فونیکسریمکسبهتام

آغاز ساخت پروژه تبریز - بازرگان تا دی‌ ماه

عصر خودرو : عملیات اجرایی پروژه تبریز - مرند - بازرگان به عنوان نخستین پروژه مشترک آزادراهی ایران و ترکیه حداکثر تا دی ماه امسال آغاز می‌شود.

آغاز ساخت پروژه تبریز - بازرگان تا دی‌ ماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، در جریان سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و ترکیه در این محور ساخته شود که در حال حاضر شرکت ترکیه ای با همکاری دولت ایران مشغول انجام مراحل ابتدای کار هستند تا به زودی کار ساخت این آزادراه را شروع کنند.

    البته مشکلاتی که در خصوص تامین سهم 35 درصدی دولت وجود دارد اما براساس مصوبه دولت، ساخت این آزادراه باید حداکثر تا دی ماه امسال آغاز شود، بنابراین عملیات اجرایی این پروژه که از مهمترین پروژه های آزادراهی کشور است در چندماه آینده شروع می‌شود.

    براساس این گزارش، آزادراه تبریز - مرند - بازرگان به عنوان یکی از مسیرهای احیا کننده جاده ابریشم بخشی از آزادراه تهران – بازرگان به شمار می رود که مسیر میان تهران و مرز بازرگان را کوتاه تر کرده و با اتصال به مرز کشور ترکیه و پس از آن کشورهای اروپایی، شبکه ترانزیتی شرق به غرب را تکمیل می‌کند.

    محور تبریز – بازرگان از نظر ترافیک بین‌المللی در مسیر آسیا – اروپا قرار گرفته که از نظر رشد ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا اهمیت زیادی دارد. آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول 253 کیلومتر، نخستین آزاد راهی است که از سوی سرمایه گذار خارجی در کشور اجرا می‌شود که براساس قرارداد، 35 درصد از منابع مالی طرح به اضافه استملاک اراضی از سوی دولت و 65 درصد از سوی سرمایه گذار انجام می‌شود.

    دوران مشارکت این پروژه 23 سال شامل 5 سال مطالعه و ساخت و 18 سال بهره‌برداری اعلام شده است که براساس برآوردها از سال 1396 بهره‌برداری از پروژه بصورت تدریجی آغاز خواهد شد.

    ساخت این آزادراه براساس اولویت‌های مسیر انجام می گیرد که اولویت اول احداث آزادراه 6 خطه تبریز – صوفیان به طول 37 کیلومتر، اولویت دوم احداث آزادراه 6 خطه صوفیان – مرند به طول 26 کیلومتر، اولویت سوم احداث باند سوم خطه بازرگان – مرند به طول 190 کیلومتر و اولویت چهارم احداث باند سه خطه مرند – بازرگان به طول 190 کیلومتر است.

    پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با اتمام ساخت این آزادراه، تردد روزانه در محور تبریز- مرند در سال 1398 هفده هزار و برای محور مرند- بازرگان، 6 هزار و800 خودروی سواری خواهد بود.

    همچنین میزان تردد روزانه برای خودروهای سواری در محور تبریز- مرند در سال 1408، 20 هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان در همان سال تردد 12 هزار خودرو پیش‌بینی شده است؛ همچنین این میزان تردد روزانه در سال 1418 برای محور تبریز- مرند، 23 هزار خودروی سواری و برای محور مرند- بازرگان، 20 هزار خودروی سواری برآورد شده است.

    براین اساس، آمارها حاکی از آن است که با ساخت این آزادراه طول مسیر 17 کیلومتر کاهش می‌‌یابد و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به 130 دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به 110 دقیقه می‌رسد.

    از سوی دیگر یکی از اهداف ساخت آزادراه ها کاهش مصرف سوخت است که با ساخت این آزادراه 270 میلیون لیتر معادل 2500 میلیارد ریال در مصرف بنزین و 360 میلیون لیتر معادل 3800 میلیارد ریال در مصرف گازوئیل صرفه جویی می شود. همچنین گازهای گلخانه ای 1.4 میلیون تن معادل 650 میلیارد ریال کاهش پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو