فونیکسریمکسبهتام

موفقیت فناوران کشور در ساخت دستگاه کاهش‌ آلایندگی موتورهای بنزینی

عصر خودرو : پژوهشگران مرکز رشد پارک علم و فناوری سمنان دستگاهی را در فاز آزمایشگاهی عرضه کرده‌اند که با افزایش توان موتورهای بنزینی قادر به کاهش آلایندگی این موتورهاست.

موفقیت فناوران کشور در ساخت دستگاه کاهش‌ آلایندگی موتورهای بنزینی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، فرهاد خوش‌آبادی مجری طرح با اشاره به عملکرد موتورهای بنزینی، گفت: عملکرد موتورهای بنزینی کنونی به گونه‌ای است که اتلاف انرژی در آنها بسیار زیاد است.

    وی با بیان این که در این نوع موتورها تنها 20 تا 30 درصد انرژی حاصل از سوخت، مصرف می‌شود، افزود: از این رو نیاز به سیستم‌هایی است تا بتوان از طریق آن مصرف سوخت را در موتورهای بنزینی بهینه کرد که در این راستا اقدام به طراحی و ساخت دستگاه کاهش‌دهنده آلاینده‌های موتورهای بنزینی کردیم.

    خوش آبادی مهمترین مسأله در کاهش آلاینده‌ها را بهینه‌سازی مصرف سوخت ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا دستگاهی را طراحی کردیم که راندمان موتورهای بنزینی را افزایش می‌دهد که به تبع آن آلاینده‌های زیست محیطی نیز کاهش می‌یابد.

    مجری طرح با تاکید بر این که این دستگاه از طریق پاشش سوخت اقدام به بهینه‌سازی مصرف سوخت در موتورهای بنزینی می‌کند، خاطرنشان کرد: این دستگاه بر اساس دور و بار موتور میزان پاشش سوخت را کنترل می‌کند که این امر منجر به افزایش راندمان عملکرد موتور در زمینه مصرف سوخت خواهد شد.

    خوش‌آبادی، ادامه داد: از طریق این دستگاه موفق به افزایش راندمان 30 تا 40 درصدی موتورهای بنزینی شدیم.

    وی افزایش توان موتور را از دیگر دستاوردهای این تحقیق نام برد و یادآور شد: این دستگاه در فاز آزمایشگاهی بر روی موتورسیکلت تک سیلندر 250 سی سی که شرایط کارکرد موتور در آن بسیار متغیر است مورد تست و ارزیابی قرار گرفت که نتایج مطلوبی به دست آوردیم.

    این محقق ادامه داد: با توجه به نتایج مطلوبی که از ارزیابی‌های انجام شده بر روی موتور سیکلت با شرایط متغیر به دست ‌آمد، می‌توان از این دستگاه برای کاهش آلاینده‌های موتورهای بنزینی صنعتی که دارای شرایط عملکرد یکسان است، استفاده کرد.

    وی با بیان این که از این دستگاه در جهت افزایش توان و کاهش آلاینده‌های موتورهای بنزینی می‌توان استفاده کرد، اظهار داشت: علاوه بر آن درصدد هستیم تا این دستگاه را برای موتورهای دیزلی کاربردی کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو