فونیکسریمکسبهتام

تولید خودروهای سواری در ۴ ماه نخست امسال ۱۷ درصد افزایش یافت

روند صعودی تولید خودرو

عصر خودرو : آمار تولید چهار ماهه سال‌جاری در حالی حکایت از رشد ۶/ ۱۷ درصدی خودرو در کشور دارد که ایران خودرو از رشد ۲۴ درصدی در تولید محصولات خود نسبت به سایپا برخوردار است.

روند صعودی تولید خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو غول خودروساز داخلی (ایران خودرو و سایپا) در چهار ماه نخست امسال در مجموع 329 هزار و 55 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند که در این بین، ایران خودرویی‌ها صاحب بیشترین تیراژ هستند. بر این اساس ایران خودرو تعداد 184 هزار و 247 دستگاه خودرو در چهار ماه نخست امسال تولید کرده که این تعداد نشان از رشد 3/ 26درصدی تیراژ تولید این خودروساز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. همچنین سایپا نیز که تولیدی 112 هزار و 57 دستگاهی در چهار ماه ابتدایی امسال داشته، رشدی 9/ 1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 93 به دست آورده است. افزایش تولید خودروهای داخلی در حالی است که بازار خودرو کشور به دلیل توافق هسته‌ای و انتظار کاهش قیمت در رکود انتظاری به سر می‌برد و مشتریان تمایلی به خرید خودرو ندارند. این در شرایطی است که براساس اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان داخلی باید در سال‌جاری حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو تولید کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به روند فعلی بازار خودرو و رکود حاکم بر آن خودروسازان برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده روزهای سختی در پیش دارند. اما از نکات قابل توجه آمار چهار ماه نخست امسال خودروسازان، می‌توان به افزایش تولید دنا اشاره کرد؛ به‌طوری‌که این خودرو در چهار ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 17 هزار و 500 درصدی داشته است. بر این اساس تیراژ تولید این خودرو در چهار ماه نخست سال‌جاری 8437 دستگاه بوده است این در حالی است که تنها 48 دستگاه دنا در مدت مشابه سال پیش تولید شد. در این میان اما تیراژ تندر-90 و رانا نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت همراه بوده که مهم‌ترین مساله در کاهش تیراژ تندر-90 کمبود قطعات عنوان می‌شود. این در شرایطی است که با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و فعالیت دوباره شرکت رنو در ایران امیدواری نسبت به ارسال قطعات این خودرو افزایش یافته است.

    روند صعودی پژو و افت سمند

    با نگاهی به آمار تولید چهار ماه نخست سال‌جاری می‌بینیم که ایران خودرویی‌ها در این مدت توانسته‌اند روند رو به رشد محصولات خود را حفظ کنند. بر این اساس، پژو 206 در چهار ماه ابتدایی امسال 39 هزار و 753 دستگاه تیراژ داشته که رشد 4/ 46 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است. این خودرو در میان محصولات ایران خودرو بیشترین تیراژ تولید را داشته و رشد آن نسبت به سال گذشته نیز در میان دیگر محصولات بیشتر بوده است.

    آمار نشان‌دهنده آن است که دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پژو پارس نیز رشد تیراژ را در چهار ماه ابتدایی امسال تجربه کرده است؛ این محصول که علاوه‌‌بر تهران، در سایت‌های خراسان، مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد، تیراژی 52 هزار و 168 دستگاهی در چهار ماه نخست امسال داشته است، به‌طوری‌که تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 8/ 29 درصد رشد داشته است.

    همچنین پژو 405 دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو در چهار ماه نخست امسال با تولید 40 هزار و 835 دستگاهی در مقایسه با چهار ماه نخست سال 94 حدود 6/ 28 درصد افزایش داشته است.

    براساس آمار اعلام شده، در میان رشد تیراژ تولید دو محصول دیگر پژویی‌ها ایران خودرو، سمند و رانا با افت تیراژ در چهارماه نخست سال‌جاری روبه‌رو بوده‌اند. به‌طوری‌که در چهار ماه نخست سال‌جاری رانا با تولید 7332 دستگاه افت 31 درصدی را تجربه کرده است. سمند دیگر محصول داخلی که در سایت‌های ایران خودرو مرکزی و تبریز تولید می‌شود نیز با تولید 30 هزار و 472 دستگاه در چهار ماه نخست سال‌جاری افت 3/ 1 درصدی داشته است. این در حالی است که این خودرو در بهار امسال با افزایش جزئی تولید مواجه شده تا به‌نوعی کاهش تیراژ قبلی خود را جبران کند، اما گویا توقف تولید سمند در سایت مازندران و انتقال آن به تبریز برای تولید بعد از یک ماه که نشان از رشد جزئی تولید داشت، نتوانست تولید این خودرو را به نقطه مطلوب ایران خودرویی‌ها برساند.

    با این حال، افت تیراژ تولید خودروهایی که «ملی» نامیده می‌شوند در حالی است که محصولات پژو بیشترین تیراژ را به خود اختصاص داده‌اند. این در شرایطی است که‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو چندی پیش ضمن هشدار به پژو عنوان کرد، پژو محصولات کمی را در سبد محصولاتی ایران خودرو خواهد داشت. حالا که بحث سبد محصولات ایران خودرو به میان آمد، بررسی دو محصول ژاپنی و چینی ایران خودرو نیز ضروری به‌نظر می‌رسد تا ببینیم تولید دو خودرو سوزوکی و‌هایما در چه‌ وضعیتی قرار دارد. سوزوکی گرند ویتارا که از همان ابتدای ورودش به ایران میهمان خراسانی‌ها بود، در چهار ماه نخست سال‌جاری، 486 دستگاه تیراژ داشته و از آنجاکه در آمار منتشره، به میزان تولید این خودرو طی مدت مشابه سال گذشته اشاره‌ای نشده، مشخص نیست ویتارا چه افت و خیزی را تجربه کرده است. از ویتارا که بگذریم، دیگر محصول مشترک ایران‌خودرو به نام‌هایما که با همکاری چینی‌ها تولید می‌شود نیز تعداد 13 دستگاه تولید داشته است.

    افت تولید پراید

    اما به سایپا برویم و ببینیم دومین خودروساز بزرگ ایران چه کارنامه تولیدی در بهار امسال از خود به‌جا گذاشته است.

    آمار تولید نشان‌دهنده آن است که سایپا توانسته با کمک پارس‌خودرو در مجموع 97 هزار و 604 دستگاه پراید را در چهارماه نخست سال‌جاری به تولید برساند، تا این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل لقب بگیرد. با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، این خودرو افت 02/ 7 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که پراید در فصل بهار سال‌جاری نیز نسبت به بهار سال 93 تنها رشد دو دستگاهی داشته است. این موضوع در نوع خود عجیب است؛ زیرا پراید همواره افزایش تیراژ داشته است. کاهش تیراژ تولید پراید شاید به‌دنبال هدف گروه خودروسازی سایپا برای از رده خارج کردن آن در سال‌های آتی و جایگزینی با خودروی دیگری باشد.

    با این وجود، از مجموع پرایدهای تولیدی، 52‌هزار و 970 دستگاه را پارس‌خودرویی‌ها تولید کرده‌اند و 44 هزار و 634 دستگاه دیگر نیز سهم سایپایی‌ها است.

    اما در بین دیگر محصولات تولیدی سایپا، تیبا نیز با رشد تولید مواجه شده است، به‌طوری‌که در مجموع طی چهار ماه نخست امسال 30 هزار و 348 دستگاه تیراژ داشته که این آمار از رشد 3/ 35 درصدی تولید تیبا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. تیبا که محصول ملی نارنجی‌های جاده مخصوص است علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا در سایت کاشان این شرکت نیز تولید می‌شود.

    با این حال اگر سبد محصولات سایپایی‌ها را بررسی کنیم به محصول کره‌ای این شرکت به نام سراتو برمی‌خوریم، بنابر آمار مذکور این شرکت تعداد 2‌هزار و 849 دستگاه سراتو را در چهار ماه نخست سال‌جاری مونتاژ کرده که این تعداد نشان‌دهنده رشد 14 هزار و 150 درصدی است .

    اما دیگر محصول مونتاژی سایپابرلیانس است که این خودرو در چهار ماه نخست سال‌جاری تعداد یک هزار و 502 دستگاه تولید شده است. از آنجایی که این محصول در پارس‌خودرو نیز مونتاژ می‌شود بیشترین آمار تولید خودرو را مدیون پارس‌خودرویی‌هاست؛ به‌طوری‌که در چهار ماه نخست امسال 1237 دستگاه از آن در پارس‌خودرو به مونتاژ رسیده است.

    افت تندر-90

    سری هم به محصول مشترک دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی بزنیم. تندر-90، خودرویی که همچنان با افت تولید دست و پنجه نرم می‌کند.

    براساس آمار وزارت صنعت، در مجموع 6 هزار و 412 دستگاه تندر-90 در چهار ماه نخست امسال در جاده مخصوص به تولید رسیده است که این آمار از افت 5/ 48 درصدی تولید تندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

    از جمع تندرهای تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال، پارس‌خودرویی‌ها سهم 1671 دستگاهی دارند و این در شرایطی است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تیراژ این محصول در پارس‌خودرو، 8/ 76 درصد افت داشته است.

    همچنین آمار تولید تندر ایران خودرویی‌ها در چهار ماه نخست امسال، 4741دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال 93، حدود 2/ 10 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌ است.آن طور که منابع آگاه می‌گویند، مشکل اصلی تندر-90، کمبود قطعات آن به دلیل مشکلات موجود بر سر راه نقل و‌انتقال پول خود است که این مشکل با تحقق توافق هسته‌ای و شروع به کار دوباره شرکت رنو قرار است، مرتفع شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو