فونیکسریمکسبهتام

لزوم تمرکزدایی از مرکز شهر

ترافیک در زنجان مولود بی تدبیری

عصر خودرو : ترافیک، این آَشفتگی و بی سر و سامانی که همه مابه نحوی درگیر آن هستیم، مولود بی تدبیری های ما وآن‌هایی است که برای شهرمان تصمیم می گیرند و این روزها ترافیک معضل مهم وچالش برانگیز شهر زنجان است.

ترافیک در زنجان مولود بی تدبیری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، شهری که 400 هزار نفر بیشتر جمعیت ندارد، در ساعات پیک ترافیک از سعدی شمالی تا سعدی وسط، از کوچه‌های باریک سعدی شمالی تا دروازه ارک، از امیرکبیر تا میدان استقلال، دانشسرا، بعثت، کوچمشکی، مقابل فروشگاه‌هایی که هم سد معبر دارند، هم پارک در معبر! همه و همه ترافیک است.

    معبری ساخته می‌شود آن‌هم با هزینه‌ای گزاف که یک جای کارش می لنگد، یا شیب نامناسب دارد، یا به جای تقاطع دوربرگردانی دارد که باید چندصد متر بیشتر راند و بیشتر بنزین سوزاند، یا چپ‌گرد ندارد یا راست گرد.

    علائم رانندگی، گاه‌گاه بنا به توصیه یا مصلحت در محلی پرترافیک نصب می‌شود یا برچیده، برخی پروژه‌های مطالعاتی هم گرچه در ظاهر با مناقصه اما با ترفندهایی توصیه‌ای واگذار می‌شوند و به‌گونه‌ای سرهم‌بندی می‌شود که روی خوشی به این شهر نشان نمی‌دهد. نمونه‌اش همان مطالعات جامع ترافیکی شهر زنجان است که با اشتباه‌هایی که به زعم برخی کارشناسان فاحش است، افق آن نه 20 سال که شاید 20 روز هم نباشد.

    الگوبرداری‌های نامناسب با فرهنگ و شرایط شهر که رهاورد مسئولان سفر کرده ما به آن سوی کشور یا آن سوی آب‌هاست.

    ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس دقیقا در ورودی تقاطع‌ها جانمایی شده که این خود ترافیک ایجاد می‌کند.

    آنچه در راه ساماندهی ترافیک این شهر راحت هزینه می‌شود نه تدبیر بلکه پول است. هزینه‌هایی که صرف می‌شود تا آسفالت به کار رفته در یک سرعت‌گیر، سه مرتبه در مسیری پخش شود، رنگ شود، پاک شود و بازهم این چرخه از سر گرفته شود و آنچه به راحتی هزینه می‌شود نفع عمومی است؛ پیاده‌رویی حذف می‌شود تا ساختمان با تراکم بالای صاحب ثروتی بالا رود، حالا پارکینگ تامین نشد و پیاده‌رو اگر نبود هیچ ایرادی ندارد.

    جریمه‌ها برای جزئی‌ترین تخلفات زیر شیشه پاک‌کن جا خوش می‌کند اما  مقابل نمایشگاه‌های خودرو و  فروشگاه‌های به نام شهر که خوب هم سود می‌کنند، خبری از آن‌ها نیست حتی اگر دوبل و سوبل پارک کنی.

    طی چهار ماه، 10 هزار نفر در شهرستان‌های استان به‌دلیل نبستن کمربند جریمه می‌شوند و اگر سهم مرکز استان را از این میزان حساب کنیم، مبلغ حاصل کوچک نیست؛ جریمه‌هایی که شهرداری باید در حوزه حمل و نقل و ترافیک هزینه کند و حداقل تاکنون باید یک پارکینگ عمومی از این محل احداث می‌شد که نشده است
    ساختمان‌های تجاری سر به آسمان می‌کشند بدون اینکه پارکینگ خود را تامین کنند یا جریمه‌های حذف پارکینگ را بپردازند.

    و دردناکتر اینکه پروژه‌های بزرگ با جابه‌جایی هزینه بالا گاه فقط برای برد تبلیغاتی و انتفاع گروهی اجرا می‌شود، حتی اگر شیب نامناسب بوده یا دسترسی غیراصولی باشد، بازهم ایرادی ندارد، شهروندان عادت کرده‌اند.

    طی چهار ماه، 10 هزار نفر در شهرستان‌های استان به‌دلیل نبستن کمربند جریمه می‌شوند و اگر سهم مرکز استان را از این میزان حساب کنیم، مبلغ حاصل کوچک نیست؛ جریمه‌هایی که شهرداری باید در حوزه حمل و نقل و ترافیک هزینه کند و حداقل تاکنون باید یک پارکینگ عمومی از این محل احداث می‌شد که نشده است.

    همه این‌ها یک طرف، طرف دیگر نبود فرهنگ ترافیکی در بین مردم است، فرهنگی که بیش از آموزش، نیاز به تقویت وجدان دارد.

    شهر زنجان، خیابان‌های قدیمی با خوروهایی که هر روز یاد می شوند

    این‌ها را شهروندان زنجانی به زبان می‌آورند، حرف‌هایی که به قول خودشان برایش خون دل می‌خورند و زجرنامه‌ای است در شهر و همه این مسائل به‌دلیل تکرار بیش از حد برای همه عادی شده است.

    یکی از شهروندان می‌گوید: با این وضع می‌خواهند طرح عظیم سبزه‌میدان را هم اجرا کنند، به نظر شما واقعا بدون تعیین الگوهای ترافیکی در این بافت مرکزی می‌توان ادعای اجرای چنین طرح عظیمی را داشت؟ او دانشجوی مقطع ارشد شهرسازی است.

    یک راننده تاکسی خطی با بیان اینکه خیابان های زنجان به خصوص در هسته ای مرکزی شهر زنجان گنجایش ترددها را ندارد، گفت: خیابان های هسته ای مرکزی شهر مربوط به دهه های 40 و 50 است و در آن زمان تنها درشکه و تعداد انگشت شمار خودرو در خیابان های  شهر زنجان تردد می کردند.

    احمدی افزود: متاسفانه مسئولان شهری دقت نظری در خصوص توسعه و اصلاح ساختار خیابان های شهر زنجان ندارند و با حجم موجود در زمینه ورود خودرو شاهد قفل شدن ترافیک در خیابان های شهر زنجان هستیم.

    مردم با خودروگردی علاوه‌بر ایجاد ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و اتلاف وقت را سبب می‌شوند
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان نیز افزایش تعداد راننده و خودرو، قدیمی بودن بافت شهر، کم بودن عرض خیابان‌ها و فرهنگ نامناسب ترافیکی را از دلایل ایجاد ترافیک در شهر برشمرد.

    سرهنگ رمضان آفریدون، وضعیت ترافیک زنجان را نسبت به مراکز سایر استان‌ها نسبتا مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم دیگر در ایجاد ترافیک، نبود مراکز تفریحی و افزایش خودروگردی در شهر است.

    وی ادامه داد: مردم با خودروگردی علاوه‌بر ایجاد ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و اتلاف وقت را سبب می‌شوند.

    رئیس  پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان، نبود فرهنگ ترافیکی را از دیگر دلایل ایجاد ترافیک برشمرد و افزود: شهروندان می‌توانند برای تردد در بافت مرکزی شهر پیاده‌روی کنند یا از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند اما متاسفانه اغلب به‌صورت تک‌سرنشین در شهر تردد می‌کنند.

    افزایش  تردد خودرو در خیابان های شهر زنجان

    سرهنگ آفریدون تعداد خودروهای شماره‌گذاری شده زنجان را  168 هزار دستگاه و موتور سیکلت‌های دارای پلاک ملی را 240 دستگاه اعلام و اظهار کرد: طی سال‌های اخیر تعداد کاربران خودرو افزایش چشمگیری داشته است.

    وی با بیان اینکه در چهار ماه نخست امسال مجموعا در تصادفات خسارتی و جرح و فوت 14 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال مشاهده می‌شود، گفت: این آمار براساس اطلاعات پزشکی قانونی و تعداد کروکی‌های رسم شده است.

    رئیس  پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان، تصادفات خسارتی را ازدیگر دلایل ایجاد ترافیک در معابر شهر اعلام کرد و گفت: متاسفانه شهروندان در تصادف‌های جزئی و خسارتی، خودروهای خود را تا آمدن پلیس کنار نمی‌کشند و سد معبر حرکت خودروهای دیگر می‌شوند.

    سرهنگ آفریدون یادآور شد: طبق قانون بیمه خسارت‌های تا سقف پنج میلیون و 500 هزار تومان نیاز به کروکی ندارد، بنابراین در چنین شرایطی باید خودروها را کنار کشید تا مانع عبور و مرور سایرین نشود.

    وی تعداد نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی را نسبت به جمعیت شهر اندک دانست و خاطرنشان کرد: هشت ساعت ایستادن در معابری که آلودگی صوتی و زیست‌محیطی دارد، نیروهای راهنمایی و رانندگی را فرسوده می‌کند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان، در پاسخ پرسشی مبنی‌بر دلیل برخورد دوگانه با متخلفان راهنمایی و رانندگی در محل‌هایی همچون مقابل نمایشگاه‌های خودرو، گفت: در بسیاری از معابر که پلیس حضور فیزیکی ندارد، دوربین‌های نظارت، عبور و مرور را ثبت می‌کنند و در صورت تخلف جریمه صادر می‌شود اما در مقابل نمایشگاه‌های اتومبیل بارها صاحبان این صنف با ماموران راهنمایی و رانندگی درگیر شده‌اند.

    شهرک خودرویی زنجان هر چه سریع تر ایجاد شود

    سرهنگ آفریدون از عدم صدور مجوز برای شروع فعالیت نمایشگاه‌های اتوموبیل خبر داد و گفت: تاریخ پروانه هر نمایشگاه خودرویی که به اتمام می‌رسد، نیروی انتظامی مجوز ترافیکی جدید برای آن صادر نمی‌کند و نظر ترافیکی منفی  برای آن محل صادر می‌کند.

    وی از متولیان امر درخواست کرد: هرچه سریع‌تر شهرک خودرویی را راه‌اندازی کرده و نمایشگاه‌های اتومبیل را ساماندهی کنند.

    یک کارشناس ارشد ترافیک درخصوص وضعیت ترافیکی شهر زنجان، گفت: در مواردی سلیقه‌ای عمل کردن، نبود وحدت‌رویه بین نهادهای مسئول، مناسب نبودن محل پایانه‌ها، اصولی نبودن جانمایی برخی علائم و تابلوهای رانندگی، کمبود نیروی کیفی در حوزه حمل و نقل و ترافیک، مسائل مربوط به تقابل بین پلیس راهنمایی و رانندگی و برخی شهروندان، تمرکز مجموعه‌های تجاری، نمایشگاه خودرو و پزشکی در مرکز شهر و عدم‌رعایت ضوابط ترافیکی و ایمنی در ساخت و ساز و اغماض نسبت به آن‌را از دلایل نامناسب بودن وضعیت ترافیکی شهر زنجان برشمرد.

    رحیم بابازاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر جابه‌جایی مدیران ذی‌ربط در حوزه شهری و ترافیکی زیاد بوده، در نتیجه به سرانجام نرسیدن برنامه‌ها و عملکرد سلیقه‌ای افزایش یافته است.

    برخی دست اندارکاران فاقد تخصص  در حوزه حمل و نقل و ترافیک هستند

    وی خاطرنشان کرد: با توسعه شهرها و افزایش وسایل نقلیه، الگوهای تردد تغییر کرده و به‌دلیل افزایش ارتباطات، توقعات مردم بیشتر شده است. همچنین با گذشت زمان مقاومت مردم در برابر هرگونه تغییر الگوی تردد بیشتر شده است و طبیعتا بخشی از شهروندان بابت تغییرات متضرر شده و در نتیجه با آن مخالفت می‌کنند.

    بابازاده یادآور شد: در مواردی برخی از دست‌اندرکاران فاقد تخصص در حوزه حمل و نقل و ترافیک در مسند خود نسبت به اجرای طرح‌های نامناسب تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند که نتایج منفی فراوانی به‌دنبال دارد.

    وی ادامه داد: برخی از این تصمیم‌گیری‌ها بدون طی روال کارشناسی و قانونی مربوطه و بدون تناسب با واقعیت‌های فرهنگی جامعه و محدودیت‌های اجرایی اتخاذ می‌شود.

    این کارشناس ارشد ترافیک، بروکراسی اداری زیاد، برآورد اشتباه در پروژه‌های شهری، ضعف در مطالعات ترافیکی و برخی اقدامات غیرکارشناسانه را از جمله مسائلی دانست که روند ساماندهی وضع موجود ترافیک شهرها را کند می‌کند.

    برخی از این تصمیم‌گیری‌ها بدون طی روال کارشناسی و قانونی مربوطه و بدون تناسب با واقعیت‌های فرهنگی جامعه و محدودیت‌های اجرایی اتخاذ می‌شود
    بابازاده خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به نقش و اهمیت انسان در تعیین و بهره‌برداری از کاربری‌های مهم و انواع تغییرات و طرح‌های ترددی، نابسامانی موجود را تشدید می‌کند، به‌گونه‌ای که در کمربندی‌ها با استقرار و بهره‌برداری از کاربری‌های تجاری، مسکونی و خدماتی متعدد شاهد بروز نابسامانی‌هایی در معبر هستیم که این مشکلات قابل پیش‌بینی است اما به‌موقع از آن پیشیگیری نمی‌کنند.

    وی تصریح کرد: با توجه به عدم حصول نتیجه مناسب از روند جاری رفع سد معبر یا انتقال مجموعه‌هایی که جذب و تولید سفر بالایی دارند به خارج شهر در فضاهای مناسب، بخش مهمی از مسائل ترددی شهروندان چه به‌عنوان راننده، عابر پیاده یا ساکن منطقه قابل مدیریت و رفع است که از جمله آن می‌توان به تجربه موفق ایجاد مجموعه‌های نمایشگاهی خودرو و پزشکی در محل‌های مناسب با پیش‌بینی همه امکانات اشاره کرد.

    بابازاده ادامه داد: لحاظ اصول شهرسازی به‌ویژه در حوزه حمل و نقل و ترافیک در طرح‌های بالادست و همتراز مثل طرح تفصیلی و جامع و... از یک‌سو و استفاده از روش‌های تخصصی مدیریت ترافیک از سوی دیگر جزو مواردی است که در صورت رعایت، بسیاری از مسائل مبتلابه در این حوزه را رفع، تعدیل یا قابل‌قبول خواهد کرد.

    گرچه شهرداری و شورای‌شهر زنجان برنامه‌هایی برای کاهش ترافیک شهری اعم از اصلاح هندسی برخی معابر، رسیدگی به پل‌های عابر پیاده و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار برای احداث پارکینگ در دست اجرا دارد، اما هنوز مشخص نیست این برنامه‌ها چقدر موفقیت‌آمیز باشد و چه زمانی محقق شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو