فونیکسریمکسبهتام

ساخت ۸۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه در سال ۹۴

عصر خودرو: در سال جدید ساخت ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه هدفگذاری شده است که عمده این پروژه ها در شبکه کریدورهای اصلی کشور هستند.

ساخت ۸۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، توسعه حمل و نقل جاده ‌ای و افزایش تردد از عواملی بود که نیاز به ساخت انواع راه ها را در کشور افزایش داد که در این بین ساخت بزرگراه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت های حمل و نقل با جدیت زیادی پیگیری شده است و با وجودی که دولت در طول سال‌های اخیر با مشکل تامین اعتبار روبرو بود اما بخش زیادی از این پروژه ها به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید.

    همچنین قرارگیری ایران در مسیرهای ترانزیتی مهم در منطقه از دیگر عواملی است که موجب توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی شده است زیرا برای بهره برداری از موقعیت استراتژیک کشور و افزایش درآمد، گسترش شبکه‌های حمل و نقل و ایمنی آنها اهمیت زیادی دارد.

    کشور ایران از یک سو به خلیج فارس که منبع بزرگی از تولید و صادرات نفت به شمار می‌رود و از سوی دیگر در شمال به دریای مازندران و با کشورهای آسیای میانه همرز است، همچنین در شرق، ایران به کشورافغانستان که هدف مهمی برای صادرات شناخته می شود و در غرب هم به بازار بزرگی در کشور عراق هم مرز است بنابراین توسعه راه ها و ساخت راه های جدید می تواند به رشد و توسعه کشور کمک کند.

    از آنجایی که سهم زیادی از شبکه توزیع کالاها در منطقه به وسیله حمل و نقل جاده ای انجام می‌شود، بنابراین وجود راه‌های ایمن که با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشد تاثیر زیادی را بر گسترش ترانزیت و صادرات و واردات کالاها به کشور دارد.

    جدا از موضوع تجارت که یکی از اساسی ترین ویژگی های هر کشوری است، افزایش تردد خودروهای شخصی در راه‌ها هم از دیگر موضوعاتی است که در سال‌های اخیر شدت گرفته و سهم حمل و نقل جاده ای را در کشور به بیش از 90 درصد افزایش داده است که این موضوع در کنار ورود خودروهای جدید و مدرن به کشور و افزایش تولید خودروسازی‌های داخلی از دیگر عواملی است که نیاز به ساخت انواع راه‌ها را در کشور ایجاد کرده است.

    8100 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در دست ساخت

    آخرین آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر 3100 کیلومتر راه اصلی و 5 هزار کیلومتر بزرگراه از سوی دولت و بخش خصوصی در دست ساخت قرار دارد که اعتبار مورد نیاز برای این راه ها 174 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است. در واقع از مجموع کل این اعتبار، 104 هزار میلیارد ریال به ساخت بزرگراه ها و 70 هزار میلیارد ریال برای راه های اصلی مورد نیاز است. همچنین در حال حاضر 56 کیلومتر تونل و 33 کیلومتر پل در طول راه های کشور در حال ساخت است.

    براساس این گزارش هدفگذاری دولت در سال جدید ساخت 800 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه است که در این بخش تکمیل مطالعات بخش هایی از محورهای بزرگراه های کشور که حلقه مفقوده شبکه راه های کشور شناخته می شوند و کریدورهای درجه یک بزرگراهی کشور در اولویت قرار می گیرند.

    مهمترین کریدورهای بزرگراهی که دولت تصمیم دارد ساخت آن را با سرعت انجام دهد، کریدورهای شمالی - جنوبی و شرقی - غربی است زیرا این کریدورها چهارنقطه کشور را به یکدیگر متصل می کند و نقش زیادی بر  توسعه ترانزیت و حمل و نقل کالا دارد، همچنین عبور خودروها از بزرگراه ها موجب کاهش ترافیک و مصرف سوخت در کشور می شود که این موارد از اولویت‌های دولت به شمار می‌رود.

    البته تامین اعتبار برای ساخت و تکمیل پروژه ها از موارد تاثیرگذار در پروژه‌ها به شمار می‌رود که دولت هم اقداماتی را برای رفع این مشکل انجام داده است، هرچند که اعتبارات تامین شده تاکنون نتوانسته جوابگوی نیاز زیرساخت های کشور باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو