فونیکسریمکسبهتام

گزرشی از رشد تولید خودروی جهان در ۶ماه نخست ۲۰۱۵ میلادی

رشد ۹ درصدی تولید خودرو در جهان

عصر خودرو : افزایش تقاضا برای خودرو در اروپا و امریکا و کشورهای پرجمعیت مانند هند میزان تولید خودرو در ۶ ماه نخست ۲۰۱۵م را ۹درصد افزایش داد.

رشد ۹ درصدی تولید خودرو در جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، گرچه بخشی از این افزایش تولید ناشی از کاهش قیمت مواد اولیه مانند آلومینیوم، فولاد و... است،با این حال نمی‌توان نقش رونق اقتصادی و افزایش ارزش ارزهای محلی را نادیده گرفت.

    خودروسازان چینی که هم‌اکنون در صدر تولید قرار دارند، در چند سال گذشته میزان تولید خود را هر چند با سرمایه‌گذاری مشترک به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند، به‌طوری که این کشور با تولید 23 میلیون خودرو در سال 2014 م قدیمی‌ترین خودروسازان را پشت‌سر گذاشته و شرکت‌های امریکایی با 11/5 میلیون و ژاپن با 9/5 میلیون دستگاه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند و ایران نیز با بیش از یک میلیون دستگاه رتبه هجدهم را از آن خود کرد اما این آمار در واقعیت اینگونه نیست، چراکه بخشی از رشد تولید چینی‌ها در سال‌های گذشته که به 20 درصد می‌رسید، مدیون تولید مشترک با نشان(برند)های معتبر خارجی است. به گزارش «درایور» بیشترین میزان تولید خودرو در نیمه نخست 2015م متعلق به شرکت فولکس واگن آلمان با 5 میلیون و 40 هزار و تویوتا با 5 میلیون و 20 هزار دستگاه است. این آمار تولید نشان می‌دهد، سهم واقعی تولید کشورها را باید براساس میزان تولید واقعی خودروسازان محاسبه کرد، چراکه شرکتی مانند فولکس نزدیک به 20 خط تولید در ایالت‌های مختلف چین راه‌اندازی کرده و به‌طور قطع سهم قابل‌توجهی از میزان تولید این کشور به تولید مشترک برمی‌گردد. همانگونه نزدیک به یک‌میلیون خودرو «بی‌ام‌و» در خط تولید «شیانگ یانگ» چین با سابقه تولید 12 ساله در این کشور به خود اختصاص داده، نشان می‌دهد هر یک از نشان(برند)های خارجی در بخشی از تولید 23 میلیون دستگاه خودروی چین نقش دارند. از نمونه‌های دیگر آن می‌توان به راه‌اندازی سایت اخیر شرکت فورد با ظرفیت تولید 360 هزار دستگاه در سال اشاره کرد. با این حال انجمن خودروسازی چین گزارش داده که روند رشد تولید خودروی این کشور نسبت به گذشته کاهش یافته و تنها 12 میلیون دستگاه خودرو در 6 ماه نخست سال 2015م ساخته شده است.


    رشد 6/3 درصدی تقاضای خودرو
    با اینکه بازار جهانی خودرو با رکود همراه شده است، با این وجود منطقه امریکای شمالی و چین در آسیا محور افزایش تولید خودرو هستند و این عامل انگیزه لازم برای افزایش تولید خودروسازان را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر غول‌های خودروسازی جهان با تمرکز به بازارهای بزرگ رشد قابل‌توجهی در تولید و فروش داشته‌اند. از سوی دیگر سایت «اوتونیوم» افزایش قیمت خودرو را ناشی از بالا رفتن ارزش ارزهای محلی برخی مناطق دنیا می‌داند. درواقع افزایش تقاضا باعث شده در 6 ماه نخست سال 2015م میزان تولید خودروسازان رشد 9 درصدی را تجربه کند که 44 میلیون و 800هزار دستگاه خودرو می‌شود. این آمار تولید خودروی جهان در شرایطی رخ می‌دهد که6/3  درصد میزان فروش افزایش داشته باشد. البته گزارش جهانی خودرو رشد تولید در ابتدای سال 2015 م برای اروپای شمالی و اروپا را کندتر می‌داند. حال شاید بخش دیگری از این افزایش تولید در نتیجه کاهش قیمت مواد اولیه همچون فولاد، آلومینیوم و... بوده تا جایی که خریداران می‌توانند خودرو را با قیمتی پایین‌تر تهیه کنند و این فرصتی فراهم کرده تا شرکت‌ها به افزایش تولید اقدام کنند. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که حرکت کشورها به سمت خروج از رکود اقتصادی و افزایش رفاه عمومی بستری را برای افزایش تقاضای محصولات لوکس همچون خودرو فراهم کرده است.همچنین برنامه‌های دولت هند به عنوان چهارمین بازار خودروی دنیا مبنی‌بر کاهش مالیات‌های غیرمستقیم و حفظ تورم 5 درصدی، باعث شده تقاضا برای خودرو در این کشور پرجمعیت افزایش یابد و درنهایت میزان تولید خودروسازان فعال در این کشور را تحریک کند. «اکونومیک نیوز» برنامه برخی دولت‌ها برای کاهش سود بانکی و از سوی دیگر اقدام خودروسازان در افزایش تنوع مدل‌های تولیدی در سال 2015م را عاملی برای رشد فروش 7درصدی خودرو در بازارهای جهانی اعلام کرده است.


    برنامه خودروسازان برای تولید محصول در آسیا
    میزان افزایش تقاضا در دنیا یکسان نبوده و خودروسازان اروپایی و امریکایی روند مثبت‌تری را طی می‌کنند و رقبای آنها مانند چینی‌ها که در سال 2014م نزدیک به 9 درصد رشد فروش را تجربه کرده بودند، در امسال میلادی کاهش چند درصدی خواهند داشت. سایت اتحادیه اتومبیل اروپا افزایش تقاضا در 3ماه نخست برای خودروهای جایگزین را 17 درصد اعلام کرده که بخش زیادی از این تقاضا برای خودروهای هیبریدی و دیزلی است. درواقع در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشترین تقاضا برای خودرو به کشورهای انگلیس، فرانسه و اسپانیا برمی‌گردد. این افزایش تقاضا گزارش سایت «اتو بلاگ» را که اعلام کرده در یک مقایسه 10 ساله میزان تولید جهانی خودرو تا سال 2021م افزایش 21 میلیون دستگاه خواهد داشت، باورپذیر می‌کند. درواقع بخش زیادی از این رشد تولید را ناشی از برنامه خودروسازان چینی دانسته‌اند، به‌طوری که در چشم‌انداز بلندمدتی که سرمایه‌گذاران اروپایی به شرق آسیا یعنی کره و ژاپن دارند، به صنعت خودروسازی چینی ورود می‌کنند تا بخشی از هزینه‌های تولید را کاهش دهند. به عبارت دیگر بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید خودروسازان اروپایی از 70 درصد که هم‌اکنون در این قاره انجام می‌شود، به 50 درصد کاهش می‌یابد. چراکه شرکت‌های اروپایی با راه‌اندازی خطوط تولید در کشورهای آسیایی بخش زیادی از محصولات خود را از همان کشورها در بازارهای خود عرضه می‌کنند. این تغییر رویه تولید خودروسازان و سرمایه‌گذاری در شرق آسیا در حالی از سوی غول‌های خودروسازی جهان انجام می‌شود که در سال 2015م تقاضا برای خودرو در غرب اروپا شدت بیشتری گرفته و آمارها حاکی از رشد 8 درصدی خرید خودرو در این منطقه از اروپاست. این موضوع در کنار حرکت اروپایی‌ها برای رفع رکود اقتصادی قابل درک است و اثرات آن در آینده‌ای نه‌چندان دورتر به کشورهای شرق اروپا که از اقتصادی ضعیف‌تر برخوردارند، نفوذ می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط