فونیکسریمکسبهتام

بررسی مشخصات و ویژگی‌های کیا سراتو ۲.۰ سدان ۲۰۱۵

اپتیمـای کوچک!

عصر خودرو: بدون شک، صنعت خودروسازی کره در سال‌های اخیر و به لطف ارتباط و همکاری با مشاوران معتبر، موسسات مشهور طراحی و خودروسازان اروپایی و آمریکایی، پیشرفت چشمگیری یافته است و اگرچه بعضی‌ها تصور می‌کنند که خودروهای کره‌ای امروزی، تنها با ظاهر و تنوع آپشن‌ها، توجه خریداران را به سمت خود جلب می‌کنند اما نتایج آخرین نظرسنجی‌های رسمی و همچنین داده‌های آماری مرتبط با این مسأله، حاکی از آن است که دو برند مشهور کیا و هیوندای، از لحاظ کیفیت و سطح خدمات پس از فروش نیز رضایت مشتریان خود را در بازارهای اروپا، کانادا و آمریکای شمالی جلب کرده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به حضور کیا اسپورتیج، در لیست بادوام‌ترین خودروهای شاسی‌بلند کوچک در بازار آمریکا اشاره کرد.

اپتیمـای کوچک!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، همان‌طور که می‌دانید، کیا و هیوندای در بازار ایران هم حضور پر‌رنگ و موفقی دارند و تجربه نشان داده است که این دو برند کره‌ای، حتی در شرایط رکود بازار نیز نسبت به دیگر خودروهای وارداتی، فروش بیشتری داشته‌اند. البته نمی‌توان این قضیه را تکذیب کرد که در هر حال، موثرترین ویژگی خودروهای کره‌ای در جذب مشتریان ایرانی، تنوع خوب تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی و همچنین قیمت مناسب‌تر آنها، نسبت به رقبای ژاپنی و آلمانی بوده است. کیا سراتو، یکی از همان مدل‌های محبوب و پر‌فروش است که به عنوان یک سدان کوچک، قابلیت فنی و آپشن‌های خوبی را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت که نقش یک اپتیما کوچک و ارزان‌تر را در بازار داخلی ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر با مشخصات و ویژگی‌های سراتو سدان 2015 و همچنین تفاوت‌های آن با هیوندای النترا آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

    طراحی ظاهری‌

    طراحی نسل فعلی کیا سراتو، نسبت به مدل پیشین آن (که هم‌اکنون در داخل کشور نیز مونتاژ می‌شود)، تحول چشمگیری یافته است و به نوعی می‌توان گفت که با یک طرح اسپرت‌تر و تا حدی اروپایی روبه‌رو هستیم که منحنی‌ها و حجم‌پردازی‌های بیشتری در ظاهر آن، پدید آمده است.
    همچنین سراتو بر‌خلاف هیوندای النترا که احجام اغراق‌آمیز و خطوط متعددی را در نمای ظاهری خود به نمایش می‌گذارد، با یک فرمول ساده‌تر و تمرکز بیشتر ‌روی فرم جلوپنجره و همچنین کاسه چراغ‌های جلو و عقب، جلوه‌ای جذاب و دلچسب را ارائه می‌دهد که در واقع از این لحاظ، انتخاب میان این دو خودرو برای برخی از مشتریان، دشوار شده است؛ هرچند که این مسئله بیش از هر چیز به سلیقه آنها بستگی دارد.

    کابین و امکانات رفاهی‌
    اگر از قبل، تجربه آشنایی با مدل‌های کیا را داشته باشید، به محض ورود به کابین سراتو، متوجه شباهت اندک داشبورد آن با نسل پیشین این مدل خواهید شد، با این تفاوت که کیفیت ادوات داخلی و به خصوص قطعات پلاستیکی و پوشش‌های چرمی، بهبود یافته است اما همچنان شاهد استفاده قابل توجه از پلاستیک نسبتا خشک  روی داشبورد و رودری‌ها هستیم که طبیعتا حس خوشایندی را به شما القا نمی‌کند. همچنین در قسمت میانی داشبورد و برای فریم دریچه‌های خروجی هوا، از یک تریم تزئیناتی با طرحی شبیه به فیبر کربن استفاده شده ‌که ضمن همخوانی با رنگ سیاه ادوات داخلی، جلوه‌ای اسپرت را به نمایش می‌گذارد. غربیلک فرمان سراتو، فرم خوشدست و مناسبی دارد و وجود صفحه کیلومترشمار سوپر ویژن با نور سفید نیز، به جذابیت این بخش افزوده است.
    از لحاظ فضای سرنشینان می‌توان گفت که در ردیف جلو و با وجود تنظیمات صندلی‌ها، مشکل نسبتا خاصی وجود ندارد اما در ردیف عقب و با توجه به کلاس و ابعاد خودرو، با کمی محدودیت فضا مواجه می‌شوید که البته باز هم نسبت به خودرویی مانند مزدا 3، راحت‌تر به نظر می‌رسد، هرچند که قوس انتهای سقف موجب شده است تا ارتفاع کابین برای افرادی با قد حدود 180 سانتی‌متر و بیشتر از آن، مناسب نباشد. شاید باورکردنی نباشد اما بسیاری از مشتریان کیا معتقدند که در کل، فضای نشیمن و فرم صندلی‌های سراتو و همچنین میدان دید آن، نسبت به اپتیما که ابعاد بزرگ‌تری هم دارد، رضایت‌بخش‌تر است!
    همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، کیا سراتو تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به ایربگ سرنشینان جلو- جانبی و پرده‌ای، سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده با حافظه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سرد‌کن صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های عقب (که در مدل‌های وارداتی 2015، بیشتر از 2014 دیده می‌شود)، تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه‌ای، محفظه خنک‌نگهدارنده داشبورد، نمایشگر مرکزی، قابلیت اتصال USB و AUX، کامپیوتر سفری با نمایش رنگی، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، LED Daylight، چرخش چراغ‌های جلو در پیچ، چراغ زیر آینه‌های جانبی و دستگیره در‌‌های جلو، آینه تاشو برقی، سنسور باران، سیستم ضد‌سرقت، کروز کنترل، سنسورهای پارک جلو و عقب و همچنین دوربین دید عقب اشاره کرد و البته عجیب است که در‌‌های عقب مجهز به چراغ خطر قرمزرنگ (هنگام باز شدن) نیستند و در داخل در‌های جلو نیز فقط از یک شبرنگ قرمز استفاده شده است. لازم به ذکر است که در مدل‌های فول آپشن هیوندای النترا، صندلی سرنشین جلو نیز مجهز به سیستم سرد‌کن است.

    سواری و مشخصات فنی‌
    پیشرانه 4 سیلندر و 2 لیتری سراتو با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتن‌متر، حدود 13 اسب بخار از پیشرانه 1.8 لیتری النترا قوی‌تر و گشتاور آن نیز 17 نیوتن‌متر بیشتر است.
    شاید این اختلاف اعداد در نگاه اول، چندان قابل توجه به نظر نرسد اما در استارت سریع حرکت و یا هنگامی که پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید، کشش و چابکی کیا سراتو، بهتر نمایان می‌شود و به نظر می‌رسد که پاسخگویی پیشرانه به عملکرد پدال گاز نیز تیزتر و سریع‌تر صورت می‌گیرد که این مسئله به هماهنگی گیربکس 6سرعته آن نیز مربوط می‌شود. همچنین سراتو مجهز به پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان نیز هست که البته تعویض توسط آنها با کمی تاخیر انجام می‌شود.
    تنظیم فرمان‌پذیری در 3 حالت Normal ،‌Comfort و Sport نیز یکی دیگر از آپشن‌هایی است که در سراتو و النترا دیده می‌شود و عملکرد آن به این صورت است که مثلا در حالت Comfort، با گردش اندک غربیلک فرمان می‌توان زاویه بیشتری به چرخ‌های جلو داد، در صورتی که در حالت اسپرت با دقیق‌تر و تیزتر شدن وضعیت فرمان‌پذیری لازم است که شعاع گردش چرخ‌ها نسبت به مقدار گردش غربیلک فرمان، کمتر شود.
    سراتو نیز مانند اکثر خودروهای موجود در این کلاس، سواری چندان نرمی ندارد و گاهی اوقات با کوبش‌های قابل توجهی نیز (خصوصا در قسمت عقب) مواجه خواهید شد که شاید چندان خوشایند نباشد اما در هر حال و با توجه به تجربه رانندگی با مزدا 3 و یا تویوتا کرولا جدید می‌توان گفت که باز هم سراتو سواری نسبتا نرم‌تری را ارائه می‌دهد. ضمنا باید به این مسئله نیز اشاره کنیم که خوشبختانه سیستم جلوبندی نسل فعلی سراتو نیز دوام نسبتا خوبی دارد و قدرت و توانایی ترمزگیری آن نیز نسبت به نسل پیشین، پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
    میانگین مصرف سوخت سراتو 2.0 سدان، حدود 7.2 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده که البته به تجربه نگارنده در بزرگراه‌ها و با سرعتی حدود 90 الی 100 کیلومتر در ساعت به 6.2 لیتر هم خواهد رسید و در سطح شهر نیز با توجه به وضعیت گیربکس و حجم ترافیک، رقمی حدود 8.5 الی 11.2 لیتر در 100 کیلومتر را نمایش می‌دهد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم