فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار تهران :

روزانه ۱۰۰۰ خودرو از تونل امیر کبیر تردد می کنند

عصر خودرو : مشاور عالی شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک به تمامی انتقاداتی که به تونل امیر کبیر می شود پاسخ دادند .

روزانه ۱۰۰۰ خودرو از تونل امیر کبیر تردد می کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سیدمازیار حسینی، مشاور عالی شهردار تهران با اشاره به برخی انتقادات در خصوص تونل امیر کبیر گفت :  اولین مطالعات انجام شده توسط معاون اسبق فنی و عمران انجام شده بود . درواقع بنده در نیمه راه ادامه ساخت این تونل را تحویل گرفتم. طبق این مطالعات پیش بینی شده بود که این تونل بار ترافیک را وارد محدوده بازار کند. ساخت این تونل در محدوده خیابان 17 شهریور و خیابان هدایت شروع شده بود و زیاد نمی توانستیم در طراحی این تونل تغییراتی ایجاد کنیم.

    مشاور ویژه شهردار تهران با اشاره به بررسی پیامدهای ترافیکی سرازیر شدن ترافیک به محدوده بازار ادامه داد: طی جلساتی که با معاونت حمل و نقل و ترافیک، پلیس راهور و مسئولان منطقه ای داشتیم، حتی پلیس راهور به صراحت اعلام کرد کاملا مخالف ورود ترافیک به محدوده بازار هستند. این اعلام نظر قاطعانه معاونت حمل و نقل و پلیس راهور به اوایل کار این پروژه در دوره بنده برمی گردد. زمانی که این را اعلام کردند ما متوجه شدیم که ادامه دادن این پروژه اگر بخواهد که بر مبنای ورود بار ترافیکی به محدوده بازار باشد، کاملا اشتباه است.

    مازیار حسینی با بیان اینکه بررسی وضعیت ترافیکی این تونل بار دیگر توسط مشاور طرح بررسی شد، افزود: با مشاور طرح بررسی کردیم تا ببینیم که چگونه می توان بار ترافیک را از محدوده بازار خارج کرد. نتیجه این شد که خروجی ای برای انتقال ترافیک از محدوده بازار در نظر گرفته شد که این خروجی به بزرگراه امام علی(ع) شمال برخورد می کند. درواقع تنها تغییری که در طراحی این تونل می توانستیم انجام دهیم تا ترافیکی به محدوده بازار سرریز نشود،  اجرای این طرح بود.

    وی با تاکید بر اینکه ساخت این خروجی کار بسیار مشکلی بود که انجام شد، بیان کرد: واقعا ساخت این خروجی کار بسیار سخت و مشکلی بود. چرا  که در این قسمت اتوبان امام علی(ع) طراز منهای یک داشت و ما باید  از زیر تراز منفی یک اتوبان امام علی شمال عبور می کردیم بدون اینکه پوسته طرح را تغییر دهیم. شیوه ساخت این خروجی به این صورت بود که باید تونل خروجی از تراز منفی 2 را به تراز منفی یک بزرگراه می رساندیم. کار از نظر مهندسی عمرانی بسیار سخت و طاقت فرسا بود.

    معاون سابق فنی و عمرانی شهردار تهران اضافه کرد: گام بعدی که باید بر می داشتیم این بود که جهت های ترافیکی خیابان های امیر کبیر و شهید دیلمان باید به گونه ای تنظیم شود که  بحث ورود بار ترافیکی به داخل تونل تسهیل می شد. البته این کار نیز مستلزم تعریض خیابان خیابان امیر کبیر از تقاطع مصطفی خمینی تا تونل است. در حال حاضر این کار در حال انجام است و در بعضی از بخش ها املاک عقب نشینی کرده اند اما باید این رفع معارض ها به حداکثر ظرفیت خود برسد تا تعریض این خیابان به طور کامل انجام شود. 

    مازیار حسینی با تاکید به اینکه با تعریض خیابان امیر کبیر جهت ترافیکی آن نیز تغییر خواهد کرد، یادآور شد: با تعریض خیابان امیر کبیر(شهید دیلمان) و تغییر جهت ترافیکی خودروها می توانند مستقیم از غرب به شرق وارد این خیابان شده و از طریق تونل امیرکبیر وارد بزرگراه امام علی(ع) شوند. البته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مشغول بررسی این مساله است.

    مشاور ویژه شهردار تهران با تاکید براینکه ساخت امتداد تونل جنوبی امیرکبیر به بزرگراه امام علی(ع) جنوب مستلزم تعریض خیابان آهنگ و کرمان است، تاکید کرد:  لاین شمالی این تونل نیز که از بزرگراه امام علی(ع) وارد محدوده بازار می شود تنها برای حرکت خودروهای اضطراری در نظر گرفته شده است.

    به گفته وی با توجه به اینکه منطقه بازار از نظر مدیریت بحران همیشه دچار چالش است، در صورت بروز بحران خودروهای امدادی مانند آمبولانس، پلیس و  یا آتش نشانی به راحتی با استفاده از این تونل بتوانند وارد محدوده بازار شوند.

    مازیار حسینی با بیان اینکه تونل امیرکبیر مجهز به پارکینگ اختصاصی و مجهزترین مرکز کنترل ترافیک است، تاکید کرد: البته با تکمیل تونل جنوبی امکان عبور حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس نیز به آسانی انجام خواهد شد.

    تشکری هاشمی: بررسی دو سناریوی ترافیکی برای تونل امیرکبیر

    سید جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران هم در واکنش به انتقاداتی که به عملکرد تونل امیر کبیر شده است گفت: اگر برخی مدعی هستند که تونل امیرکبیر هنوز نتوانسته به عملکرد واقعی خود دست پیدا کند به این دلیل است که هنوز بخش هایی از این تونل به ویژه در محدوده خیابان کرمان و آهنگ به دلیل تعریض این دو خیابان کامل نشده که با تکمیل این محدوده می توان انتظار داشت عملکرد واقعی این تونل در تهران خود را نشان دهد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به برگزاری جلساتی با کمیسیون عمران شورا و معاونت فنی و عمران شهرداری تهران در خصوص تعیین تکلیف ترافیکی تونل امیر کبیر گفت: براساس این جلسات دو سناریوی ترافیکی را درخصوص این تونل در حال بررسی و مطالعه هستیم. یک سناریو تکمیل نیمه جنوبی این تونل برای حرکت رفت و برگشت خودروهاست و سناریو بعدی  تغییر جهت خیابان های ری و امیر کبیر(شهید دیلمان) به صورت شرقی- غربی است تا جذابیت های سفر در این منطقه و تونل امیر کبیر افزیش پیدا کند.

    تشکری هاشمی در توضیح تغییر جهت ترافیکی خیابان امیر کبیر توضیح داد: باید خودروها بتوانند از خیابان مصطفی خمینی به صورت مستقیم از غرب به شرق وارد خیابان امیر کبیر شوند. اکنون جهت این خیابان به صورت شمالی جنوبی است. در صورت تغییر سیکل حرکتی این خیابان خودروها با یک چپگرد به راحتی وارد تونل امیر کبیر می شوند.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه اکنون توسط مرکز کنترل ترافیکی تونل امیر کبیر به صورت روزانه عبور 1000 خودرو ثبت می شود، بیان کرد: یکی از مسائلی که منتقدان باید به آن توجه کنند این است که بار ترافیکی این تونل به زمان کار و فعالیت محدوده بازار نیز وابسته است. امکان دارد که زمانی وارد تونل شویم که خودرو کمتری از داخل آن عبور می کنند و این بدان معنا نیست که تونل امیر کبیر کارآیی لازم را ندارد بلکه امکان دارد ساعات اوج شلوغی کار و فعالیت در این محدوده گذشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم