فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه خبر داد

آورده بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌‌‌‌ها بیش از ۵۰درصد می‌شود‌

دو آزادراه در آستانه بازگشت به دولت

عصر خودرو : مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از ترانسفر شدن آزادراه کرج-قزوین از بانک ملی به دولت خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم با ارائه مشوق‌های لازم، سهم مالی بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها بیش از ۵۰ درصد شود و مشارکت دولت کاهش یابد.

آورده بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌‌‌‌ها بیش از ۵۰درصد می‌شود‌
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازفارس، علی نورزاد با اشاره به هدفگذاری دولت برای افزایش سهم بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها، بیان کرد: ‌اگر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از ساخت آزادراه‌ها استقبال نکنند، تکمیل محور‌ها زمان‌بر و تقریباً با بودجه موجود غیرممکن است، بنابراین جذب بخش خصوصی و استقبال از سرمایه‌گذاری آنها در ساخت آزاد‌‌راه‌ها امری ضروری است.

    نورزاد اظهار داشت: توسعه اقتصادی کشور‌‌ نیازمند زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی است‌ در این راستا باید هر چه زودتر محور‌های جاده‌ای خود را تکمیل کرده و حلقه‌های مفقوده کریدور‌های بین‌المللی را بسازیم تا مثل کشور‌های توسعه یافته، در بخش جاده، رشد مطلوبی داشته باشیم.

    وی درباره ارائه مشوق برای جذب بخش خصوصی سرمایه‌گذار در ساخت آزادراه‌ها توضیح داد: همانگونه که در فاینانس تضمین داده می‌شود که سررسید اقساط در موعد مقرر برگشت دارد، در مورد سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها نیز باید تضامینی به سرمایه‌گذار داده شود تا این مشوق‌ها موجب استقبال بیشتر برای توسعه آزاد‌راه‌های کشور شود؛ بخش خصوصی پس از سرمایه‌گذاری انتظار دارد در موعد مقررِ وعده داده شده توسط دولت، سرمایه خود را به دست آورد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: ‌کمیته راهبری درباره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی، برای رفع موانع و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذار خصوصی و بهتر شدن شیوه‌های اجرای پروژه‌ها از محل سرمایه بخش خصوصی، با همکاری وزارت راه و انجمن‌های خصوصی تشکیل شده است؛ در این کمیته پیشنهاداتی در راستای چگونگی ایجاد جاذبه و بهتر شدن تسهیلات قانونی برای سرمایه‌گذاری با درصد بالاتر توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معمولاً آزادراه‌ها با مشارکت مالی 50-50 بخش خصوصی و دولت ساخته می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم سهم بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها افزایش یابد، به عنوان مثال در پروژه آزادراه حرم تا حرم مشارکت مالی قرارگاه خاتم‌الأنبیاء 70 درصد و مشارکت دولت 30 درصد تعیین شد.

    * ترانسفر آزادراه کرج-قزوین از بانک ملی به دولت

    نورزاد درباره ترانسفر شدن آزادراه‌های کشور (پایان دوره اخذ عوارضی توسط سازنده و تحویل آزادراه به دولت) اظهار داشت:‌ آزادراه کرج - قزوین در حال ترانسفر شدن است که سرمایه‌گذار آن بانک ملی بوده است.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: مسیر آزادراهی تهران - زنجان - تبریز در اختیار شرکت آزادراه زنجان - تبریز است که آن هم در آینده نزدیک ترانسفر می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: همچنین در آزادراه کاشان - اصفهان (امیرکبیر) سهم سازمان بازنشستگی کشور برگشت داده‌ شده و آغاز بهره‌برداری شریک دوم پروژه است.

    وی با بیان اینکه ماهانه تا 10 میلیون دستگاه خودرو از آزادراه‌های کشور عبور می‌کنند، گفت:‌ با احتساب آزادراه تهران - کرج این رقم به ماهیانه 12 میلیون دستگاه خودرو می‌رسد.

      آزادراه‌هایی که سال‌های قبل توسط بخش خصوصی ساخته شده و در مدت زمان مقرر از محل اخذ عوارضی، بازگشت سرمایه‌شان انجام شده است، تحویل دولت می‌شود که این آزادراه‌ها در اصطلاح به «ترانسفرشده» نامگذاری می‌شوند.

    ‌وقتی که این آزادراه‌ها به دولت تحویل می‌شود، دولت از محل اخذ عوارضی مبلغی را برای نگهداری آزادراه اختصاص می‌دهد و از همین محل می‌توان رقمی را به سرمایه‌گذارانی که در آزادراه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده اما ترافیک موجود به حدی نیست که سرمایه سرمایه‌گذار مستهلک شود، اختصاص داد.

    طبق «تبصره 5 ‌کمیته‌‌ راهبری‌ سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی‌»، اگر ترافیکی که برای اخذ عوارضی آزادراه و بازگشت سرمایه بخش خصوصی در نظر گرفته شده، در آزادراهی رخ نداد و سرمایه سرمایه‌گذار در مدت زمان مشخص (10 یا 15 ساله) از محل اخذ عوارضی بر نگشت، از محل درآمدهای سایر آزادراه‌هایی که ترانسفر (تحویل دولت شده است) شده است، رقمی به سرمایه‌گذار آزادراه مذکور اختصاص می‌یابد تا زیان نبیند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو