم برقی 10 جهته صندلی راننده از طریق کلید های روی در صورت می گیرد و صندلی و آینه حافظه سه‌گانه دارند و صندلی‌های جلو به گرم کن و سردکن مجهز شده اند و علاوه بر آن امکان تنظیم حالت های مختلف ماساژ از طریق نمایشگر میانی نیز فراهم شده که VX را از TXL متمایز می‌کند.

     

    مجموعا 23 آپشن ایمنی و تکنولوژی باعث می شود تا VX بلندبالاترین فهرست تکنولوژی ها را ارائه کند که تقریبا 4 تکنولوژی بیش از تیگو8 پرومکس است و علاوه بر آن 26 بلندگو، سیستم صوتی این خودرو با برند Lion Melody را تشکیل می دهد که برای هر سه ردیف از کف کابین تا سقف را در بر می گیرد و شامل یک ساب ووفر می شود تا گسترده‌ترین پخش صدا بین سیستم صوتی خودروهای جدید بازار ایران را به نمایش بگذارد. این خودرو مجهز ترین و لوکس ترین خودرو جدید بازار ایران است. از جمله مهمترین امکانات قابل توجه این کراس اوور لوکس می‌توان به سیستم کمک راننده سطح 2.5 ADAS با 26 تکنولوژی ، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با قابلیت تنظیم جداگانه ردیف دوم، مجموعه کامل کیسه های هوا جلو، جانبی، پرده ای و زانویی، رینگ های 20 اینچی، 7حالت رانندگی ، هدآپ دیسپلی، دستیار پارک و ... اشاره کرد.

     

    رانندگی با این کراس اوور دو دیفرانسیل با وزن حدود 2 تن و پیشرانه 261 اسب بخاری در نگاه اول ممکن است چالش برانگیز باشد اما وقتی در داخل کابین آن قرار می گیرید، همه چیز برای شما در بازار خودروهای صفر کیلومتر ایران تازگی دارد. از تکنولوژی های مدرن ایمنی گرفته تا داشبوردی مملو از نمایشگر به سبک بنز و کلید هایی که هر کدام در جای جدیدی قرار دارند؛ از استارت گرفته تا ترمز پارک برقی و اهرم تعویض دنده و پدل شیفتر های پشت فرمان. در نهایت حرکت با این خودرو را آغاز کردیم. سیستم صوتی خودرو به طرز جالب و قابل توجهی شما را در بر می گیرد و وقتی خاموش باشد متوجه عایق بندی متفاوت VX در مقایسه با دیگر خودروهای چینی و برادرانش از برند اکستریم خواهید شد. شتابگیری خودرو چندان قابل توجه و مشابه TXL نیست و این موضوع به دلیل ارتفاع بیشتر خودرو در پیچ ها بیشتر جلب توجه می کند و نمی توان انتظار پایداری مشابه TXL را از این خودرو نیز داشت اما رانندگی با VX بیشتر در عملکرد نرم و لوکس تعلیق آن خلاصه می شود که سواری لوکسی را به ارمغان می آورد.

    اکستریم TXL
    TXL کراس اوور سایز متوسط خانواده اکستریم با فاصله بین دو محور بیشتر نسبت به نسخه TX است. فاصله بنی دو محور این کراس اوور 4780 میلیمتری به 2.8 متر می رسد که معادل فاصله بین دو محور یک کراس اوور 4.9 متری استاندارد است و از این جهت، TXL برای سرنشینان از نظر فضای کابین فراتر از انتظار است و این موضوع در بخش فضای پای سرنشنیان ردیف دوم کاملا محسوس است. TXL یک کراس اوور 5 نفره با فضای بار فوق العاده است که از پیشرانه 2 لیتری توربو با تزریق مستقیم سوخت به حداکثر توان 261 اسب بخار و حداکثر گشتاور 400 نیوتون متر نیرو میگیرد و این نیرو از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک AT ساخته برند معتبر آیسین به هر 4 چرخ منتقل می شود. همچنین سیستم AWD هوشمند این خودرو که توسط بورگ‌وارنر طراحی و ساخته شده دائما در مدار است و در صورت نیاز تا 50 درصد نیرو را به محور عقب منتقل می کند. فضای بار اکسید TXL در حالت استاندارد به 461 لیتر (50 لیتر بیش از تیگو7 پرو) می رسد که با خواباندن ردیف دوم صندلی ها تا حدود 2 هزار لیتر افزایش پیدا می کند و معادل فضای بار حداکثری یک کراس اوور یا شاسی بلند 5 متری است. از مزیت های متعدد فضای نشیمن و بار این کراس اوور و مشخصات فنی فوق العاده آن که بگذریم به مشخصات رفاهی و ایمنی می رسیم. اکستریم TXL تقریبا هیچ کمبودی در مقایسه با 99درصد کراس اوور های موجود در بازار ایران ندارد و سطحی بالاتر را نیز ارائه می کند.

     

    طراحی ارگونومیک و متفاوت صندلی ها به همراه روکش چرم با کیفیت مجهز به تنظیم برقی و همچنین گرم کن و سرد کن نخستین نقطه تمایز این کراس اوور و دیگر محصولات مدیران خودرو است. روی داشبورد دو نمایشگر 12.3 اینچی پیوسته وظیفه تنظیمات سیستم صوتی، اطلاعات مورد نیاز راننده و تنظیمات فنی خودرو را بر عهده دارند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک از طریق یه اهرم دوار کنترل می شود و در بخش پایین آن دو جای موبایلی قرار دارد که یکی از آن ها امکان شارژ سریع را فراهم می‌کند. همچنین زیر آرنجی بزرگ بین دو صندلی جلو، با یک درب کشویی فضای فوق العاده ای را در اختیار راننده و سرنشین جلو قرار می دهد.این خودرو در زمینه ایمنی ضمن بهره گیری از 6 کیسه های جلو، جانبی و پرده ای، به سیستم های کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار های سیستم های ایمنی ADAS شامل کنترل حرکت بین خطوط، ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیق پذیر، هشدار نقاط کور و ... مجهز شده است.  همچنین از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می توان به مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه هوا برای سرنشنیان عقب، اهرم تعویض دنده از سمت راست فرمان، پدل شیفتر های تعویض دستی دنده از پشت فرمان، سقف پانورامیک، تنظیمات 6 حالته رانندگی، فرمان کمکی برقی، نور پردازی داخل کابین، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه ای، استارت خودرو از روی ریموت، صندوق عقب برقی، رینگ آلومینیومی، رانندگی  اتوماتیک بین خطوط LKA، کنترل فشار باد تایرها TPMS، حافظه صندلی و آینه راننده، تنظیم برقی صندلی های جلو،گرمکن و سردکن صندلی های جلو،کروز کنترل تطبیقی Adaptive، نور بالا اتوماتیک، رادار تابلوخوان، شارژر بی سیم تلفن همراه، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، سیستم صوتی Lion Melody اشاره کرد.

     

    رانندگی با خودرو حس تازه و متفاوتی نسبت به عمده خودروهای موجود در بازار ایران دارد. اهرم تعویض دنده در سمت راست فرمان قرار دارد و تعویض دستی از طریق پدل شیفترهای پشت فرمان صورت می گیرد. همچنین کلید های کنترل چراغ های خودرو روبروی زانوی چپ راننده قرار دارد و کلید پارک برقی نیز در این قسمت تعبیه شده تا این خودرو پیرو طراحی آلمانی ها باشد. کلید استارت روی سطحی افقی و مسطح قرار گرفته و برای روشن شدن خودرو باید آن را به صورت عمودی بفشارید و با قرار دادن اهرم تعویض دنده کنار فرمان (به جای اهرم معمول تنظیم برف پاک کن عمده خودروها) در حالت D حرکت آغاز می شود. برای شروع حرکت با توجه به دو دیفرانسیل بودن خودرو باید حالت رانندگی را از بین حالت های اقتصادی، معمولی، اسپرت، شن و ماسه ، گل و لای و ... انتخاب کنید که با توجه به تست درایو در پیست اتومبیلرانی ما حالت اسپرت را برای حداکثر شتابگیری انتخاب کردیم. وزن این کراس اوور دو دیفرانسیل 4.8 متری به 1.8 تن می رسد که در زمره سنگین ترین های بازار ایران قرار می‌گیرد اما در مقابل قوی ترین پیشرانه بین همه گزینه های چینی بازار را در اختیار دارد و گیربکس 8 سرعته AT آن از هوشمندترین گیربکس های موجود در  بازار است و سیستم AWD حتی در پیست می تواند حافظ پایداری متفاوت این خودرو باشد. با این حساب دستیابی به شتاب حدود 8 ثانیه امکان پذیر بود و TXL حس چابکی قابل توجهی را القا می کرد. همچنین عملکرد این خودرو در پیچ ها قابل اطمینان و قابل توجه بود که به لطف ارتفاع نسبتا استاندارد 1.7 متری آن محیا می شد.

    نوشته : امیرحسین برخورداری
    عکس: اعظم صباغ

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم