فونیکسریمکسبهتام

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد

مصرف ۸۵ درصد قیر کشور در جاده‌سازی

عصر خودرو : رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ۸۵ درصد قیر مصرفی کشور برای جاده‌سازی استفاده می‌شود، گفت: ۳۰ درصد هزینه ساخت راه‌های کشور مربوط به قیر است و برنامه داریم قیر امولاسیونی را جایگزین قیر محلول کنیم.

مصرف ۸۵ درصد قیر کشور در جاده‌سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محمد شکرچی‌زاده امروز در نشست خبری با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی نگاه راهبردی به موضوع تحقیقات وجود دارد، بیان کرد: در این مرکز اقدامات اساسی با نگاه کاربردی و عملیاتی در حوزه حمل و نقل و مسکن انجام شده است.

    وی بیان کرد: اخیراً در وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی تحقیقات و فناوری با ریاست وزیر راه و شهرسازی و قائم مقامی رئیس مرکز تحقیقات تشکیل شده است.

    شکرچی‌زاده از موافقت وزیر راه و شهرسازی برای افزایش بودجه تحقیقات راه و شهرسازی خبرداد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه فعالیت ما صرفاً تحقیقاتی نیست، اظهارداشت: در زمینه تدوین مقررات، آموزش و صدور گواهینامه‌های فنی فعالیتهای خود را انجام می‌دهیم.

    شکرچی‌زاده با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان سند ملی لازم‌الاجرا برای ساخت است، بیان کرد: در دولت یازدهم مسئولیت تدوین این سند بر عهده مرکز تحقیقات راه و شهرسازی قرار گرفت.

    وی بیان کرد: در این باره نشست‌های مشترک با مهندسان در مورد مباحث مقررات ملی ساختمان پیش‌بینی شده است.

    وی با تاکید بر اینکه 1700 پروژه امروز در بانک اطلاعاتی مرکز تحقیقات قابل دسترسی است، بیان کرد: اثربخشی تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه و مسکن به صورت دقیق بررسی می‌شود.

    * 30 درصد هزینه‌های راه‌سازی مربوط به قیر است

    وی به فعالیت مرکز تحقیقات در حوزه پژوهش در بحث قیر و آسفالت اشاره کرد و گفت: 85 درصد قیر مصرفی کشور در وزارت راه و راه‌سازی استفاده می‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه 30 درصد هزینه‌های ساخت راه‌های کشور مربوط به قیر است، افزود: کیفیت قیر و حفظ مشخصات آن بسیار قابل توجه است.

    شکرچی‌زاده به هدف‌گذاری وزارت راه به جای‌گذاری قیرهای امولاسیونی به جای قیرهای محلول اشاره کرد و گفت: از نظر اقتصادی و زیست محیطی در دنیا قیرهای امولاسیونی جایگزینی قیرهای محلول شد.

    وی با بیان اینکه در ایران سالانه 500 هزار تن قیر محلول استفاده می شود بیان کرد: برنامه‌ریزی شده است که قیرهای امولاسیونی جایگزین قیرهای محلول شود که این موضوع در دو سال اخیر شتاب گرفت.

    شکرچی‌زاده تصریح کرد: هدف گذاری کرده‌ایم تا پایان سال 150 هزار سال قیر امولاسیونی جایگزین قیر محلول در راه‌سازی شود.

    وی همچنین به لزوم دو جداره شدن تانکرهای حمل قیر اشاره کرد و گفت: قیرها درجه حرارت بالایی دارند و ممکن است از زمان تولید تا مصرف و هنگام نقل و انتقال سرد شوند که گرم کردن دوباره آنها هزینه بر بوده و موجب کاهش کیفیت قیر می‌شود.

    وی اظهارداشت: حرکت به سمت دو جداره کردن تانکرهای حمل قیر در دستور کار قرار گرفت و در این باره به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.

    وی اظهارداشت: قطعاً دو جداره شدن این تانکرها موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش کیفیت قیر می‌شود؛ یکی از دلایل کاهش عمر مفید آسفالت جاده‌ها، کاهش درجه حرارت قیر و نزول کیفیت آن است.

    وی تاکید کرد: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارتباط نزدیکی با صنعت قیر و آسفالت داریم.

    * یک دوم ساختمان‌های کشور در مقابل زلزله مقاومتی ندارند

    وی به موضوع زلزله و اهمیت توجه آن در ساختمان‌سازی اشاره کرد و گفت: از یک میلیون پلاک ساختمانی در تهران 200 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد.

    وی اضافه کرد: از حدود 20 میلیون ساختمان کشور ، 11 میلیون ساختمان به صورت «بنایی» ساخته شده است که در مقابل زلزله مقاومتی ندارند.

    * راه‌اندازی نرم‌افزار شناسایی میزان تخریب زلزله

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: نرم‌افزاری در محیط وب راه‌اندازی کرده‌ایم مبنی بر اینکه میزان آسیب حاصل از زلزله در هر استان مشخص می‌شود.

    وی توضیح داد: مدیر یک استان می‌تواند در این نرم‌افزار میزان زلزله را مشخص کند و در فضای مجازی نحوه تخریب، شدت و شتاب زلزله براساس منطقه و نوع خاک را بشناسد.

    وی بیان کرد: از سال 1388 کمیته راهبردی مقاوم‌سازی با حضور اساتید دانشگاه فعال شد و هر دستورالعمل در حوزه مقاوم سازی در دستور کار قرار گرفت.

    بنابراین گزارش در این مراسم از 7 دستورالعمل مقاوم‌سازی ساختمان‌های کشور در برابر زلزله رونمایی شد.

    * مزایای رویه‌ی بتنی بجای رویه‌ی آسفالتی

    شکرچی‌زاده بیان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت قیر موضوع استفاده از رویه‌ی بتنی به جای آسفالت مد نظر قرار گرفته است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه رویه‌ی بتنی از نظر دوام توجیه‌پذیرتر است، اظهارداشت: وزارت راه هدف‌گذاری کرده است که 10 درصد رویه جاده‌ها بتنی شود.

    شکرچی‌زاده افزود: به دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته‌ای تشکیل شده است و در شورای عالی فنی بخشنامه‌ای درباره رویه‌ی بتنی تهیه و تدوین شد و ضوابط آن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو