فونیکسریمکسبهتام

کارگران مشغول کارند

اتوبان همت به کرج نرسیده تغییر مسیر داد

عصر خودرو: اتوبان همت که قرار بود تا قبل از آذر ماه سال گذشته پس از شهرک جهان نما به میدان امام حسین (ع) متصل شود پس از مطالعات و بررسی های میدانی تغییر مسیر داده و به کمربند شمالی کرج متصل می شود.

اتوبان همت به کرج نرسیده تغییر مسیر داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  بیش از 4 سال از استان شدن البرز می گذرد، با وجود اینکه پنج سال از عمر پروژه «اتوبان همت» می گذرد اما همچنان کارگران مشغول کار هستند. این اتوبان قرار است به کرج متصل شود و باری از روی دوش ترافیک محور تهران - کرج بردارد. تاکنون وجود برخی معارضین همانند سنگی بر پای لنگ این پروژه بود ولی بجز بحث معارضین فیزیکی کم همتی و عدم ارائه گزارش عملکرد شفاف از چگونگی پیشرفت این پروژه از سوی برخی از مسئولان متولی باعث شده است که این پروژه با گذشت چند سال به اتمام نرسد.

    کُلنگ احداث امتداد پروژه بزرگراه همت به کرج با نیت حل معضل ترافیک میان دو کلانشهر تهران و کرج به زمین زده شد، فاز نخست این پروژ به بهره برداری رسید ولی اتوبان همت هنوز به کرج نرسیده تغییر مسیر داد و همین موضوع در کُندی به بهره برداری رسیدن این پروژه بی تاثیر نبود.

    پروژه امتداد اتوبان همت در چه زمانی به اتمام می رسد؟

    آذرماه سال گذشته مسئولان اداره کل راه و شهرسازی البرز اعلام کردند؛ که با توجه به بررسی های نهایی و مطالعات انجام شده اتصال پروژه همت به کرج و میدان امام حسین (ع) منتفی شده است چرا که عرض معبر در این منطقه کم است، گنجایش ترافیک عبوری را ندارد و گره ای از ترافیک ورودی نمی گشاید، پس از بررسی و مطالعات انجام شده از سوی متولیان امر اعلام شد نقطه اتصال به میدان امام حسین (ع) مورد تایید وزارت راه و مسئولان البرزی نیست به همین منظور ادامه مسیر با اتصال به جهان نما طبق نقشه قبلی انجام می شود ولی مسیر پس از اتصال به جهان نما تغییر می یابد.

    حال سوالی که ذهن بسیاری را درگیر کرده است این است که؛ پروژه امتداد اتوبان همت در چه زمانی به اتمام می رسد؟

    عملیات اجرایی پروژه اتوبان همت در قطعه دوم در حال اجرا است

    در خصوص این مسئله بسیاری از مسئولان اتمام پروژه را منوط به رفع معارضین و تامین اعتبارات لازم می دانند و در این میان بسیار شنیده ایم که این پروژه به لحاظ سخت افزاری و نیروی انسانی با کمبودی مواجه نیست.

    فی الواقع طول گزارش هایی که از این پروژه منتشر و به چاپ رسیده است شاید از طول کل پروژه بیشتر باشد ولی برای اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه که به واقع برای االبرز بسیار مهم تلقی می شود، به سراغ افشین پیرنون مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان البرز می رویم.

    پیرنون در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت این پروژه چگونه است؟ می گوید: عملیات اجرایی پروژه در قطعه دوم در دو جبهه عملیات خاکی و آسفالت در دست اجراست.

    در سال 94، 70 میلیارد تومان اعتبار به پروژه امتداد اتوبان همت اختصاص یافت

    پیرنون اظهار می دارد: عملیات خاکبرداری قطعه دوم به میزان 100 درصد و لایه های روسازی 70 درصد تکمیل شده و مابقی در حال اجراست.

    این مسئول با اعلام اینکه عملیات آسفالت قطعه دوم آزادراه شهید همت به طول ٣ کیلومتر از اردیبهشت ماه جاری شروع خواهد شد، می گوید: در این قطعه دکلهای برق فشار قوی مانعی جدی بود که در اسفندماه سال گذشته جابجا و رفع معارض شد و عملیات خاکبرداری در محدوده رفع معارض شده انجام و به اتمام رسید.

    مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اعتبارات این پروژه افزود: در سال گذشته این پروژه ٥ میلیارد تومان اعتبار داشت، ولی در سال ١٣٩٤ وزارت راه و شهرسازی درخواست تامین اعتباری در حدود ٧۰ میلیارد تومان را دارد.

    شهریور ماه سال جاری، اتوبان همت به منطقه جهان نما می رسد

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبار جذب شده است؟ ادامه داد: در حال حاضر هنوز موافقتنامه پروژه ها بین دستگاهها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبادله نشده است ولی در صورت تامین و تخصیص، از نظر جذب اعتبار مشکلی وجود ندارد و اتوبان همت تا شهریور ماه جاری به محدوده جهان نما خواهد رسید.

    وی اتصال انتهای قطعه دوم آزادراه شهید همت در منطقه جهان نما به اتوبان تهران – کرج را مستلزم احداث تقاطعی غیر همسطح دانست و گفت: کلیات نحوه اتصال و بهره برداری از قطعه دوم به تصویب رسیده و جزییات آن نیز همزمان جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

    پیرنون در خصوص تغییر مسیر همت تا کرج و میدان امام حسین(ع) گفت: در طرح اولیه قرار بود که مسیر به میدان امام حسین (ع) ختم شود ولی با توجه به بررسی های میدانی و تکمیلی انجام شده و عدم وجود ظرفیت کافی برای این تبادل ترافیک در میدان امام حسین (ع)، انتهای قطعه سوم در راستای کمربندی شمالی کرج قرار گرفت.

    امتداد پروژه اتوبان همت یه مسئله فرا استانی است

    این مسئول در پایان گفت: عملیات اجرایی این مسیر جدید پس از ابلاغ نقشه های اجرایی و انجام آزمایشات ژئوتکنیک تونل ها از اواسط اردیبهشت ماه شروع می شود.

    در پایان باید گفت؛ حجم بالای تردد خودرو در بزرگراه تهران – کرج و بالعکس، و همچنین حجم بالای ترافیک آخر هفته ها و ایام تعطیل اهمیت پروژه اتوبان همت را دو چندان کرده است و همچنین لزوم تکمیل این پروژه تا کرج که به واقع اهمیت ملی دارد را می رساند.

    اگر موضوع امتداد اتوبان همت را یک مسئله فرا استانی ببینیم لزوم بهره برداری هر چه سریعتر این پروژه برای همه مسئولان امر دغدغه خواهد شد چرا که باید حجم تردد بسیار بالا در بزرگراه تهران – کرج و بالعکس کاهش یابد. امیدواریم این پروژه مثل سال های قبل معارضین را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و اتمام این پروژه کام البرزنشینان را شیرین کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو