فونیکسریمکسبهتام

تماشای این جاده‌ها جرات می‌خواهد

عصر خودرو : جاده‌هایی هستند که تنها مسافران را از شهری به شهر دیگر نمی‌رسانند، بلکه قدم گذاشتن در آن‌ها آزمون شجاعت و مهارت است.

تماشای این جاده‌ها جرات می‌خواهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به ایسنا، سالانه یک میلیون و 300 هزار نفر به طور میانگین در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند. سازمان سلامت جاده‌ها سال 2011 تا 2021 را «دهه تلاش برای امنیت جاده‌ها» نامیده است. اما جاده‌هایی هستند که به «راه‌های مرگبار» در دنیا معروف شده‌اند.

    البته اگر قصد سفر به این کشورها و عبور از این مسیرها را دارید، خیلی هم نگران نشوید؛ چون مردم بومی این مناطق هر روز از همین جاده‌ها عبور می‌کنند تا به زندگی‌شان برسند.

    بزرگراه سیچوآن تبت / چین

    این بزرگراه که در ارتفاع بین چینگدو و تبت واقع شده، همیشه در معرض رانش زمین و ریزش کوه قرار دارد. این جاده مرگبار رکورد بیش از هفت هزار و 500 کشته در میان 100 هزار راننده را به نام خود ثبت کرده است، پس باید از آن ترسید. به دلیل احتمال ریزش کوه، رانش زمین و آب و هوای بد در این منطقه رانندگان باید با احتیاط کامل در آن برانند.

    «استلویو پس» / ایتالیا

    «استلویو پس» در ارتفاع 9045 فوتی قرار گرفته و عنوان دومین جاده کوهستانی مرتفع در آلپ شرقی را یدک می‌کشد. این جاده دو کیلومتر در دل آلپ بالا می‌رود و در این مسیر هیچ مانعی بین چشم گردشگران و سرازیری تند آن وجود ندارد، پس اگر هوس سفر به آن را کردید، توصیه می‌شود به پایین نگاه نکنید.

    «لوس کاراکولس پس» / شیلی

    این جاده از کوه‌های آندریاس بین شیلی و آرژانتین می‌گذرد. سراشیبی‌ها و پیچ‌های تند بدون هیچ حفاظتی از خصوصیات این مسیر است. این منطقه تقریبا در طول کل سال پوشیده از برف است. برف و پیچیدگی‌های طبیعی گذرگاه «لوس کاراکولس» مهارت، دقت و صبر رانندگان را به مبارزه فرا می‌خواند. با این حال کامیون‌ها و اتوبوس‌های گردشگری هر روز از این جاده عبور می‌کنند.

    جاده «اسکیپرز کنیون» / نیوزلند

    «اسکیپرز کنیون» با محیط صخره‌ای که دارد، جاده‌ای بسیار خطرناک است. پیچاپیچ بودن مسیر باعث شده رانندگان برای راندن در آن نیاز به یک مجوز جداگانه داشته باشند. اگر موفق شدید اجازه‌نامه را کسب کنید، برای سفری پرچالش‌ و رویارویی هر لحظه‌ای با یک ماشین‌هایی از مسیر روبرو آماده باشید.

    جاده تونل «گولیانگ» / چین

    تونل «گولیانگ» در کنار و از دل کوهی در چین عبور می‌کند. این راه به «جاده‌ای که هیچ اشتباهی را تحمل نخواهد کرد» مشهور است. قبل از ساخته شدن این جاده، روستای پشت کوه‌ها توسط صخره‌های متعدد محاصره و از باقی دنیا جدا شده بودند. تونل «گولیانگ» در میان کوهستان تای‌هانگ در استان هِنانگ چین قرار دارد. این تونل در سال 1977 افتتاح شد تا روستای مهجور گولیانگ در بالای کوه را به دیگر نقاط چین مرتبط سازد.

    عرض مسیر 3.5 متر و ارتفاع تونل 4.5 متر و بسیار ترسناک است؛ اما در کنار تمام این چالش‌ها با عبور از تونل «گولیانگ» می‌توان دیدن چشم‌اندازهای بی‌نظیری از طبیعت را تجربه کرد که شاید در هیچ نقطه دیگر از جهان یافت نشود.


    بزرگراه «کاراکورام» / پاکستان

     

    «کاراکورام» توسط مقاماتی که احداثش کردند، بزرگراه «دوستی» نامیده شد. این مرتفع‌ترین جاده شوسه در جهان است که چین و پاکستان را از طریق سلسله جبال «کاراکورام» مرتبط می‌کند. ارتفاع این جاده به چهار هزار و 693 متر هم می‌رسد. احتمال رانش زمین و سیل در این مسیر زیاد است و وقتی اوضاع بدتر می‌شود که بدانید آن بخش از جاده که در پاکستان واقع است، خاکی است. با این حال «بزرگراه دوستی» با مناظر چشم‌اندازی که از مسیر راه کهن ابریشم می‌گذرد، همچنان یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.

    بزرگراه «جیمز دالتون» / آلاسکا

    «دالتون» جاده‌ای 667 کیلومتری در آلاسکاست که از بزرگراه «الیوت» شروع می‌شود، از شمال «فربنکس» می‌گذرد و در «ددهورس» در نزدیکی اقیانوس قطب شمال خاتمه می‌یابد. جاده در نظر اول آرام به نظر می‌رسد، اما علاوه بر دست‌اندازهای فراوان احتمال دارد سنگ‌هایی در اثر باد شدید از صخره‌ها جدا شده و در میان جاده به پرواز دربیایند!

    جاده جلال‌آباد کابل / افغانستان

    به خیلی از جاده‌های جهان عنوان «خطرناک‌ترین» داده می‌شود، اما بزرگراه 65 کیلومتری که جلال‌آباد را به کابل متصل می‌کند و از محدوده اقامت نیروهای طالبان عبور می‌کند، در واقعیت هم خطرات زیادی را متوجه مسافرانش می‌کند. علاوه بر عدم امنیتی که در این مسیر موج می‌زند، باریکی جاده به خطرناک‌ بودن آن می‌افزاید. جاده جلال‌آباد - کابل تا ارتفاع 600 متری هم بالا می‌رود.

    جاده یونگاس شمالی / بولیوی

    نام دیگر این راه، «جاده مرگ» است. مخاطرات زیادی که در این مسیر وجود دارد سبب شده بانک توسعه آمریکایی عنوان «خطرناک‌ترین جاده جهان» را به آن اعطا کند. گفته می‌شود سالانه بین 200 تا 300 گردشگر در جاده یونگاس شمالی جان خود را از دست می‌دهند. نقاط متعددی در حاشیه جاده علامت‌گذاری شده‌اند که نشان‌دهنده محل سقوط ماشین‌ها درون دره است. این اتفاق زمانی که کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در سرازیری قصد سبقت گرفتن از یکدیگر را دارند، زیاد می‌افتد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو