فونیکسریمکسبهتام

وقتی خودرو روبات می شود؛

انقلابی در خودروهای بدون راننده با تلاش دانشمندان ایرانی

عصر خودرو : گروهی از دانشمندان ایرانی دانشگاه سیمون فریزر کانادا انقلابی در فناوری خودروهای بدون راننده (خودکار) ایجاد می کنند.

انقلابی در خودروهای بدون راننده با تلاش دانشمندان ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، ، از زمانی که «کارل بنز» نخستین خودرو مدرن تاریخ را در دهه 1880 میلادی به دنیا معرفی کرد، انسان همواره خودرو را در جاده ها هدایت می کرده است.

    پروفسور احمد راد، استاد ایرانی دانشکده مهندسی سیستمهای مکاترونیک دانشگاه سیمون فریزر می گوید: حالا نوبت تغییر در این روند است.

    وی هدایت پروژه ای بزرگ را بر عهده دارد که در آن بر روی خودروهای بدون راننده و سیستم های کمک راننده تحقیق می شود.

    راد می گوید: به تدریج مفهوم «خودرو» به معنای واقعی تغییر کرده و به چیزی تبدیل می شود که شاید بهتر باشد آن را روبات خودکار بنامیم. در این فرآیند آنچه که راننده در خودروهای فعلی به عنوان هدایت کننده انجام می دهد به یک نقش نظارتی تبدیل می شود.

    پروفسور راد و مهران شیرازی دانشجوی دکتری در دانشگاه سیمون فریزر بر روی شبیه ساز رانندگی پیشرفته ای کار می کنند که به نظر می رسد زمینه ساز نسل آتی خودروهای بدون سرنشین خواهد بود.

    خودروی بدون راننده

    دکتر مهران شیرازی، دانشگاه سیمون فریزر کانادا

    این شبیه ساز شامل صندلی خودرو و یک فرمان است که با داشبورد و قطعه ای در نقش شیشه جلو که شامل سه نمایشگر می شود ترکیب مورد نظر پروفسور راد و مهران شیرازی را تشکیل می دهد. این نمایشگرها تصاویر کاملی از مسیر پیش رو را در اختیار کاربر شبیه ساز قرار می دهد. همچنین دو دوربین مادون قرمز که بر روی داشبورد نصب شده رو به راننده قرار دارد.

    به گفته راد، این دوربین ها شامل یک ردیاب چشمی هستند که لحظه به لحظه مسیر دید راننده را زیر نظر دارد. از کاربردهای این سیستم می توان به این نکته اشاره کرد که راننده در هر حال چه کاری انجام می دهد، در حال ارسال پیامک است و یا اینکه به هر دلیل همراه با احساس خواب آلودگی رانندگی می کند.

    فناوری جدیدی که این دانشمندان بر روی آن کار می کنند در آینده نزدیک بر روی خودروهای بدون سرنشینی نصب خواهد شد که در صورت تشخیص ناپایدار بودن شرایط راننده از جمله مصرف مشروبات الکلی یا هر ماده ای که تمرکز را از او بگیرد، مانع از ادامه رانندگی شده و حتی خودرو را به خانه بازمی گرداند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو