فونیکسریمکسبهتام

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها خبر داد

آغاز فعالیت پنج شرکت ایرانی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال

تکمیل قطعه چهار ‌تا یک ماه آینده‌

عصر خودرو : معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از تکمیل قطعه چهار آزادراه تهران-شمال تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: فعالیت شرکت چینی در قطعه یک محدود شده و اصل کار را در قطعه یک به دست شرکت‌های ایرانی سپرده‌ایم و پنج شرکت ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

آغاز فعالیت پنج شرکت ایرانی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، حسن احمدی نوری ‌درباره ‌آزادراه تهران - شمال بیان کرد: قطعه 4 آزادراه تهران - شمال تا یک ماه آینده زیر بار ترافیک می‌رود.

    وی با بیان اینکه قطعه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر فاصله تهران تا چالوس را 60 کیلومتر کاهش می‌دهد، ‌اظهار داشت: شرکت چینی‌‌‌ در قطعه یک فعالیت می‌کنند که البته فعالیت آنها‌ محدود شده است و اصل کار را در قطعه یک به دست شرکت‌های ایرانی سپرده‌ایم.

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بیان کرد: در قطعه یک پنج شرکت ایرانی فعالیت می‌کنند که کار خود را آغاز کرده‌اند.

    احمدی نوری اظهار داشت: شرکت چینی کار خود را با همان 220 میلیون دلار فاینانس به اتمام می‌رساند و پیمانکاران ایرانی در قطعات‌ فعال خواهند بود.

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه عزم بنیاد هم برای تکمیل این پروژه جذب شده است، اظهار داشت:‌‌ آهنگ تکمیل این پروژه رو به رشد است و نسبت به 1.5 سال گذشته پیشرفت مطلوبی داشته است.

    وی با اشاره به اجرای ساخت و ساز بزرگ‌ترین تونل حمل و نقلی و آزادراهی ایران از سوی دو شرکت ایرانی در قطعه دو ادامه داد: ساخت تونل یکپارچه البرز با 6 هزار و 400 متر طول کار بزرگی است که مهندسان ایرانی‌ در حال انجام این پروژه هستند،تا به حال 2 هزار و 300 متر این تونل حفاری شده و پیمانکاران ایرانی توانسته‌اند رکورد حفر روزانه 5 تا 6 متر تونل را ثبت کنند که رکورد خوبی است.

    به گزارش فارس در دولت قبل بود که مقرر شد فاینانس‌ 420 میلیون دلاری برای قطعه یک آزادراه تهران-شمال محقق شود، از این رقم 220 میلیون دلار در یک گام محقق شد و 200 میلیون دلار بعدی به نتیجه نرسید؛ البته در قرارداد اولیه این پروژه، اجرا به طریق EPCF ‌و تأمین مالی از محل فروش اراضی تعیین شده بود.

    به گزارش فارس مشخصات قطعات چهار گانه آزادراه تهران-شمال به شرح زیر است:

    الف) مشخصات قطعه یک آزاد‌راه تهران-شمال

    به گزارش فارس قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و تکمیل آن در اولویت است موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت؛ احداث و تکمیل این منطقه مهم که در مصوبه هیئت دولت اولویت اول داشته، سال‌ها به تعویق افتاده است.

    ب) مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال

    این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود؛ در این منطقه هیچ‌گونه اقدام اجرایی اساسی صورت نگرفته است، در منطقه دو از سال 82 تا پایان سال 89 تنها به حفر تونل اکتشافی در قسمت میانی دو تونل اصلی رفت و برگشت با مقطع کوچک، بسنده شده است و بخش محدودی از یکی از تونل‌‌ها اجرا شده است.

    ج) مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال

    این مسیر حد‌ فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه به دلیل کوهستانی و سخت بودن منطقه هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته‌ است.

    د) مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه

    قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، اجرای این قطعه از سال 1375 آغاز شد و در دولت دهم ابتدا با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی به بهره‌برداری رسید و سپس به تدریج در حال تکمیل است.

    سخت‌ترین و پرهزینه‌ترین قسمت آزادراه تهران-شمال اجرای قطعات 2 و 3 است که بیش از 15 هزار میلیارد تومان هزینه دارد، ‌کوهستانی و صعب‌العبور بودن قطعات دو و سه نیز اجرای آن را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛‌ به علت افزایش قیمت قیر در کنار رشد قیمت مصالح، هزینه ساخت قطعات 2 و 3 در کنار تکمیل کل مسیر آزادراه تهران-شمال، بیش از 15 هزار میلیارد تومان خواهد بود و این رقم چندین برابر کل بودجه عمرانی تخصیصی وزارت راه است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو