فونیکسریمکسبهتام

شکایت‌ها از سرویس مدارس تمامی ندارد

عصر خودرو : دردسر‌های سرویس مدارس در آستانه گشایش سال تحصیلی جدید آغاز شده‌است و ناهماهنگی و بی‌نظمی‌ها در این زمینه پایانی ندارد.

شکایت‌ها از سرویس مدارس تمامی ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، آغاز ماه مهر همواره برای خانواده‌ها با دغدغه‌های زیادی همراه است. انتخاب مدرسه و ثبت‌نام دانش‌آموزان از یک سو و انتخاب سرویس مدرسه برای تردد دانش آموزان از سوی دیگر به مشغله خانواده‌ها افزوده است. اما به نظر می‌رسد؛ این تنها مشکل خانواده‌ها نیست و اختلافاتی در این باره بین فرمانداری، تاکسیرانی و انجمن اولیا و مربیان مدارس وجود دارد. مسئولان فرمانداری عنوان می‌کنند که وقتی شکایتی از راننده سرویس به آن‌ها واصل می‌شود، به دلیل مشخص نبودن مسئول اصلی سرویس مدارس، فرمانداری هم توان پیگیری موضوع را ندارند. از سوی دیگر تاکسیرانی از نوع قیمت‌گذاری‌ها گله دارد و عنوان می‌کند؛ باید بررسی مناسبی در این زمینه صورت بگیرد. در این میان مسئولان اولیا و مربیان نیز در پی تامین سرویس مورد نیاز خود برای انتقال دانش آموزان هستند و از دست تاکسیرانی به دلیل این موضوع گله دارند.

    مسئول سرویس مدارس مشخص نیست

    علاوه بر انجمن اولیا و مربیان فرمانداری نیز مامنی است برای طرح شکایت از سوی والدینی که به هر دلیلی با سرویس مدارس کودکان خود دچار مشکل شده‌اند؛ اما فرمانداری بیان می‌کند که نمی‌دانیم باید شکایت‌ها را از کجا پیگیری کنیم.

    غلامحسین آرام معاون عمرانی فرمانداری تهران نسبت به مشخص نبودن مسئول اصلی سرویس مدارس گله‌مند است و عنوان می‌کند؛ هر سال با آغاز سال تحصیلی بخشی از شکایت‌هایی که به فرمانداری ارسال می‌شود، مربوط به عدم رعایت قیمت مصوب شده سرویس مدارس از سوی مدارس و رانندگان است. اعتراض والدین نشان می‌دهد که نظارت مناسبی بر سرویس مدارس وجود ندارد.

    آرام افزود: باید متولی بحث سرویس مدارس مشخص شود، چرا که در فرمانداری با اعتراض خانواده‌ها مواجه هستیم اما پیگیری‌های ما نیز بی‌نتیجه می‌ماند و مشکلات مرتفع نمی‌شود.

    معاون فرمانداری تهران می‌گوید: بی‌نظمی‌هایی که در بحث سرویس مدارس به خصوص در منطقه یک شهرداری وجود دارد، موجب بروز مشکلاتی برای خانواده‌ها می‌شود. علاوه بر این، خیلی از مدارس تا اواخر مهر ماه نیز نمی‌توانند؛ سرویس مدارس را نظم بدهند و این موضوع سبب افزایش گلایه‌مندی والدین دانش‌آموزان شده‌است.

    قیمت‌ مصوب شورای شهر رعایت نمی‌شود

    هزینه سرویس مدارس دردسر دیگری است که والدین و در ادامه ٱن فرمانداری را دچار مشکل کرده‌است. آرام معاون عمرانی فرمانداری عنوان می‌کند: هزینه‌ای که از سوی شورای شهر برای تاکسی‌ها تعیین شده از سوی سرویس مدارس رعایت نمی‌شود و برخی از رانندگان قیمت‌های بیشتری را درخواست می‌کنند. وی معتقد است که این موضوع باید بین آموزش و پرورش و تاکسیرانی حل و فصل شود تا تکلیف والدین برای پرداخت هزینه سرویس مدارس مشخص شود.

    احمد رضا ایمانی رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان شهر‌تهران در این باره می‌گوید: مشکلی که تاکسیرانی بیان می‌کند؛ تفاوت مسیر برای سرویس‌ها است. برخی از رانندگان عنوان می‌کنند که با سختی مسیر مواجه هستند و قیمت مصوب شده برایشان مناسب نیست. به طور مثال راننده مجبور است، برای دور زدن و رسیدن به دور برگردان مسافت زیادی را طی کند یا با چراغ قرمز‌های متعدد در مسیر و ترافیک سنگین مواجه است.

    پیشنهاد تاکسیرانی برای رفع این مشکل این است که آموزش و پرورش نرخ مورد نظر خود را پیشنهاد دهد. علی فغانی مدیرکل ایمنی و ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، می‌گوید: باید آموزش و پرورش با در نظر گرفتن نرخ منطقه، توپوگرافی، درجه‌بندی مناطق شهری، ضریب ترافیکی و.. قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهد. ضمن اینکه باید دست تاکسیرانی برای قیمت‌گذاری باز باشد.

    اولیا به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کنند

    همیچنین احمد رضا ایمانی رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان شهر تهران در این باره به ایلنا می‌گوید: برای جلوگیری از سردرگمی اولیا تصمیم بر این شد که اگر کسی درباره سرویس مدارس شکایتی دارد، به کارشناس انجمن اولیا و مربیان مدرسه مراجه کند و اگر باز نتیجه‌ای نگرفت، به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کرده تا شکایت خود را از طریق مراجع بالاتر پیگیری‌کند. همچنین در نظر داریم تا ثبت‌نام سرویس برای دانش‌آموزان را به صورت الکترنیک انجام دهیم. با این روش هم دردسر والدین برای ثبت‌نام کاهش می‌یابد و هم قیمت مصوب شورای شهر در آن سایت اعلام می‌شود.

    تامین سرویس مدارس از سوی تاکسیرانی

    تاکسیرانی همه سرویس‌های مورد نیاز مدارس را تامین نمی‌کند. این نکته‌ای است که  احمدرضا ایمانی رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان شهر‌تهران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: ما نیاز داریم که خودرو‌های مورد نیاز به عنوان سرویس مدارس تامین شود، اما همیشه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. در دوره آقای نائبی این موضع را مطرح کردیم و وی پاسخ داد که وقتی ده هزار خودرو به مدارس اختصاص پیدا کند، سامانه تاکسیرانی در ابتدای مهر دچار مشکل می‌شود.

    ایمانی افزود: خواسته ما این است که صد در صد از ون و تاکسی به عنوان سرویس مدارس استفاده شود، چرا که این خودرو‌ها استاندارد‌های لازم را دارند و همچنین می‌توان بر نرخ آنها نظارت داشت، اما مساله این است که خودرو‌های مورد نیاز تامین نمی‌شود، ضمن اینکه رانندگان سرویس‌ها نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند.اگرتاکسیرانی و شهرداری صد درصد خودرو‌ها را با نرخ مصوب شورای شهر تامین کند، بسیاری مشکلات مرتفع خواهد شد.

    فغانی مدیر کل مهندسی وایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل ترافیک در پاسخ به این انتقاد‌ها می‌گوید: در سال جاری دستورالعملی برای سرویس مدارس ازسوی تاکسیرانی ایجاد شده است. طبق این دستورالعمل یک پیمانکار از سوی تاکسیرانی به عنوان مسئول سرویس مدارس منطقه معرفی می‌شود و باید تاکسی‌های مورد نیاز برای مدارس را تامین کند. از سوی دیگر تمامی مدارس نیز باید لیست سرویس‌های مورد نیاز خود را به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند. چندین جلسه در این زمینه برگزار شد اما آموزش و پرورش لیستی درباره تعداد خودرو‌های مورد نیازش ارائه نکرد تا بتوانیم تامین ظرفیت کنیم.

    دردسر دریافت مجوز

    خودرو‌هایی که به عنوان سرویس مدارس فعالیت می‌کنند، باید برچسب سرویس دریافت‌ کنند؛ در غیر این صورت خودروی بدون مجوز شناخته شده و طبق نظر راهنمایی رانندگی و سازمان تاکسیرانی به پارکینگ منتقل می‌شوند، اما دریافت مجوز برای رانندگان مشکلاتی به همراه دارد.

    آرام معاون عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به این مشکلات، خاطر نشان می‌کند: آقای ایمانی که ریاست انجمن اولیا و مربیان را عهده‌دار هستند، عنوان می‌کنند که 10 هزار خودرو به عنوان سرویس مدارس نیاز است که به گفته آقای ایمانی این تعداد سرویس ثبت شده و برچسب دریافت کرده‌اند، اما شاهد این هستیم که خیلی از مدارس از خودرو‌های غیراستاندارد و خارج از شرایط لازم به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌کنند.

    در همین باره احمد ایمانی رئس گروه انجمن اولیا و مربیان تهران به خبرنگار ایلنا می‌گوید: شرکت تاکسیرانی عنوان می‌کند که اتومبیل‌ها باید مجوز خود را به عنوان سرویس مدارس دریافت کنند، اما سال گذشته با خیلی از موارد مواجه بودیم که راننده برای دریافت برچسب سرویس اقدام و مراحل قانونی را طی کرده، اما در ‌‌نهایت نتوانسته برچسب سرویس را به دلایلی دریافت کند. به طور مثال خودرو لیزینگی خریداری شده و بدهی داشته، به همین خاطر راننده نتوانسته بود، برچسب دریافت کند. بخشی از مشکلات نیز بوروکراسی حاکم بر صدور برچسب سرویس مدارس است. چنین اتفاقاتی باید رفع شود. ضمن اینکه سیستم الکترونیکی که برای این کار وجود دارد، نیز با مشکل مواجه بود.

    خودرو‌ها جریمه شوند به دنبال راهکار قانونی می‌روند

    علی فغانی مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره اینکه چه راهکاری برای آسان کردن صدور مجوز سرویس‌ها در نظر گرفته شده، به ایلنا می‌گوید: در سال گذشته سازمان آموزش تاکسیرانی برای رانندگانی که می‌خواستند به عنوان سرویس مدرسه فعالیت کنند، ثبت‌نام اینترنتی راه‌اندازی کرد. در این ثبت نام باید مدارک بارگذاری می‌شد ولی رانندگان با این شیوه ثبت نام مشکل داشتند. با این وجود اگر راننده‌ای مراجعه می‌کرد و اعلام مشکل می‌کرد، همکاری لازم برای رفع مشکلش انجام می‌شود، اما متاسفانه سال گذشته مراجعه مجددی وجود نداشت. انکار نمی‌کنیم که سیستم ما نقصی ندارد اما با این وجود تا پایان سال گذشته خودرو‌های چندانی تحت پوشش قوانین سرویس مدارس قرار نگرفتند. امسال نواقص رفع شده و با توجه به اینکه سال گذشته نیز این طرح اجرا شده، تاکسیرانی آمادگی بیشتری برای اجرایی کردن این پروژه دارد.

    فغانی تاکید دارد که همه سرویس‌های مدارس باید این مجوز را دریافت کنند. او می‌گوید: باید تعداد سرویس‌های مورد نیاز از سوی مدارس به تاکسیرانی اعلام شود، اما خیلی از مدارس آن را اعلام نمی‌کنند، حتی به پلیس هم اجازه بررسی نمی‌دهند. سال گذشته نماینده تاکسیرانی در منطقه و نماینده راهور جلوی درب مدارس می‌ایستادند و دانش‌آموزان را از خودرو‌هایی که برچسب نداشتند، پیاده ‌می‌کردند و این مساله موجب نارضایتی مسئولان مدارس و اولیای دانش‌آموزان شد. در حالی که وقتی رانندگان جریمه شوند، به دنبال راهکار قانونی می‌روند اما این موضوع از سوی آموزش و پرورش و به خصوص از سوی برخی مدارس به نام تهران رعایت نمی‌شود و مورد حمایت قرار نگرفت.

    الزامی برای خانواده‌ها وجود ندارد

    پیگیری‌های خبرنگار ایلنا حکایت از این دارد که مسئولان آموزش و پروش لیست تعداد سرویس‌های مورد نیاز مدارس را تهیه و به تاکسیرانی ارائه می‌کنند و تاکسیرانی نیز همکاری‌های لازم را برای تامین سرویس‌های مورد نیاز مدارس انجام می‌دهد. اما سوالی که در اینجا مطرح است، این است که آیا اولیا ملزم هستند که سرویسی که از سوی تاکسیرانی معرفی می‌شود را انتخاب کنند یا خیر؟ ایمانی رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان شهر‌تهران در این باره به ایلنا می‌گوید: ما پاسخگوی اولیایی هستیم که در سیستم ما حضو ر دارند، اما هیچ الزامی برای حضور والدین در این سیستم وجود ندارد. ما مشوق حضور اولیا برای حضور در این طرح هستیم، اما بسیاری از اولیا نیز عنوان می‌کنند که ما ‌خودمان برای فرزندانمان سرویس می‌گیریم.

    نکته این است که انتقال دانش‌آموزان از سوی والدین به خصوص در روز‌های ابتدایی مدارس بار ترافیکی زیادی به شهر وارد می‌کند، در حقیقت دلیل تشویق والدین برای پیوستن به سیستم سرویس مدارس کاهش بار ترافیک شهری و نظم بخشیدن به این موضوع است. مسئولان عنوان می‌کنند که تمام تلاش خود را بکار می‌برند تا سرویس‌ها از استاندارد‌های لازم برخوردار باشند اما به نظر می رسد؛ مشکلاتی که خانواده ها با سرویس مدارس داشتند از اقبال مردمی به این طرح کاسته است. در نهایت اینکه رفع مشکلات و کاستی‌های طرح ساماندهی سرویس مدارس و در پی آن، کاهش بار ترافیکی سطح شهر می‌تواند؛ راهگشای مشلکی باشد که ما هر ساله در این موقع سال با آن رو به رو می‌شویم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو