فونیکسریمکسبهتام

گردنه آوج از نقاط حادثه خیز خارج می‌شود

عصر خودرو : در پی بروز حوادث خطرناک در ورودی شهر آوج و کشته و زخمی شدن جمعی از هموطنان با اجرای اولین طرح موقت و ساخت میدان در ورودی شهر گام نخست برای کاهش حوادث جاده ای در این مسیر برداشته شد.

گردنه آوج از نقاط حادثه خیز خارج می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، گردنه آوج با ارتفاع 3013 متر از سطح دریا یکی از شاهراه های بین استانی میان استان های همدان و قزوین است که دارای راه ها، مسیرها و تقاطع های متعددی است اما از این میان تقاطع شهرک صنعتی آوج و جاده اصلی قزوین – همدان که در ورودی شهر آوج قرار دارد از نظر اشرافی که بر این شهر دارد، خطرناک ترین قسمت این مسیر محسوب می شود.

    سالهاست مردم این شهر و مسافران عبوری به ویژه در ایام تعطیل سال، شاهد وقوع سوانح فاجعه باری هستند که کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از هموطنان و هم استانی ها از ثمرات دردناک آن است.

    در آخرین تصادف وحشتناکی که در روز 16 خرداد ماه امسال در این محدوده روی داد متاسفانه 4 تن از هموطنان کشته و بیش از 8 نفر نیز مصدوم شدند حادثه ای تکراری که بار دیگر زخم کهنه مردم آوج را تازه کرد تا رفع کامل منطقه حادثه خیزاز هرگونه بسترخطرساز، مطالبه واحد همه مردم آوج باشد.

    به گفته افراد ساکن در ورودی شهر آوج، وقوع هر تصادف در این شهر گذشته از خسارات سنگین جانی و مالی، جونامناسبی را بر شهر حاکم کرده است بر همین اساس احداث کمربندی و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به داخل شهر یکی دیگر از مطالبات 20 ساله مردم این شهر است با این حال علی رغم گذشت دو دهه از بروز این معضل، هنوز گردنه آوج به ویژه ورودی این شهر خطرآفرین است. خبرگزاری مهر هم در گزارشی که خرداد ماه با عنوان «گردنه آوج همچنان قربانی می‌گیرد/ احداث کمربندی ضروری است» منتشر کرد مشکلات این گردنه را بررسی کرد.

    جانمایی، راهسازی و فرهنگ نامناسب رانندگی سه ضلع تصادفات آوج

    کارشناس سابق وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با مهر در رابطه با بروز حوادث سنگین رانندگی در ورودی شهر آوج به سه دسته از دلایل اشاره می کند و جانمایی، راهسازی و فرهنگ نامناسب رانندگی را سه ضلع وقوع تصادفات وحشتناک آوج می داند.

    محسن کیان مهر ادامه می دهد: تعبیه یک جای ورودی شهر و راه اتوبان از اشتباهاتی است که مشکل ساز شده، چرا که ماهیت شهر تردد شهروندان و خودروهای سبک با سرعت پایین است حال آنکه ماهیت اتوبان تردد خودروهای سنگین و حرکت پرسرعت است.

    وی می افزاید: یکی دیگر از دلایل بروز این تصافات شیب تند این مسیر به سمت داخل شهر است که نیاز به علایم هشدار دهنده متعدد و کاهنده سرعت دارد که تعدادی در این مسیر تعبیه شده اما کافی نیست ضمن اینکه می توان در کوتاه مدت با استفاده از ساخت میدان تا حدودی از شدت سرعت و در نتیجه بار تصادفات در ورودی آوج کاست.

    کیان مهر با اشاره به تاثیر فرهنگ رانندگی در کاهش سوانح می گوید: هرگز نباید از این عامل مهم غفلت کرد چرا که حتی با نبود علایم هشدار دهنده و شیب زیاد رانندگان به ویژه رانندگان خودروهای سنگین، خود باید متوجه این اصل بدیهی در رانندگی باشند که فضای راندن در شهر با اتوبان تفاوت دارد بنابراین باید حتی الامکان با سرعت کم و احتیاط زیاد برانند که متاسفانه تجربه نشان داده این توصیه کمتر توجه شده است.

    کار اجرایی و هزینه سنگین برای جلوگیری از ورود کامیون ها به داخل شهر

    فرماندار آوج در رابطه با معضل ورودی شهر آوج در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: مردم شهرستان آوج  طی 19 سال اخیر شاهد وقوع تصادفات خطرناکی در این محور بوده‌اند و امنیت ندارند و هر لحظه نگرانند و مطالبه ترمیم و بهسازی این مسیر را دارند که مطالبه به حقی است و باید اجرایی شود.

    عبدالله موسوی ادامه می دهد: آوج شهرستانی کوهستانی و دارای گردنه خطرناکی است که کامیون‌ها هنگام تردد از آن باید با دنده سنگین حرکت کنند و بی توجهی به این موضوع موجب بروز حادثه می ‌شود.

    وی بیان کرد: حادثه‌خیز بودن این محور در چند سال اخیر در شورای ترافیک شهرستان و استان در جلسه شورای اداری و معاونین مطرح شده و اصلاح فلکه ورودی شهر و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین از کمربندی در حال بررسی و اجرایی شدن است.

    فرماندار آوج در رابطه با ممانعت از ورود کامیون ها به داخل شهر آوج اظهارداشت: جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به داخل شهر نیازمند کاراجرایی و اعتبارات زیادی است.

    موسوی ادامه می دهد:‌ همچنین این پروژه به زمان ویژه ای نیاز دارد چرا که ساخت مسیری برای تردد این خودروها نیازمند تاسیس پل‌های متعددی است که در زمان کوتاه این پروژه عملیاتی نمی ‌شود.

    گام اول برداشته شد/ میدان ورودی موقت آوج احداث شد

    فرماندار آوج یک خبر خوب نیز داد و گفت: سه برنامه برای رفع مشکل گردنه آوج پیش بینی شده که کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که ساخت میدان 30 تا 40 درصد  کار را انجام خواهد داد که به پایان رسیده و امیدواریم مشکلات را کم کند و در میان مدت طرح واریانت است که در کارگروه ایمنی راه ها تصویب شده و از اعتبارات امسال تامین خواهد شد.

    وی اضافه کرد: این طرح از سر جمع اعتبارات استانی در مرحله تعیین پیمانکار است و ایمنی را تامین می کند که مسیر را در نیم دایره منحرف کرده و در ایمنی جاده بسیار تعیین کننده است.

    موسوی بیان کرد: طرح اساسی در بلند مدت اجرای طرح کمربندی است که امسال در اعتبارات گنجانده می شود که چهار بانده شدن مسیر ضروری است که باید انجام شود که سرعت 2.5 برابری شود و برای ساخت میدان که به پایان رسیده 70 میلیون تومان با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری هزینه شده است.

    وی اضافه کرد: برای ساخت واریانت 500 میلیون تومان نیاز است و برای اجرای کمربندی بالغ بر 30 میلیارد تومان اعتبار نیازداریم که امیدواریم منابع آن تامین شود.

    عوامل انسانی در بروز تصادفات گردنه آوج نقش دارند

    به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین محور آوج از نظر تعبیه علائم و تابلوهای هشدار دهنده کمبودی ندارد.

    حامد مانی فر به خبرنگار مهر می گوید: محور آوج راهی کوهستانی است که در این مسیر استانداردها از نظر نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده، ایجاد مسیر خروج اضطراری، بیش از حد استاندار پیش‌بینی شده است و از این لحاظ در آن محور مشکلی وجود ندارد.

    این مسئول گفت: شرایط عمومی جاده به گونه ای است که این مسیر از قزوین تا رزن مجموعا به صورت بزرگراه 4 بانده طراحی شده و از آوج تا رزن حدود 12 کیلومتر باقی مانده که تاکنون حدود سه باند آن انجام شده و یک باند باقی ‌مانده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی قزوین اظهارداشت: مدیریت و ایمنی جاده هر چقدر هم خوب باشد عوامل انسانی در نا امن کردن آن دخالت دارند بر این اساس راننده باید هنگام تردد در مسیرهای کوهستانی بیشتر دقت کند چراکه اغلب تصادفاتی که در این محور روی می دهد به علت بی ‌ احتیاطی راننده است و اگر با سرعت مطمئنه حرکت و به موقع و درست از ترمز استفاده شود شاهد سانحه نخواهیم بود چراکه جاده از هر لحاظ استاندارد است.

    اجرای طرح های بلند و کوتاه مدت برای ایمن سازی مسیر آوج

    معاون عمرانی استانداری قزوین در رابطه با ایمن سازی ورودی شهر آوج از طرح های کوتاه و بلندمدت یاد می کند و در گفتگو با مهر می افزاید: برای ساماندهی و حل این معضل مقرر شد دو طرح کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی شود که احداث میدان در ورودی شهر آوج از سمت همدان با هدف کاهش سرعت، نصب علائم راهنمایی و رانندگی، حضور پررنگ ‌تر پلیس، خط کشی معابر و ایجاد چند محور انحرافی برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی از جمله طرح‌های کوتاه مدت است.

    منوچهر حبیبی اظهارداشت: ‌مردم شهرستان آوج برای حل این مشکلات از شورای شهر، شهرداری و مسئولان مطالبات متعددی چون احداث کمربندی را دارند که جزو طرح های بلند مدت تصویب شده است.

    وی ادامه می دهد: معضل ورودی شهر آوج به اندازه کافی به مردم این ناحیه صدمه زده و تعلل در این زمینه منطقی نیست و هر چه سریع تر با انجام طرح های عمرانی بایاد مسیر را اصلح کرد.

    طرح احداث کمربندی آوج عملیاتی خواهد شد

    معاون عمرانی استاندار قزوین همچنین با اشاره به احداث کمربندی شهر آوج می گوید: کار مطالعات طرح کمربندی شهر آوج انجام شده و این پروژه با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری آوج پیگیری و عملیاتی خواهد شد و با توجه به اینکه این کمربندی از مسیر باغات و اراضی مردم عبور می‌کند نیازمند تملک و همکاری مردم است.

    این مسئول با بیان اینکه با دستگاه‌ها و مسئولان خاطی و سهل انگار در بروز این حادثه برخود خواهد شد، ادامه می دهد: تلاش می کنیم هر چه سریع‌تر مسائل ایمنی در خصوص ورودی و خروجی شهرها حل شود تا در آینده  کمتر دچار این گونه حوادث شویم.

    اقامت مسئولان در حوزه استحفاظی ضروری است

    استاندار قزوین نیز اقامت مسئولان هر منطقه در حوزه استحفاظی را یکی از دلایل جلوگیری از وقوع حوادثی چون حوادث گردنه آوج می داند.

    مرتضی روزبه می گوید: استان قزوین در مسیر ارتباطی و محور مواصلاتی چندین استان کشور قرار دارد که هر از چند گاهی حوادث و سوانحی از قبیل تصادفات جاده‌ای در آن اتقاق می‌افتد که ممکن است مثل حادثه تصادف زنجیره‌ای آوج منجر به کشته و مجروح شدن برخی از مسافران شود.

    وی می افزاید: در حادثه تصادف آوج با مسائلی چون تجمع و ازدحام جمعیت، ترافیک خودروها و راه‌بندان مواجه شدیم که با اعزام معاونان سیاسی امنیتی و امور عمرانی استانداری موضوع پیگیری و تصمیمات لازم برای پیشگیری از این گونه حوادث اتخاذ شد.

    استاندار قزوین بیان می کند: در استان قزوین نقاط آسیب‌پذیر و حادثه‌خیزی متعددی داریم که باید در راستای ساماندهی و بهبود این مناطق برای پیشگیری از حوادث جاده‌ای چاره‌اندیشی و تصمیم ‌گیری شود.

    وی ادامه می دهد: فرمانداران، بخشداران، شهرداران و مدیران شهرستان‌ها و بخش‌ها باید در حوزه استحفاظی و محل خدمت خود اقامت داشته باشند تا در صورت نیاز به سرعت مدیریت بحران داشته باشند و حادثه آوج ضرورت و اهمیت توجه به این اصل مدیریتی را به خوبی نشان داد.

    وی می افزاید: مسئولان و مدیران باید در متن مردم زندگی کنند تا در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و سوانح جاده‌ای در محل حاضر باشند و اوضاع را در زمان مناسب مدیریت و ساماندهی کنند.

    استاندار قزوین تصریح کرد: 60 درصد از مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه در سایه سکونت مدیر در محل خدمت و حضور به موقع وی محقق می‌شود، اما زمانی که فرماندار، بخشدار، شهردار و مدیر مربوطه در محل خدمت حاضر نباشند عصبانیت مردم شعله‌ ور می‌شود و زخم آنها التیام نمی‌یابد.

    مطالبه مردمی که دیر به آن توجه شد

    شاید نتوان با قاطعیت از تنها یک دلیل اصلی در بروز تصادفات وحشتناک گردنه و ورودی آوج سخن گفت با این حال تردیدی نیست که مجموعه دلایلی دست در دست یکدیگر، امنیت جانی و آرامش روانی مردم شهر آوج و مسافران ورودی به این شهر را آشفته کرده است.

    استفاده از طرح های متعدد برای رفع نقاط حادثه خیز گردنه آوج و در رأس آن ورودی این شهر باید اولویت کاری همه مسئولان مرتبط استانی، شهرستانی و شهری در قزوین و آوج باشد البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که درخواست هایی چون احداث کمربندی و میدان از جمله مطالبات چندین و چند ساله مردم آوج بوده که تنها پس از رسانه ای شدن یکی از موارد متعدد تصادفات در این شهر اندک اندک در حال تحقق است.

    به نظر می رسد این طرح ها باید چندین سال زودتر در این منطقه پیگیری و احداث می شد اما امروز انگیزه مناسبی برای کارجهادی درحیطه خطرزدایی از محدوده این مسیر در ورودی شهر آوج برای افزایش سطح رفاه و ایمنی مردم این شهر ایجاد شده است.

    امید است با پیگیری مسئولان شاهد رفع خطر از مسیرهای خطرسازباشیم تا ایمنی مردم در مسافرت های جاده ای در محورهای مواصلاتی استان تضمین شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو