فونیکسریمکسبهتام

کمربندِ«قیدار»در کوران تصادفات بسته نشد

عصر خودرو :کمربندی شهر قیدار بعد از گذشت نزدیک به ۶ سال تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پروژه‌ای که در قالب مهر ماندگار قرار بود تکمیل شود، به سراب وعده‌ها برای مردم شهرستان خدابنده تبدیل شود.

کمربندِ«قیدار»در کوران تصادفات بسته نشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، کمربندی شهر قیدار پروژه‌ای قرار بود در مدت یک‌سال کار ساخت آن به اتمام برسد تا در کنار کم کردن حجم ترافیک محور زنجان - خدابنده - همدان از آمار تصادفات و سوانح جاده‌ای این محور نیز کم کند، اما این روزها پروژه در ایستگاه وعده‌ها توقف کرده تا شاید تزریق اعتبارات بتواند این پروژه را به حرکت درآورد.

    وقوع تصادفات مکرر در شهر قیدار و قربانی شدن مردم بی‌گناه زیر خودروهای سنگین، واژگونی تانکرهای حامل مواد اشتعال‌زا در خیابان کمربندی در سال 87 و از بین رفتن زیر‌ساخت‌های شهری از جمله آسفالت و زیرسازی خیابان‌ها باعث شد که مسئولان وقت به فکر احداث کمربندی در شهر قیدار بیفتند، به‌طوری که استاندار وقت به همراه مدیر‌کل راه و شهرسازی و مسئولان عالی‌رتبه استان و شهرستان در آذر ماه 88 در مرکز شهرستان حاضر شده و کلنگ احداث کمربندی را به زمین زدند.

    سلام و صلوات‌ها در روز کلنگ‌زنی بالا گرفت و در بهار سال 89 فرماندار وقت به همراه معاون خود در کنار مسئولان راه مزارع گندم را در مسیر گذر پروژه تخریب و با هماهنگی جهاد نصر بازگشایی کردند. همان سال تعدادی از پل‌ها از جمله پل مسیر ابهر نیمه‌کاره احداث و قسمتی از زیرسازی انجام شد.

    اگرچه اداره‌کل راه و شهرسازی هیچ پولی به صاحبان املاک مسیر کمربندی پرداخت نکرده بود و مزارع گندم نیز تخریب شده بود ولی مردم به خاطر احداث کمربندی اظهار خوشحالی می‌کردند و تقاضای اتمام سریع پروژه را داشتند. استاندار وقت زنجان در هنگام کلنگ‌زنی، زمان اتمام پروژه کمربندی را پایان سال مالی 89 اعلام کرد.

    بعد گذشت بیش از هفت سال از کلنگ‌زنی کمربندی قیدار و طرح ارتقای جاده سلطانیه به کبودرآهنگ، خواسته‌های مردم تحقق نیافت و ارابه‌های سنگین علاوه‌بر وارد کردن خسارت‌های جانی و مالی، آسایش را از چشمان شهروندان ربوده‌اند و مردم نگرانند که با این روند آینده آن‌ها چه خواهد شد.

    این در حالیست که فرماندار شهرستان خدابنده در اولین جلسه شورای اداری شهرستان در جمع مسئولان اعلام کرد که در سال‌جاری برای احداث کمربندی 10 میلیارد تومان اختصاص یافته بود که با نظر نماینده، مقداری از این اعتبار در سایر پروژه‌های شهرستان توزیع شد.

    فتحی، نبود کمربندی را از معضلات اصلی شهرستان عنوان کرد و گفت: با احداث این پروژه، شهرستان راه توسعه و عمران را طی خواهد کرد.

    وی افزود: این پروژه بزرگ در پنج قطعه با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در حال اجراست.

    مقام عالی دولت در شهرستان، اعتبار کمربندی قیدار در سال 94 را مبلغ 6.5 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار پاسخگوی تکمیل کمربندی نبوده و باید توجه زیادی از سوی دولت انجام گیرد.

    کمربندی قیدار 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

    کمربندی قیدار در آذر ماه سال 1388 کلنگ‌زنی شد و با گذشت پنج سال و 7 ماه، تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: به خاطر حوادث دلخراش رانندگی در خیابان‌های شهر قیدار، عبور خودروهای سنگین و کاهش ترافیک شهری، احداث کمربندی در سال 1388 پیشنهاد شد و آذرماه با حضور استاندار وقت و مسئولان عالی شهرستان کلنگ‌زنی انجام گرفت.

    حکمت‌اله خدابنده‌لو افزود: کمربندی قیدار دارای طول 18 کیلومتر است که با واریانت‌ها و رمپ‌ها به 25 کیلومتر می‌رسد و شرکت مهندسین رهیاب ملل مشاور و جهاد نصر هم مجری پروژه است.

    وی افزود: این پروژه علی‌رغم کلنگ‌زنی در سال 88، در ششم اردیبهشت ماه سال 90 با مبلغ اولیه 20 میلیارد تومان براساس فهرست بهای سال 88 با مدت قرارداد 36 ماهه به پیمان گذاشته شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه از زمان انعقاد قرارداد تا به امروز در مجموع پنج میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است، گفت: عملا مدت قرارداد به اتمام رسیده و ما بیش از چهار میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار هستیم.

    خدابنده‌لو با بیان اینکه در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال 93 قرارداد پیمانکار دوباره تمدید شد، گفت: عملیات بازگشایی مسیر و زیرسازی، تقریبا 70 درصد به پایان رسیده است و 6 دهنه پل بزرگ، 30 دهنه پل کوچک در مسیر 18 کیلومتر کمربندی وجود دارد.

    رئیس اداره راه و شهرسازی با بیان این موضوع که 70 درصد اعتبارات در روسازی و آسفالت‌ریزی هزینه می‌شود، گفت: بازگشایی کمربندی جز تعداد باغات کوچک که صاحبان آن‌ها هزینه می‌خواهند، تمام شده است که با اختصاص اعتبار می‌توان این مشکل را رفع کرد.

    چهار میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار هستیم

    رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، قطعه دو پروژه را از سلطانیه تا ابتدای کمربندی عنوان کرد و گفت: تعدادی تقاطع غیرهمسطح در ابتدای کمربندی واقع شده و 131 آبرو دارد که پنج تا 6 درصد پیشرفت دارد، ولی به علت نبود اعتبار متوقف شده است.

    خدابنده لو با قدردانی از مساعدت و تلاش‌های شرکت پیمان راه همدان، گفت: قطعه چهار تا گردنه گوگجه ییلاق ابنیه اجرا و خاکبرداری شده است.

    وی کوهستانی بودن و عدم‌تخصیص اعتبارات کافی را مشکل اساسی این پروژه اعلام کرده و گفت: ما یک تقاطع در گردنه پیر مرزبان داریم که تنها 18 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

    رئیس اداره راه و شهرسازی گفت: برای این پروژه اعتبار در حد یک طرح ملی ارائه نمی‌شود که باید نسبت به اتمام و فعال شدن پروژه اقدام کرد.

    به هر روی با توجه به استمرار وعده های مسئولان برای تکمیل این پروژه هنوز معلوم نیست باید چند حادثه و تصادف در کمربندی خدابنده رخ دهد و چند انسان قربانی شود تا شاید وعده‌ها رنگ واقعیت و اجرایی به خود بگیرند.

    آنچه مسلم است تکمیل پروژه در گرو تامین اعتبارات مورد نیاز است، موضوعی که باید به عنوان دغدغه جدی مردم در دستور کار مسئولان زنجان قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو