فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن صنفی CNG کشور مطرح کرد:

۱۵۱۴ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور کم داریم

عصر خودرو : دبیر انجمن صنفی CNG کشور گفت: علاوه بر موضوع قیمت و تعداد جایگاه های عرضه سوخت CNG، مشکلات فنی خودروهای گازسوز، افزایش هزینه نگهداری و قطعات این خودروها نسبت به خودروهای بنزینی نیز بسیار بالا بوده و توجیه اقتصادی ندارد.

۱۵۱۴ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور کم داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از موج، علیرضا پوررضا، دبیر انجمن صنفی CNG کشور، در رابطه با تعداد جایگاه های عرضه گاز CNG در کشور گفت: تعداد جایگاه هایی که تا کنون در کشور به بهره برداری رسیده است 2286 جایگاه و مصرف روزانه گاز CNG 19.5 میلیون متر مکعب در روز است.

    وی ادامه داد: معیار این است که به ازای هر هزار خودرو یک جایگاه داشته باشیم. طبق آمار رسمی در حال حاضر سه میلیون و 800 هزار خودروی گازسوز در کشور وجود دارد که بر این اساس، و طبق استانداردهای بین المللی باید 3800 جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور داشته باشیم که این بدان معناست که در حال حاضر 1514 جایگاه در کشور کم داریم.

    پوررضا افزود: پیش از این دولت برای راه اندازی این جایگاه ها سرمایه گذاری کرده و تجهیزات لازم را تهیه می کرد و زمین را هم شهرداری ها ارائه می دادند تا جایگاه ها راه اندازی شود. اما، نکته ای که وجود دارد این است که سیاست های دولت نباید این گونه باشد که خودش برای راه اندازی و بهره برداری از این جایگاه ها اقدام کند، بلکه باید بخش خصوصی را برای ورود به حوزه سرمایه گذاری تشویق کند.

    وی تصریح کرد: از این رو، ما به دنبال طرح هایی هستیم که سودآوری داشته باشد و سرمایه گذاری برای احداث جایگاه های عرضه را منطقی کند تا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه و در نتیجه افزایش تعداد جایگاه ها تشویق شوند.

    دبیر انجمن صنفی CNG کشور اظهار کرد: علاوه بر این با افزایش قیمت این سوخت از سوی دولت امید به تمایل به استفاده از این سوخت و در نتیجه پیشرفت این بخش بیش از پیش شده است.

    وی ضمن بیان این مطلب که مشکل دیگری هم در این راستا وجود دارد که باید در دستور کار مسوولان قرار گرفته و مرتفع شود، گفت: علاوه بر موضوع قیمت و تعداد جایگاه های عرضه سوخت CNG، مشکلات فنی خودروهای گازسوز، افزایش هزینه نگهداری و قطعات این خودروها نسبت به خودروهای بنزینی نیز بسیار بالا بوده و توجیه اقتصادی ندارد.

    پوررضا تاکید کرد: وزیر نفت سال گذشته در مراسم افتتاح فاز 12 پارس جنوبی اظهار کرد که می خواهیم سهم گاز را در سبد مصرفی انرژی کشور به 70 درصد برسانیم. این هدف، بسیار مفید خواهد بود؛ چرا که کشور ما بزرگترین منابع گازی دنیا را با 33 هزار میلیارد متر مکعب در اختیار داریم و از آنجا که صادر کردن این گاز طبیعی آسان نبوده و هزینه بر است بنابراین، باید بتوانیم سهم مصرف سوخت گاز در کشور را به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بالا ببریم.

    وی در ادامه به ارائه آماری از وضعیت صنعت تولید CNG در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر، 25 هزار نفر در کل صنعت تولید CNG مشغول به کار هستند و این؛ یعنی ایجاد اشتغال؛ همچنین، بالغ بر 6500 میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری انجام شده است که این موضوع نباید از نظر مسوولان امر دور بماند. از این رو، از دولت انتظار می رود تمامی این مشکلات را مد نظر قرار داده و با یک هماهنگی و توازن این مسائل را مرتفع کند تا بتوانیم به پیشرفت این بخش و آینده آن خوش بین باشیم.

    گران ترین CNG در ایران عرضه می شود

    در حالی دبیر انجمن صنفی CNG کشور از مشکلات این حوزه صحبت می کند که چندی پیش، رئیس انجمن صنفی سی.ان.جی کشور درباره تحولات جدید قیمت گذاری CNG گفته بود: در شرایط فعلی با توجه به سقوط قیمت جهانی نفت و به تبع آن کاهش بهای گاز صادراتی در بازارهای منطقه در ایران گران ترین CNG در بین کل کشورهای جهان عرضه می شود.

    اردشیر دادرس در رابطه با قیمت گاز CNG اظهار کرده بود: در شرایط فعلی تناسب قیمت بین بنزین و CNG در کشور حدود 55 تا 60 درصد است که این تناسب باید به 25 تا 30 درصد کاهش یابد؛ چرا که کاهش فاصله قیمتی بین بنزین و CNG موجب شده است که مردم تمایل کمتری برای خرید CNG پیدا کنند.

    در رابطه با همین موضوع، سال گذشته مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با اعلام این که مصرف سی.ان.جی در چند سال اخیر تغییر نکرده است اذعان کرده بود: پایین بودن نرخ گاز طبیعی نسبت به بنزین، عامل مهمی برای افزایش جذابیت در مصرف این سوخت پاک است. باید جذابیت در این بخش بیش از پیش تقویت شود.

    سید ناصر سجادی تصریح کرده بود: قیمت سی.ان.جی باید به گونه‌ای تعیین شود که نرخ این سوخت پاک نسبت به بنزین، فاصله محسوسی داشته باشد تا میل به مصرف آن افزایش یابد.

    در پی این اظهارات، کاهش قیمت گاز CNG در سال 94 در دستور کار مسوولان قرار گرفت. به گونه ای که در حال حاضر، براساس مصوبه اخیر هیات دولت یازدهم، قیمت فروش هر متر مکعب گاز طبیعی فشرده (تحویلی به مصرف‌کننده نهایی) با احتساب مالیات ارزش افزوده و عوارض متعلقه به ترتیب از تاریخ 1393.12.1 از مبلغ (4500) ریال به مبلغ (4140) ریال و بهای هر کیلوگرم آن از تاریخ 1393.2.14 از مبلغ (6520) ریال به مبلغ (6000) ریال کاهش یافته است.

    *تشویق حضور بخش خصوصی در احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی

    عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در احداث جایگاه از دیگر مشکلات یاد شده در این زمینه بود که باعث شد وزارت نفت برنامه‌های ویژه‌ای را ترتیب دهد تا بتواند با حمایت‌های ویژه اعتماد سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این بخش جلب کند.

    بر این اساس، به تازگی مدیر طرح احداث جایگاه‌های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران کارمزد کنونی را به ازای فروش هر مترمکعب سی ان جی 80 تومان اعلام و اظهار کرد: به این عدد (80 تومان) جهت احداث جایگاه سی ان جی در کلانشهرها 60 تومان و در غیر کلانشهرها 40 تومان افزوده شده است.

    امیر وکیل زاده با بیان این که پیشنهاد شده است کارمزد ویژه به بیش از مقادیر کنونی افزایش یابد، اظهار کرد: این افزایش پس از بررسی در وزارت نفت، برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال شده است.

    به گفته وی پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر افزایش کارمزد ویژه و ارسال آن به شورای اقتصاد با هدف ترغیب بخش خصوصی به ساخت جایگاههای سی ان جی صورت گرفته است.

    بر اساس اعلام وزارت نفت، تخصیص کارمزد ویژه 140 تومان برای فروش هرمترمکعب گاز در کلانشهرها و 120 تومان در غیرکلانشهرها از مصوبات شورای اقتصاد در اسفند سال 1392 است که به مدت هفت سال به سازندگان آنها پرداخت خواهد شد.

    *CNG چیست؟

    CNG گاز طبیعی سوختی با احتراق پاک، تمیز و بهینه است که سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می‌شود. یک کیلوگرم گاز معادل 33/1 لیتر بنزین و 22/1 لیتر گازوئیل است.

    عوامل موثر بر بازده سوخت

    مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین، گازوئیل، LPG و CNG به ترتیب 46، 43، 45 و 44 است. تفاوت زیادی بین ارزش حرارتی خالص آنها وجود ندارد اما مقادیر ارزش حرارتی به میزان زیادی به ترکیب سوخت بستگی دارد.

    در بسیاری از کشورها CNG دارای بهترین ارزش است. پس از آن گازوئیل،LNG و در نهایت بنزین قرار دارند..

    CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه آن را در خانه، محل کار خود و یا کارخانجات با فشار پایین استفاده می‌کنیم.

    CNG به خاطر سه ویژگی مهم از سوخت‌های بنزین، گازوئیل و LPG ایمن‌تر است. اول آنکه وزن مخصوص CNG برابر 587/0 است این به آن معنا است که این گاز از هوا نیز سبک‌تر است، بنابراین در صورتی که نشست کند، در جو، صعود کرده و محو می‌شود. دوم اینکه درجه حرارت خوداشتغالی CNG برابر 700درجه سانتیگراد است، در حالی که درجه حرارت خوداشتغالی بنزین 455درجه سانتیگراد است. سومین مورد، این که باک‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته می‌شوند که بسیار محکم‌تر و ایمن‌تر از باک‌های بنزین خودروها هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو