فونیکسریمکسبهتام

رانندگانی که خطررابه جان می‌خرند

آزادراهی باگران‌ترین عوارضی کشور

عصر خودرو : آزادراه خرم‌آباد-پل زال لقب یکی از گران‌ترین عوارضی‌های کشور را دارد و این امر موجب شده رانندگان برای عدم پرداخت عوارض سنگین‌، دست به خطر زده و از محور قدیمی همچنان تردد کنند.

آزادراهی باگران‌ترین عوارضی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، آزاد راه خرم‌آباد - پل زال با اخذ عوارض 11 تا 40 هزارتومانی عنوان یکی از گران‌ترین عوارضی‌های کشور را یدک می کشد . گران بودن عوارض این آزادراه موجب شده تا کمتر از 50 درصد خودروهای عبوری از شاهراه ترانزیتی شمال - جنوب، تردد در این آزادراه را به مسیر قدیمی خرم‌آباد - پلدختر ترجیح دهند که همین تعداد نیز انتقادات و نگرانی‌هایی بابت عوارض عبور از این محور دارند.

    آزادراهی با گران‌ترین عوارضی

    آزادراه خرم‌آباد - پل زال یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود که مطابق برخی آمار روزانه بیش از هشت هزار خودروی سبک و سنگین از این آزادراه عبور می‌کند.

    طی روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ عوارضی این آزادراه بوده‌ایم و این موضوع باعث نارضایتی مردم ساکن در حاشیه این راه ترانزیتی و به‌ویژه رانندگانی که روزانه از این محور عبور می‌کنند شده است.

    قیمت عوارض پرداختی برای خودروهای سواری که از آزادراه خرم‌آباد - پل زال عبور می‌کنند هم اکنون 11 هزار تومان است و این در حالی است که آخرین قیمت پرداخت عوارض برای خودروهای سواری در این محور 9 هزار تومان بوده است.

    همچنین در این آزادراه کامیون‌های کشنده با پرداخت 40 هزار تومان بیشترین مبلغ عوارضی را پرداخت می‌کنند.

    با توجه به اینکه بیش از پنج هزار نفر ساکن روستاهای اطراف آزادراه خرم‌آباد - پل زال هستند برای عبور روزانه خود از این محور ناچار به پرداخت عوارض بوده و این افزایش عوارض بیش از همه روی دوش اهالی این روستاها سنگینی می‌کند لذا ساکنین این روستاها خواستار توجه مسئولان به آن‌ها هستند.

    عبور وسایل نقلیه از محوری خطرناک به خاطر عوارضی گران آزادراه

    یکی از رانندگانی که به خاطر شرایط کاری خود به‌طور مستمر در حال تردد از آزادراه خرم‌آباد - پل زال است در خصوص افزایش عوارض این آزادراه  گفت: این آزادراه گران‌ترین عوارضی کشور را دارد به‌طوری‌که طی یک سال گذشته مبلغ 10 هزار تومان به عوارضی آن اضافه‌شده است.

    محمد عزیزی افزود: بالا بودن عوارضی این آزادراه باعث شده برخی رانندگان برای تردد خود از محور قدیمی خرم‌آباد - پل‌دختر عبور کنند که عبور  از این محور نیز نگرانی‌های خاص خود را برای رانندگان دارد.

    پرداخت ماهانه 200 هزار تومان عوارضی برای عبور از آزادراه

    یکی از ساکنان روستاهای اطراف آزادراه خرم‌آباد - پل زال نیز در گفتگو با مهر گفت: برای مراجعه به شهر ناچار هستم هفته‌ای چهار مرتبه از عوارضی این آزادراه عبور کنم که این امر باعث می‌شود ماهیانه 200 هزار تومان برای عبور از عوارضی پرداخت کنم.

    وی از مسئولان خواست برای ساکنان روستاهای اطراف این آزادراه برای عبور از عوارضی آن تخفیف ویژه‌ای قائل شوند.

    سه سال پیش به استانداری لرستان برای طرح مشکلات رفتیم و قرار شد که کارت شناسایی برای روستائیان صادر کنند تا اهالی روستاهای حاشیه آزادراه از پرداخت عوارض آزادراه معاف شوند ولی متأسفانه تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است
    یکی دیگر از ساکنان روستاهای حاشیه آزادراه به مهر گفت: اگر یکی از افراد روستاها بیمار شود و یا کار داشته باشد که نیاز به رفت‌وآمد چندین بار در روز باشد باید هر بار 11 هزار تومان عوارض آزادراه را پرداخت کند.

    این روستایی عنوان کرد: سه سال پیش به استانداری لرستان برای طرح مشکلات رفتیم و قرار شد که کارت شناسایی برای روستائیان صادر کنند تا اهالی روستاهای حاشیه آزادراه از پرداخت عوارض آزادراه معاف شوند ولی متأسفانه تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

    یک معلم که روزانه از این محور تردد می‌کند گفت: علاوه بر من فرهنگیان دیگری روزانه از این مسیر عبور می‌کنند که ناچارند بخش اعظمی از حقوق خود را برای پرداخت عوارضی صرف کنند به‌طوری‌که هزینه ماهیانه پرداخت عوارضی برای فرهنگیان حدود 350 هزار تومان است.

    معلمانی که بخش عمده‌ای از حقوق خود را به عوارضی آزادراه می‌دهند

    مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان نیز به گلایه‌مندی فرهنگیان برای پرداخت عوارض آزادراه راه خرم‌آباد - پل زال اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد فرهنگیانی که روزانه از این آزادراه عبور می‌کنند بین 170 تا 190 نفر پیش‌بینی می‌شود.

    گودرز کریمی فر گفت: اداره کل آموزش‌وپرورش لرستان اسامی این معلمان را به اداره کل راه و شهرسازی استان ارسال کرده و خواستار معافیت این افراد از پرداخت عوارضی آزادراه خرم‌آباد - پل زال شده است.

    وی افزود: امیدواریم مسئولان مرتبط موضوع را پیگیری کرده و مصوبه قانونی شورای آموزش‌وپرورش در خصوص معافیت فرهنگیان از پرداخت عوارضی را اجرایی کنند.

    مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان در خصوص مدت‌زمان پرداخت عوارضی در آزادراه خرم‌آباد - پل زال گفت: مدت‌زمان اخذ عوارضی در این آزادراه در مرحله اول 15 سال بوده که با وضعیت موجود پیش‌بینی می‌شود این مدت به 25 سال افزایش یابد.

    حسن رحمانی افزود: بنا به کارشناسی‌های صورت گرفته اعتبار صرف شده برای احداث آزادراه خرم‌آباد - پل زال در مدت 25 سال به سرمایه‌گذار آن برگشت داده خواهد شد.

    در اخذ عوارض در آزادراه‌ها اعتقاد ما بر این بوده که عرضه و تقاضا حاکم است و بهره‌بردار آزادراه تا جایی می‌تواند عوارض را بالا ببرد که ترافیک عبوری را از دست ندهد
    این سخنان مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با مهر بابیان اینکه در اخذ عوارض در آزادراه‌ها اعتقاد ما بر این بوده که عرضه و تقاضا حاکم است ادامه داد: بهره‌بردار آزادراه تا جایی می‌تواند عوارض را بالا ببرد که ترافیک عبوری را از دست ندهد.

    امینی در پاسخ به اظهارنظر خبرنگارکه همچنان 70 درصد ترافیک محور جنوب به دلیل عوارض بالای آزادراه خرم‌آباد - پل زال بر روی محور قدیم قرار دارد نیز گفت: در حال حاضر ترافیک سنگینی در آزادراه وجود ندارد ولی رقم تردد در محور قدیم نیز 70 درصد نیست.

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تأیید این نکته که هم‌اکنون ترافیک سنگینی بر محور قدیم حاکم است افزود: عمده این ترافیک مربوط به کامیون‌هایی است که از سمت مرز پرویز خان وارد کشور شده و مسیر حرکت آن‌ها از طرف کرمانشاه و کوهدشت به سمت اهواز و بندر امام برای صادرات است و مسیر دیگری غیر از عبور از محور قدیم ندارند.

    امینی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که ترافیک عبوری از محور شمال به سمت جنوب را به سمت آزادراه خرم‌آباد - پل زال سوق دهیم.

    بنابراین گزارش آزادراه خرم‌آباد - پل زال به طول 104 کیلومتر به‌عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ‌بر 750 میلیارد تومان با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی احداث‌شده است.

    آزادراه خرم‌آباد - پل زال دارای حدود 26 کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره‌ای است و برای ساخت این آزادراه بیش از 40 میلیون مترمکعب عملیات کوه بری انجام‌شده و دارای نزدیک به 28 تونل بوده و تونل «گندم‌کار» بزرگ‌ترین تونل این مسیر است که بیش از دو هزار و 300 متر طول دارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو