فونیکسریمکسبهتام

معاون فنی مدیر کارخانه عقاب افشان:

تفاوتی بین کیفیت محصولات تولیدی داخلی و صادراتی اتوبوس‌های عقاب افشان نیست

عصر خودرو : کیفیت در صنایع خودروسازی همواره نقشی کلیدی در سهم بازار خودروسازان دارد. از این رو، بزرگترین خودروسازان دنیا در مسیر توسعه، همواره اهمیت ویژه‌ای برای مقوله کیفیت قائل هستند و لحظه‌ای از آن غافل نمی‌شوند، زیرا خوب می‌دانند لحظه‌ای تزلزل در ارائه محصولات باکیفیت، زمینه را برای پیشرفت رقبای‌شان فراهم می‌کند.

تفاوتی بین کیفیت محصولات تولیدی داخلی و صادراتی اتوبوس‌های عقاب افشان نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازایلنا، شرکت اسکانیا به عنوان یکی از غول‌های تولیدکننده اتوبوس و کامیون‌ در جهان همواره کیفیت را در محصولات خود مد نظر دارد. این خودروساز سوئدی غیر از کل فروش خود در بازار جهانی، یکی از برندهایی است که در کشور ما محصولات خود را به شکل گسترده‌ای ارائه می‌کند. نماینده این خودروساز بزرگ در ایران، شرکت عقاب افشان است؛ شرکتی که با تولید اتوبوس‌های اسکانیا از سال‌ها پیش تاکنون سهم قابل توجهی از صنعت حمل و نقل جاده‌ای کشور را مورد پوشش محصولات خود قرار داده است. در همین رابطه با مهندس عباس رهایی - معاون فنی مدیر کارخانه عقاب افشان، به گفت‌وگو نشستیم.

    او که یکی از فارغ‌التحصیلان رشته مکانیک است، برای ما از شرایط فنی این شرکت گفت و تأکید کرد که کیفیت کم‌نظیر اتوبوس‌های اسکانیا در ایران موجب شده محصولات این برند، برترین جایگاه را در سطح کشور داشته باشند. متن کامل گفت‌وگوی ایلنا با مهندس رهایی را در ذیل بخوانید.

    خود را معرفی کنید و از سابقه همکاری‌تان با مجموعه عقاب افشان بگویید.

    عباس رهایی هستم، فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک با گرایش طراحی جامدات. از خرداد ماه سال 1381 در شرکت بزرگ عقاب افشان شروع به کار کردم. شروع کار من در قسمت فنی و مهندسی بود و بعد از مدت کوتاهی از شروع کار به عنوان مدیر این بخش مشغول انجام وظیفه شدم. سپس مسؤولیت بخش نمونه‌سازی را از بدو تأسیس در سال 84 بر عهده داشتم و با کمک همکاران به صورت گروهی شروع به طراحی محصول در این بخش کردیم. تا شهریورماه سال 89 عهده‌دار این مسؤولیت بودم و پس از آن به عنوان مدیر بخش مهندسی همکاری خود را ادامه دادم. در مهرماه سال 91 هم مسؤولیت جدیدی برای من تعریف شد و به عنوان معاون فنی مدیر کارخانه مشغول انجام وظیفه شدم.

    فرآیند ساخت اتوبوس در کارخانه عقاب افشان چگونه است؟

    فرآیندهای مختلفی برای ساخت اتوبوس وجود دارد که تولید یکی از فرآیندهای بزرگ آن است. خود تولید از زیرشاخه‌های بسیاری تشکیل شده که تقریباً در تمام دنیا مشابه است. اما از بخش‌های خط تولید می‌توان به ایستگاه‌های مونتاژ شاسی، اسکلت‌سازی، ورق‌کوبی، نصب فایبر، نقاشی، برق و مکانیک، تزئینات، بازدید نهایی، تست جاده و در ‌‌نهایت اداره تحویل اشاره کرد.

    سیستم کارخانه عقاب افشان از نظر بهینه‌سازی کیفیت محصولات به چه صورت است و این مجموعه از نظر تکنولوژیکی و دانش فنی چگونه به‌روز می‌شود؟

    دنیای امروز، دنیای ارتباطات و اینترنت است. برای به‌روزماندن باید همواره ارتباط خود را با دنیا حفظ کنیم و از آخرین تحولات در بخش طراحی و تولید مطلع باشیم. از این رو، یکی از برنامه‌هایی که عقاب افشان دنبال می‌کند، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است تا از آخرین دستاوردها در زمینه طراحی اتوبوس اطلاع یابد. البته با شرکت در نمایشگاه‌های داخلی نیز از دستاوردهای موجود در بخش تجهیزات تولید برای به‌روز کردن روش‌های تولید استفاده می‌کند. ارتباط مستقیم با کار‌شناسان اسکانیا در بخش‌های مختلف طراحی، برنامه‌ریزی، تولید و کنترل کیفیت نیز موجب ارتقای دانش فنی بخش‌های مختلف سازمان می‌شود، به گونه‌ای که به تجربه صد و چند ساله اسکانیا و همچنین آخرین تحولات در صنعت تولید اتوبوس دسترسی پیدا می‌کنیم.

    همکاری شرکت‌های عقاب افشان و اسکانیای سوئد چگونه است و مجموعه شما به عنوان نماینده انحصاری اتوبوس‌های اسکانیا در ایران با چه فرآیندی خود را ملزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی شرکت سوئدی می‌داند؟

    ما برای تولید محصول از شاسی اسکانیا استفاده می‌کنیم و یکی از مشتریان اسکانیا هستیم که کیفیت محصولات‌مان مورد قبول این شرکت بزرگ اروپایی است. شرکت اسکانیا برای این که برند خود را زیر سؤال نبرد و محصول نهایی را که با نام مشترک اسکانیا و شرکت اتوبوس‌ساز تولید می‌شود، تحت کنترل داشته باشد، استانداردهای کارخانه‌ای دارد که بر اساس آن‌ها اطمینان پیدا می‌کند علاوه بر رعایت استانداردهای منطقه‌ای، استانداردهای کارخانه‌ای نیز رعایت می‌شود.

    شرکت عقاب افشان در شرایط کنونی چه محصولاتی تولید می‌کند؟

    تولید فعلی ما در دو بخش اتوبوس شهری و بین شهری متمرکز است. در حال حاضر در بخش شهری اتوبوس آرین و در بخش بین شهری اتوبوس‌های مارال و درسا تولید می‌شود.

    مشتری اصلی‌مان در بخش شهری وزارت کشور است که با توجه به بودجه خود اقدام به خرید انبوه می‌کند و این اتوبوس‌ها را به صورت سهمیه‌ای و بر اساس نیاز در اختیار شهرداری‌های کشور قرار می‌دهد. شهرداری مشهد نیز به عنوان یکی از مشتریان اصلی ما به دلیل پیشینه کیفی محصولات‌مان، اتوبوس‌های خود را از شرکت ما تامین می‌کند. اتوبوس آرین تا به حال برای کلان‌شهر مشهد تولید می‌شد و البته یکی از افتخارات ماست که از محصول‌مان برای خدمت به زائران امام هشتم استفاده می‌شود.

    اتوبوس مارال نیز مورد استقبال مشتریان در بخش بین شهری است و تقاضای زیادی در این بخش وجود دارد. تولید انبوه اتوبوس درسا نیز آغاز شده و به دلیل تفاوت در سیستم تعلیق جلو، نوع شاسی و همچنین تمایز در ظاهر جلو و عقب، مشتریان خاص خود را دارد و بازار آن بین مشتریان در حال گسترش است. طبیعی است اتوبوس درسا به دلیل سیستم تعلیق مستقلی که دارد، راحتی بیشتری را فراهم می‌آورد و در جایگاه اتوبوس‌های لوکس دنیا قرار دارد.

    اتوبوس‌های اسکانیا در ایران از نظر کیفیت فنی و ظاهری چه شرایطی دارند؟

    محصولات ما در ایران برترین جایگاه را در بازار دارند و مصرف‌کنندگان نیز این موضوع را تأیید و بر صحت آن تأکید می‌کنند. دلیل ادعای بنده هم این که شاسی‌های مورد استفاده در اتوبوس‌های ما مشابه شاسی‌های تمامی محصولات روز دنیا است. از زمان تولید شاسی توسط اسکانیا تا تحویل اتوبوس به مشتری بیش از چند ماه نمی‌گذرد. در واقع، سیاست شرکت عقاب افشان با بعضی تولیدکنندگان دیگر فرق دارد و هدف از تولید در این شرکت، ارائه محصولی به‌روز است که تمامی امکانات اتوبوس‌های اسکانیا در سطح بین‌المللی را داشته باشد.

    به عنوان یک متخصص و فردی مسلط بر حوزه فنی تولید اتوبوس، فکر می‌کنید چقدر راحتی مسافران در اتوبوس‌های اسکانیا تأمین می‌شود؟

    راحتی سفر از نقطه نظر مشتری شامل موارد زیادی است، اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از اول راحت بودن و ارگونومی صندلی یعنی برای مسافری که قرار است در طول سفر بر روی صندلی بنشیند، راحتی صندلی و فاصله مناسب بین صندلی‌ها اهمیت زیادی دارد، بنابراین از صندلی‌هایی در اتوبوس‌های خود استفاده می‌کنیم که این ویژگی‌ها را داشته باشند و رضایت مسافران را جلب کنند.

    دوم کولر و بخاری یا سیستم تهویه مطبوع به شکلی که از زمان قرارگیری مسافر در کابین داخلی اتوبوس تا پایان سفر، میزان کارایی سیستم تهویه مطبوع تأثیر بسیار زیادی در راحتی مسافر دارد، به طوری که ممکن است حتی با وجود نصب بهترین صندلی‌ها، راحتی مسافر به دلیل دما و هوای نامناسب در داخل اتوبوس از او سلب شود. سامانه کولر و بخاری در محصولات ما از بهترین‌هاست و همانند صندلی با وسواس خاصی انتخاب می‌شود تا محیطی دلپذیر را برای مسافر در طول سفر فراهم آورد.

    و سوم حداقل سر و صدا به شکلی که عایق‌بندی صوتی خودرو به گونه‌ای انجام گرفته که کمترین صدا به کابین مسافری نفوذ کند و از آلودگی صوتی برای مسافران محترم جلوگیری شود. در این بخش که از نظر همه دور و مخفی است هزینه زیادی شده تا محیطی آرام و دلپذیر برای مسافران فراهم شود.

    به عنوان معاون فنی کارخانه عقاب افشان چه پیامی به رانندگان و مالکان اتوبوس‌های اسکانیا برای بهره‌برداری بهتر آن‌ها از این خودروها دارید؟

    از مالکان خودرو که احترام بسیار زیادی برای آن‌ها قائل هستم، درخواست می‌کنم از دستکاری اتوبوس و تغییر در سامانه‌های مختلف آن پرهیز کنند.

    آیا اتوبوس‌های صادراتی شرکت عقاب افشان فرقی با محصولات داخلی دارند؟

    تفاوتی در کیفیت محصولات صادراتی با تولیدات عادی نیست و هر دو با نگاه یکسانی مورد توجهند. دنیای امروز، دنیای رقابت است و برای ماندگاری در بازار و حفظ سهم بازار باید کیفیت را در سطح بالا حفظ کرد، در غیر این صورت مشتری به راحتی سراغ محصول دیگری می‌رود. تنها تفاوت محصول صادراتی ما با تولید عادی، نیاز خاص مشتریان و یا استاندارد‌های منطقه‌ای در محل مورد استفاده از آن است. به عنوان مثال، در بعضی از کشور‌ها وجود سرویس بهداشتی جزو موارد استاندارد اتوبوس است و ما بنا به درخواست مشتری، آن را نصب می‌کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو