فونیکسریمکسبهتام

پیاده‌سازی سیستم رتبه‌بندی و تعیین ظرفیت باربری پل‌های بزرگ

عصر خودرو : پروژه سیستم رتبه‌بندی و تعیین ظرفیت باربری پل‌های بزرگ کشور از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در سال‌جاری اجرا می‌شود.

پیاده‌سازی سیستم رتبه‌بندی و تعیین ظرفیت باربری پل‌های بزرگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، عبدالهاشم حسن‌نیا با بیان این خبر افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های متولیان حمل و نقل و نگهداری پل‌های کشور، کنترل بارهای سنگین عبوری از روی پل‌ها و تعیین ظرفیت باربری آن‌هاست که برای ارزیابی و کنترل سلامت پل‌های بزرگ در برابر بارهای ترافیکی سنگین که از نقاط مختلف کشور به عنوان محموله‌های ترافیکی در طول راه‌ها تردد می‌کنند، اهمیت فراوان است.

    معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به این که در کشور آیین نامه‌ رتبه‌بندی بارهای عبوری از روی پل‌ها نیز براساس آیین‌نامه‌های روز دنیا باید باشد، افزود: آیین‌نامه‌ها و استانداردهای معتبری همچون آشتو سال‌هاست که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو در اجرای این پروژه مجموعه کریدورهای ترانزیتی و راه‌های شریانی کشور و تمام پل‌‌های مهم و بزرگ واقع بر روی آنها در محیط سامانه مورد نظر پیاده‌سازی و با استفاده از آیین‌نامه‌ رتبه‌بندی پل‌های آشتو، به تناسب نوع بارگیری‌های ترافیکی (براساس وزن و آرایش چرخ‌های هر نوع بارگیر)، ظرفیت تمام پل‌های هر محور یا کریدور ارزیابی و سپس مجوز عبور آن محموله از روی هر پل صادر می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ظرفیت یک یا تعدادی از پل‌ها برای عبور آن بار کافی نباشد، راه‌ها یا کنارگذرهای جایگزین برای تردد آن محموله تعیین و یا آرایش و نحوه توزیع بار آن محموله به گونه‌ای تعیین می‌شود که از ظرفیت باربری پل‌ها تجاوز نکند.

    حسن‌نیا درخصوص عملکرد این سامانه اظهار داشت: این سامانه قادر است کار را در سه مرحله انجام دهد، مرحله اول تعیین ظرفیت باربری‌ پل‌ها در برابر کامیون، مرحله دوم تعیین ظرفیت باربری پل‌ها در برابر بارهای حدی تعیین شده به عنوان بارهای مجاز قابل تردد در کشور، مرحله سوم تعیین ظرفیت باربری پل‌ها برای عبور هر نوع محموله ترافیکی خاص است.

    وی مراحل طراحی سامانه و برداشت و تکمیل اطلاعات اولیه این طرح را تا پایان سال جاری اعلام کرد و افزود: پس از پایان این مرحله، از سال 95 این طرح به صورت فراگیر در سطح راه‌های کشور به مرحله اجرا می‌رسد.

    طراحی این سامانه مستلزم به کارگیری نرم‌افزارهای اجزای محدود و تحلیل سازه و پایگاه اطلاعاتی پل‌ها و راه‌هاست که از ویژگی‌های خاص آن به شمار می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو