فونیکسریمکسبهتام

خاموش بودن تقریباً نیمی از «دوربین‌های طرح ترافیک» در پایتخت

عصر خودرو- رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ۲۴۲ مورد دوربین‌های طرح ترافیک ۱۳۴ مورد تنها فعال هستند، همچنین از ۲۱۰ دوربین‌های طرح کنترل آلودگی هوا تنها ۵۶ مورد فعال هستند.

خاموش بودن تقریباً نیمی از «دوربین‌های طرح ترافیک» در پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بیست و ششم آذرماه که به نام روز حمل و نقل نام‌گذاری شده است، فرصتی برای بیان مسائل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: اکنون روز‌های سخت تنفس تهران را پشت سر می‌گذاریم و با تعطیل شدن مدارس ابتدایی این پیام به جامعه منتقل شد که شرایط خوبی نیست و هوای تهران و زندگی در این آلودگی‌ها ناشی از وسایل نقلیه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برنامه 4 ساله شهرداری تهران تصمیمات کلیدی گرفته شد، افزود: تکمیل و توسعه کامل خطوط 1 تا 7، سامانه مترو ساخت و بهره‌برداری خطوط 8 تا 11 مترو با اولویت تامین مالی از طریق مولدسازی، جلب مشارکت و منابع دولتی، افزایش ناوگان تحت بهره‌برداری مترو از 1500 واگن به 1893 واگن، افزایش تعداد اتوبوس‌ها به 7500 دستگاه، توسعه موتورسیکلت‌های برقی، نوسازی 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده و 25 هزار دستگاه ون، اتمام پایانه شرق، توسعه سامانه حمل و نقل ویژه معلولان و... از جمله مهمترین محور‌های حوزه حمل و نقل عمومی در برنامه چهارم توسعه شهری است.

    تشکری هاشمی با اشاره به بودجه سال 1402 گفت: 26 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه سال جاری شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت که از این میان 2140 میلیارد تومان از بودجه به بازسازی و تعمیرات اساسی واگن‌ها تعلق یافت تا وضعیت ریلی مطمئن شود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: 1350 میلیارد تومان به منظور اورهال ناوگان اتوبوسرانی، 6100 میلیارد تومان به توسعه ناوگان اتوبوسرانی، 1000 میلیارد تومان به خرید اتوبوس سه‌کابین، 1500 میلیارد تومان از بودجه به عنوان کمک هزینه برای خرید ون و 600 میلیارد تومان به منظور توسعه موتور سیکلت‌های برقی با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شد.

    وی با تاکید بر اینکه در تبصره بیستم قانون بودجه امسال نیز منابعی پیش‌بینی شد، گفت: در این تبصره پیش‌بینی شده تا 2700 میلیارد تومان برای توسعه ناوگان و تجهیزات خطوط مترو، 5000 میلیارد تومان برای توسعه، تکمیل خطوط مترو پایانه‌ها و پارکینگ‌ها، 2000 میلیارد تومان به توسعه ناوگان سبک ون و تاکسیرانی 500 میلیارد تومان به توسعه سامانه‌های هوشمند، 200 میلیارد تکمیل پایانی شرق و 100 میلیارد تومان به توسعه موتور‌های برقی اختصاص یابد.

    تشکری هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مترو اظهار کرد: 4600 میلیارد تومان در بخش زیرساخت‌های مترو بودجه در نظر گرفته شد همچنین 1800 میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت برای توسعه مترو در نظر گرفته شد و در نتیجه مجموعا 6400 میلیارد تومان برای توسعه مترو در نظر گرفته شد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر مترو تهران 156 ایستگاه و 310 کیلومتر طول دارد و این توسعه یافتگی به معنای آن است که گستردگی لازم را به وجود آورده‌ایم. در سال جاری علاوه بر افتتاح ایستگاه علامه جعفری و یک و نیم کیلومتر از خط 4، چند ایستگاه در خط 6 و 7 متروی تهران به علاوه ایستگاه پرند افتتاح شدند.

    وی با بیان اینکه تکمیل خطوط فعلی اولویت مدیریت شهری است و باید حتماً اجرا شود، تصریح کرد: در بخش توسعه مترو محدودیتی در حوزه بودجه وجود ندارد و 6000 میلیارد تومان در این بخش منابع در نظر گرفته شده، اما باید توسعه بیشتر شود اکنون در خطوط 4، 7، 6، توسعه جنوبی خط 6 تهران و پرند ایستگاه‌های باقی مانده است که باید هرچه سریعتر تکمیل شوند.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه در بخش بهره‌برداری مترو بودجه خوبی در نظر گرفته شده است، گفت: از 5800 میلیارد تومانی که برای توسعه مترو در نظر گرفته شده است، 1550 میلیارد تومان آن برای نوسازی ناوگان در نظر گرفته شده است، اما از 2140 میلیارد تومان بودجه ابلاغی برای بازسازی واگن‌ها تنها 880 میلیارد تومان معادل 41 درصد قرارداد بسته شده و از این میان نیز تنها 173 میلیارد تومان به کار گرفته و در سامانه ثبت شده است.

    عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: مبلغ فوق به معنای آن است که دوستان شهرداری باید به کار خود سرعت ببخشند، منطقی نیست که تا آذرماه و با توجه به پیش‌بینی‌ها هنوز قراردادی منعقد نشده باشد و بر همین اساس امیدواریم همکاران شرکت مترو تلاش جدی‌تری در این بخش داشته باشند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اورهال ناوگان مترو گفت: از ابتدای سال تاکنون 11 رام قطار‌ای سی، 2 رام قطار DC و 2 واگن دوطبقه اورهال شدند و این حاکی از آن است که 15 درصد کار پیش رفته و عملکرد موجود دارای نقص است.

    وی با اشاره به انعقاد قرارداد 713 واگن مترو گفت: خوشبختانه این کار اکنون به نتیجه رسیده و پیش پرداخت به طرف خارجی داده شده و عملیات ساخت آغاز شده است و ان‌شاءالله نخستین قطار‌ها در سال آینده تحویل داده می‌شود البته در همین جا باید از وزارت کشور نیز تشکر کنم که نهایت تلاش را داشته است.

    تشکری هاشمی ادامه داد: در حوزه مترو باید به وضعیت کارتخوان‌ها اشاره‌ای داشته باشم همانطور که بار‌ها نیز تذکر داده‌ایم نزدیک به 900 کارتخوان در ایستگاه‌های مترو تهران وجود دارد و این کارتخوان‌ها متاسفانه در بخش خروجی عمدتاً دارای نقص هستند و وقتی مسافران می‌خواهند ایستگاه را ترک کنند متوجه می‌شوند که دستگاه کارت آن‌ها را نمی‌خواند و حداکثر هزینه را از مسافران دریافت می‌کند این به معنای آن است که کارت‌ها در ورود خوانده می‌شوند، اما هنگام خروج از این کار انجام نمی‌شود و هزینه کامل از کارت شهروندان دریافت می‌شود و یکی دیگر از مشکلات این است که مانده کارت‌های قدیمی باقی مانده به افراد تحویل داده نشده است.

    عضو شورای شهر تهران گفت: عدم صدور کارت بلیط المثنی نیز از جمله موضوعاتی است که اقشار خاص از آن گله‌مند هستند و نمی‌توانند از کارت المثنی بعد از مفقودی یا خراب شدن استفاده کنند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اتوبوسرانی اظهار کرد: 12770 میلیارد تومان بودجه برای شرکت واحد در نظر گرفته شده است و در حوزه اتوبوس‌های فعال باید بگویم هرچند گزارش دوستانمان در شهرداری حاکی از 2100 اتوبوس فعال است، اما آنچه اکنون حدود 1900 دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار هستند.

    وی با اشاره به ناوگان بازسازی شده گفت: در حال حاضر 165 دستگاه ناوگان بازسازی شده است و مبالغی که برای این کار پرداخت شده 157 میلیارد تومان است و با وجود آنکه 1265 میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده بود، اما آنچه تا اکنون عملیاتی شده قراداد 157 میلیارد تومانی است یعنی تقریباً 10 درصد از بودجه برای نوسازی به کار گرفته شده و این به معنای آن است که عقب‌ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.

    تشکری هاشمی ادامه داد: تاکنون قرارداد 500 دستگاه اتوبوس برقی، 2140 دستگاه اتوبوس دیزل تک‌کابین، 500 دستگاه مینی‌بوس، و 40 دستگاه مینی‌بوس سامانه جانبازان با بخش داخلی منعقد شده و هر زمان سازندگان داخلی به تعهد خود عمل کنند وارد ناوگان می‌شود در بخش خارجی نیز با فاینانس خارجی به توافق رسیده‌ایم و خرید 2000 دستگاه اتوبوس برقی در دست پیگیری است البته خرید خارجی باید تبدیل به لایحه و به شورای اسلامی شهر تهران داده شود.

    عضو شورای شهر تهران با اشاره به قرارداد خرید اتوبوس با سازندگان داخلی اظهار کرد: متوجه شده‌ایم که یک شرکت داخلی به دلیل آنچه نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند قرارداد را لغو کرده است، اما جای سوال است که چرا شهرداری تهران با شرکت ایران خودرو دیزل که یک شرکت ملی است قرارداد نمی‌بندد که این دسته از مشکلات پیش نیاید.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 295 دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی تحویل داده شده، اما از این میان تنها 144 دستگاه فعال هستند و 151 دستگاه در پارکینگ‌ها خوابیده‌اند و نکته حائز اهمیت این است که برای اتوبوس‌هایی که در پارکینگ‌ها خوابیده‌اند 1150 راننده جدید جذب و 1260 نفر نفر بازنشسته شده‌اند.

    تشکری هاشمی با اشاره به در سیستم پرداخت الکترونیک‌ها ادامه داد: در گذشته نیز به وضعیت سیستم پرداخت الکترونیک و کارتخوان‌ها اشاره داشته‌ام درحال حاضر 315 ایستگاه بی آر تی در خطوط ده‌گانه تهران وجود دارد که از این میان فقط 160 ایستگاه دارای کارتخوان است و مابقی ایستگاه‌ها فاقد کارتخوان هستند و مردم نمی‌توانند در آن‌ها کارت بلیط خود را پرداخت کنند.

    وی گفت: 2206 دستگاه اتوبوس دارای کارتخوان‌های قدیمی هستند که عمدتاً آن‌ها غیرفعال هستند، با این کار به 50 سال قبل بازگشته‌ایم و مشت مشت پول بلیط پول به رانندگان داده شود و آنچه باعث تعجب شده این است که چرا باید نیمی از ایستگاه‌های تهران فاقد دستگاه کارتخوان باشند.

    عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مردم ما با شرافت هستند و قرار نیست از پرداخت بلیط فرار کنند، اما هیچ امکانی وجود ندارد تا بلیط خود را پرداخت کنند دو سال است که به صورت صلواتی در حال حمل و نقل شهروندان هستیم با وجود اینکه روزانه بیش از یک میلیون سفر انجام می‌شود، اما روزانه 350 هزار تراکنش ثبت می‌شود.

    تشکری هاشمی به سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: تا 20 آذر ماه امسال 1228 تاکسی به صورت نقدی نوسازی و تحویل داده شده است و گفته شده 377 دستگاه تاکسی در شرف تحویل تا پایان آذرماه است درحال حاضر 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و سالیانه نفر 10 هزار تاکسی باید نوسازی شود درخصوص 630 دستگاه با مشارکت وزارت کشور نیز 192 مورد تحویل داده شده که اکنون 50 مورد آن در حال فعالیت هستند و امیدوار هستیم شهرداری تهران دیگر نقش رانندگان تاکسی را انجام ندهد و فکر خود را به کار‌های با اهمیت‌تر معطوف کند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه ردیف‌هایی که در شورای شهر مصوب می‌کنیم در شهرداری ردیف‌های دیگری پیدا می‌کنند که کاملاً با مصوبات شورای شهر دارای انحراف است 86 میلیارد تومان برای حمایت از رانندگان تاکسی تخصیص داده شده، اما این مبلغ درجای دیگر خرج می‌شود.

    وی با اشاره به بخش کنترل ترافیک گفت: در برنامه‌های 4 ساله خود به موضوع هوشمندسازی اشاره داشته‌ایم و در طول دو سال گذشته و در دوره ششم مدیریت شهری چندین بار تذکر داده شد که وضعیت سیستم‌های هوشمند شهر خوب نیستند از 242 مورد دوربین‌های طرح ترافیک 134 مورد تنها فعال هستند، از 210 دوربین‌های طرح کنترل آلودگی هوا تنها 56 مورد فعال هستند، از 187 دوربین ثبت تخلفات چراغ قرمز تنها 76 مورد فعال هستند، از 16 دوربین پلاک خوان مسیر ویژه اتوبوس تنها 5 مورد فعال هستند، از 42 دوربین پلاک خوان لایل اضطرار تنها 22 مورد فعال هستند از 23 دوربین پلاک خانه بهشت زهرا تنها 8 مورد فعال هستند از 10 دوربین پلاک خوان پسماند هیچ موردی فعال نیستند از 40 مورد دوربین پلاک خوان تاکسیرانی تنها 18 مورد فعال هستند از 13 دوربین پلاک خوان تره بار تنها 10 مورد فعال هستند از 35 دوربین پلاک خوان رینگ تهران تنها 14 مورد فعال هستند از 14 دوربین پلاک خوان خودرو سنگین تنها یک مورد فعال هستند از 8 مورد دوربین مراکز معاینه فنی هر هشت مورد فعال هستند و از 391 دوربین سامانه‌های ثبت تخلف سرعت تنها 50 مورد فعال هستند.

    وی ادامه داد: البته این وضعیت هم وقتی یک شرکت در طول یک سال 6 مدیر عوض می‌کند پیش میاید و بیش از این نمی‌توان از این شرکت انتظار داشت.

    تشکری هاشمی با اشاره به بودجه 600 میلیارد تومانی برای توسعه موتور سیکلت‌ها گفت: با وجود این بودجه تا این لحظه عملکرد صفر بوده است وقتی دم از آلودگی هوا می‌زنیم و می‌گوییم موتور سیکلت‌ها عامل اصلی آلودگی هوا هستند باید برای حل چالش آن‌ها نیز اقدام کنیم، اما عملکرد صفر چه معنایی دارد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: نقشه آلودگی هوا در سال 1402 حاکی از آن است که احتراق گازوئیل کمترین میزان آلودگی را داشته است، اما آلاینده قالب pm دو و نیم هستند و تقریباً تمام آلودگی‌های هوا به این دلیل است که 88 درصد علت اصلی پیداش آن نیز منابع آلودگی متحرک یعنی موتور سیکلت و خودرو‌ها هستند و امیدواریم در این خصوص اقدامات جدی انجام شود.

    وی گفت: در یک دوره زمانی روز‌های پاک تهران به 30 روز می‌رسید، اما اکنون به دو روز و سه روز رسیده است و این نشان از آن دارد که روز‌های پاک تهران از دست رفته‌اند و روز‌های قابل قبول نیز از 250 روز به 190 روز رسیده و متقابلاً روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس از 30 روز به 132 روز رسیده است ما در سال‌های اخیر رکورددار بوده‌ایم و روز‌های ناسالم اکنون به 34 روز رسیده است و نشان از آن دارد که سیاست‌های درستی که ما داشته‌ایم اجرای درست نیز می‌خواسته است و شهرداری تهران می‌خواهیم آن‌ها را اجرایی کند.

    تشکری هاشمی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در برنامه 4 ساله به تصویب رساندیم تکمیل پایانه شرق بوده است و برای آن 100 میلیارد تومان بودجه مستقیم و 200 میلیارد تومان در تبصره در نظر گرفته شده بود، اما اکنون 10 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومان خرج شده است و از آبان ماه تاکنون این پروژه متوقف شده است طبق برنامه باید 94 درصد فاز اول تکمیل می‌شد، اما 35 درصد آن تکمیل شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط