فونیکسریمکسبهتام

ضرورت بازتعریف نگاه حاکم بر حمل‌ونقل

عصر خودرو : دیدگاه حاکم بر حمل‌ونقل در کشور ما دیدگاهی سنتی است در حالی که در دیدگاه‌های نوین، حمل‌ونقل با تکیه بر مفهوم و جایگاه لجستیک، بسیار پویا و فعال بوده و همپای صنعت و تجارت، در اقتصاد جهان نقش‌آفرینی می‌کند.

ضرورت بازتعریف نگاه حاکم بر حمل‌ونقل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، درحال‌حاضر حمل‌ونقل ما نیازمند دیدگاهی است که به کل پیکره این حوزه، از نظر انواع روش‌ها، انسجام خدمات و سرویس‌ها و کسب و کار و تجربه‌های جهانی، به عنوان یک پیکره واحد نگاه کند. به همین دلیل ضروری است به حمل‌ونقل از زاویه لجستیک نگاه شده و جایگاه آن با توجه به نقشی که در زنجیره تامین ملی و منطقه‌ای و حتی جهانی دارد، بازتعریف شود.

    اصلاح نگاه حاکم بر حمل‌ونقل با توجه به شاخص‌های زیر امکانپذیر است:
    ـ شاخص یکپارچگی سیستمی و مفهومی حمل‌ونقل: حوزه حمل‌ونقل از نظر مفهومی و فلسفی، زیرمجموعه مفهوم بزرگتری با عنوان لجستیک است. بنابراین لازم است با توجه به این نگاه در موضوع حمل‌ونقل بازنگری شود تا موضوع حمل‌و نقل از دیدگاهی مناسب نگریسته شده و جایگاه مفهومی و فلسفی خود را بیابد.
    ـ شاخص روش‌های حمل‌ونقل: ضروری است به موضوع حمل‌ونقل فارغ از روش‌های حمل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی نگاه شده و همه این حوزه‌ها تبدیل به نگاهی فرابخشی و چندوجهی شود.
    ـ شاخص کامل بودن حمل‌ونقل: ضروری است بحث حمل‌ونقل با سایر خدمات لجستیکی همچون انبارداری، بسته‌بندی، بیمه و امور بانکی مد نظر قرار گیرد.

    ـ شاخص کسب و کار حمل‌ونقل: باید با توجه به موضوع کامل دیدن و کامل بودن حمل‌ونقل به موضوع تعریف قالب و چارچوب‌های نوین درباره کسب و کار و تجارت پرداخت و با بهره گرفتن از برون‌سپاری، اقدام به تعریف مجموعه خدمات لجستیکی کرد که حمل‌ونقل بخشی از آن است، نه همه آن. در سال‌های اخیر برون‌سپاری فعالیت‌های لجستیکی به عنوان یکی از سیاست‌های کاهش هزینه‌های تولیدی مورد توجه کشورهای صنعتی قرار گرفته است. شرکت‌های فعال در این کشورها با سپردن فعالیت‌های لجستیکی به شرکت‌های طرف سوم و طرف چهارم، سرعت و کیفیت ارائه خدمات لجستیکی خود را بهبود بخشیده‌اند.

    ـ شاخص تحقیق و بلوغ حوزه: لازم است در این حوزه تلاش‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مناسب پیش‌بینی شود و درباره شاخص‌های بیان شده و ارتقای آنها در کشور، مطالعه‌های علمی و کاربردی انجام شود.
    ـ شاخص راهبردی و استراتژیک: با توجه به همه شاخص‌های بیان شده و با توجه به تحولات اخیر در نظام اقتصادی همچون نهضت کاهش قیمت تمام شده و طرح هدفمندی یارانه‌ها، کاهش قیمت نفت و... لزوم توجه به موضوع حمل‌ونقل در چارچوب سیستم لجستیکی در کشور، بیش از پیش اهمیت می‌یابد. به نظر می‌رسد نگاه فعلی که در سطح کلان دولتی به حمل‌ونقل وجود دارد و در زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی متبلور شده است، توان لازم را در این زمینه ندارد و لازم است ظرفیت‌سازی شود.

    برای تحقق این هدف 2 راهبرد قابل تصور است:
    1ـ استراتژی اصلاح ساختارها و ماموریت وزارت راه و شهرسازی.
    ماموریت وزارت راه و شهرسازی باید با توجه به مفهوم لجستیکی، بازآفرینی و بازتعریف شود تا ظرفیت‌ها، تعاریف، قوانین و روش‌های لازم در این زمینه را بتوان ایجاد کرد. حتی با چنین اقدامی می‌توان نام وزارت راه و شهرسازی را به وزارت لجستیک تغییر داد.

    2ـ استراتژی اتکا به توان، دانش و امکانات کارآفرینان موفق.
    با توجه به اینکه امکان تغییر ساختار و اصلاح وزارتخانه‌ای، فرآیند بسیار طولانی‌مدت و پرمخاطره به نظر می‌رسد، این امکان وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی، بخش توسعه حمل‌ونقل و لجستیک نوین مورد نظر را به مجموعه‌های کارآفرینان موفق بسپارد و این مسئله را برون‌سپاری کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو