فونیکسریمکسبهتام

«جاده مرگ» در خراسان رضوی همچنان قربانی می‌گیرد‌

عصر خودرو : جاده‌های منتهی به مشهد به ویژه محور گناباد- تربت حیدریه و مشهد در گذشته به دلیل بار ترافیکی سنگین وعرض کم، همواره حادثه ساز بود و از این رو جاده «مرگ لقب»گرفته بود.

«جاده مرگ» در خراسان رضوی همچنان قربانی می‌گیرد‌
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۰۰

    گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، جاده‌های منتهی به مشهد به ویژه محور گناباد- تربت حیدریه و مشهد در گذشته به دلیل بار ترافیکی سنگین وعرض کم، همواره حادثه ساز بود و از این رو جاده «مرگ لقب»گرفته بود تا این که روزنامه خراسان از اواخر دهه 70 با تهیه گزارش‌ها و انعکاس مطالب و گزارش‌های متعددی به ضرورت 2 بانده کردن این جاده پرداخت و موضوع توسعه آزاد راه و بزرگراه‌ها را در استان خراسان رضوی دنبال کرد.

    خوشبختانه با رویکرد مثبت مسئولان و همراهی دولت‌ها در قالب پروژه‌های 2 بانده کردن مسیر باغچه- تربت حیدریه- کمربندی تربت حیدریه و تربت حیدریه تا سه راهی مهنه در شهرستان مه ولات این جاده پر تردد 2 بانده شد و آمار تصادفات خونین به حداقل ممکن رسید و مدیران وقت وزارت راه از خبرنگاران خواستند نام این جاده را به محور «زندگی» تغییر دهند.

    از سمت جنوب استان نیز بخشی از باند دوم جاده گناباد تا کال شور زیرسازی و آسفالت شد ویکی دوسال است که زیر بار ترافیک قرار دارد، اما در این بین یک قطعه از باند دوم جاده مرگ هنوز بلاتکلیف مانده است.

    سابقه محور مرگ

    جاده تربت حیدریه به گناباد در جنوب خراسان رضوی حدود 33 سال قبل به عنوان جاده آسیایی ساخته شد و اکنون روزانه بیش از 4 هزار خودروی سواری از این محور عبور می‌کنند که این آمار در ایام اوج به 2 برابر هم می رسد به طوری که سال ها به علت بالا بودن آمار سوانح رانندگی این محور به جاده مرگ مشهور شده بود اما ایجاد باند دوم محور مهنه- گناباد حکایتی شده است برای تاخیر وعده‌های عملی نشده.

    به عبارت دیگر این محور مظهر وعده‌های عملی نشده است. هیچ یک از کارشناسان و مسئولان فکر نمی‌کردند یک پروژه چندین سال تاخیر داشته باشد.جالب است که هرچه روند عملیات راه سازی به سوی جنوب نزدیک می‌شود، روند آن نیز کندتر می‌شود. انگار در راه سازی هم مانند شهرسازی شمال و جنوب داریم و محرومیت ها همیشه در جنوب بروز می‌کند، اما جنوب نشینان هم حق دارند از جاده امن برخوردار باشند.

    فقط یک قطعه مانده است؟

    عملیات راه سازی قطعه دوم از باند دوم محور گناباد-مهنه در جاده مرگ نیز در حوزه استحفاظی شهرستان گناباد تقریبا پایان یافته ولی حدود 35 کیلومتر از قسمت باقی مانده از مسیر که قسمت عمده آن در حوزه شهرستان مه ولات است به همان وضعیت نابه سامان رها شده و معلوم نیست بالاخره محور فیض آباد (سه راهی مهنه) تا گناباد چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید.

    با نگاهی به پرونده پیگیری‌های روزنامه خراسان از یک دهه قبل درباره «جاده مرگ» با خیل وعده های عملی نشده روبه رو هستیم وگویا این وعده‌ها پایانی ندارد.

    یک شهروند فیض آبادی می گوید: به جرات می‌توان ادعا کرد آن چه با احداث باند دوم جاده از مشهد تا سه راهی مهنه و گناباد و حتی تا بیرجند انجام شده است مرهون گزارش ها و اطلاع رسانی های «خراسان» به عنوان روزنامه مطالبه کننده حقوق مردم خراسان بوده است.

    وی می افزاید: اما امروز مردم از این محور، به عنوان اتوبان «تاخیر» یاد می کنند و هرگاه بخواهند از پروژه ای که خلف وعده مسئولان زیاد باشد نام ببرند به عنوان مظهر وعده های عملی نشده این محور را ذکر می‌کنند! این که تا چه زمانی محور جنوب استان همچنان قربانی بگیرد و آسفالت سیاه با خون مسافران رنگین شود معلوم نیست.

    خطر در کمین

    مشاهدات عینی خبرنگاران گروه اعزامی روزنامه به گناباد حاکی از آن است که در حوزه استحفاظی راه وشهرسازی این شهرستان 35 کیلومتراز جاده گناباد تا مهنه 2 بانده شده و 13 کیلومتر دیگر ازاین جاده در حوزه استحفاظی گناباد زیر سازی آن انجام شده اما به دلیل کمبود اعتبار عملیات تکمیل محور و آسفالت آن متوقف مانده است.

    در مجموع هنوز پرونده جاده مرگ باز است و رانندگان با ترس و دلهره در این جاده 2طرفه (مهنه تا کال شور) تردد می کنند وحتی خودروی خبرنگاران اعزامی روز نامه خراسان که در مسیر 2 طرفه به سوی مهنه در حرکت بود با سبقت غیر مجاز یک تریلی از مقابل و بی توجهی به خودروهای سواری مواجه شد که هر لحظه ممکن بود اتفاق ناگواری بیفتد.

    کارگاه شرکت راه سازی در مجاورت جاده گناباد که تعدادی ماشین آلات راه سازی در آن متوقف مانده تعطیل شده است و هیچ کس در این محدوده دیده نمی شود. زیر سازی های انجام شده بر اثر بارندگی‌ها شسته شده و آثار خوردگی در پل‌های سیمانی اجراشده نیز مشاهده می شود.

    در 5 کیلومتر اول محور از سمت مه ولات به گناباد نیز به احداث 2 دهنه پل بزرگ ،(مربوط به ریل راه آهن و کال سرخ آباد )در جنوب روستای مهنه نیاز است همچنین چندین هکتار باغ پسته در مسیر باند دوم واقع شده است که ظاهرا تملک نشده و به نظر می رسد حداقل تا بعد از فصل برداشت پسته امکان باز گشایی این مسیر وجود نداشته باشد.

    پیگیری فرمانداران گناباد و مه ولات

    فرماندارگناباد هم در گفت وگو با گروه اعزامی خراسان با تایید متوقف ماندن پروژه احداث باند دوم جاده مهنه – گناباد می‌گوید: بخشی از این جاده در محدوده گناباد زیرسازی شده و آماده آسفالت است اما متاسفانه به دلیل شرایط مالی و اختصاص نیافتن بودجه و مطالبات پیمانکار عملیات راه سازی متوقف شده است.

    موسی الرضا صائمی فرد می افزاید: پیگیری‌های زیادی برای شروع مجدد پروژه انجام داده ایم ومنتظر اقدام حوزه راه سازی وزارت راه وشهرسازی هستیم.

    فرماندار مه ولات هم درباره آخرین وضعیت باند دوم جاده فیض آباد گناباد می‌گوید: پروژه قطعه اول باند برگشت سه راهی مهنه به گناباد به طول 35.5 کیلومتر از سال 89 اداره راه و شهرسازی به شرکت ره فرمای طوس به عنوان پیمانکار واگذار شده است.

    وی می افزاید: با وجود پیگیری‌های مکرر این فرمانداری از طرف مراجع استانی و نماینده مجلس، امسال این پروژه 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مدتی است عملیات احداث آن به علت تخصیص نیافتن اعتبار متوقف مانده است.

    مسعود رنجبر می افزاید:این توقف علاوه براین که سبب وقوع تصادفات به علت 2طرفه بودن مسیر شده است از طرفی باعث شده سایر اقدامات انجام شده ازجمله پل ها و زیر سازی ها در معرض فرسایش و تخریب باشد.وی تصریح می کند: علاوه بر نابودی آن چه سرمایه ملی است هر روز شاهد حوادث ناگواری در این مسیر هستیم. بنابراین با پیگیری های به عمل آمده امیدواریم با تخصیص اعتبار، امسال عملیات اجرایی برای بهره برداری پروژه شروع شود.

    پلیس هم نگران است

    فرمانده پلیس راه شادمهر نیز در گفت وگو با خبر نگار ما می گوید: این محدوده بسیار پرخطر است و اگر تصادفی هم اتفاق بیفتد در بیشتر مواقع خسارات انسانی را به دنبال دارد چرا که در صورت انحراف به چپ خطر برخورد با وسیله نقلیه ای وجود دارد که از روبه رو حرکت می کند.

    سرهنگ خلوصی می افزاید: این محور راه دسترسی به استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است وبه عنوان محوری ترانزیتی محسوب می شود ولی متاسفانه با 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی این قطعه از جاده رها شده و عملیات انجام شده نیز در حال استهلاک است.

    نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه ،مه ولات و زاوه در مجلس نیزبا بیان این که این جاده مسیر بسیار حساسی است می افزاید: مسائل مالی به عنوان دلیل تاخیراعلام شده و متاسفانه کوتاهی صورت گرفته که به همین دلیل به وزیر راه نیز تذکر داده‌ایم.

    ابوالقاسم خسروی می افزاید: آقای رجایی نماینده گناباد نیز به جد پیگیر آغاز مجدد عملیات باند دوم محورگناباد –فیض آباد است و مسئولان قول داده اند که این مسیر در سال 94 به پایان برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو