فونیکسریمکسبهتام

نیاز حمل‌و‌نقل روستایی چقدر است؟

عصر خودرو : مدیرکل حمل ‌و نقل روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از نیازمندی حمل و نقل روستایی به ۴۷هزار ناوگان جدید تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: برای سال جاری نیز تفاهم‌نامه جداگانه‌ای برای ورود ۳۰۰۰ دستگاه ون و ۴۵۰۰ دستگاه سواری سمند به حمل و نقل روستایی با شرکت‌های خودروسازی منعقد شد.

نیاز حمل‌و‌نقل روستایی چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان ، سید یعقوب میرکتولی با اشاره به اهمیت حمل و نقل روستایی اظهار کرد: حمل و نقل یکی از زیر بناهای اصلی توسعه جوامع است و روستاها هم از این قاعده مستثنی نیستند. هرگونه سرمایه‌گذاری در حمل و نقل روستایی در توسعه پایدار روستاها نقش مهمی دارد و در افزایش درآمد روستائیان اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی تأثیر قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

    وی افزود: از آنجا که توسعه حمل و نقل عمومی روستایی در سال‌های اخیر و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مورد توجه دولت قرار گرفته است، انبوهی از مشکلات در زمینه حمل و نقل روستایی وجود دارد که رفع آنها تلاش و همت مضاعف تمام دستگاه‌های دولتی را می‌طلبد و از این جهت برای جبران مشکلات قبلی و رساندن آن به یک جایگاه مطلوب و شایسته روستائیان، حمل و نقل روستایی نیازمند توجه بیشتری است.

    مدیرکل حمل ‌و نقل روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: با توسعه حمل ونقل عمومی روستایی امکان دسترسی راحت‌تر روستاییان به خدمات مختلف آموزشی، بهداشتی –درمانی، اداری و سایر خدمات با صرف هزینه و زمان کمتر فراهم می‌شود که در ثبات و ماندگاری جمعیت روستایی موثر است.

    وی افزود: مطابق آخرین آمار جمع آوری شده در پایان مرداد 1394 تعداد 16741 دستگاه ناوگان پلاک شخصی و تعداد 998 دستگاه ناوگان پلاک عمومی در حمل و نقل روستای فعالیت می‌کنند.

    وی ادامه داد: ذکر این نکته لازم است که ناوگان پلاک شخصی از سالهای قبل در حمل و نقل روستایی فعالیت می‌کرده‌اند که پس از واگذاری مسئولیت حمل نقل روستایی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شناسایی و ساماندهی شده‌اند و قرار است در آینده و با ورود ناوگان پلاک عمومی به تدریج جایگزین ناوگان پلاک شخصی شوند.

    وی تصریح کرد: به تعداد ناوگان فعلی فعال در حمل و نقل روستایی، راننده روستایی نیز فعالیت می کند. همچنین تعداد 1045 دفتر نمایندگی حمل و نقل روستایی در سراسر کشور مجوز فعالیت دریافت کرده اند و تعداد 5471 مسیر فعال حمل و نقل روستایی در کشور شناسایی شده است.

    این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره برنامه‌هایی مربوط به توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی در آیند به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مسئول حمل و نقل روستاهای خارج از حریم شهرها است . بر طبق آمار سرشماری سال 1390 تعداد 61724 روستایی دارای سکنه در کشور وجود دارد. هدف بلند مدت سازمان این است که در اولویت اول کلیه روستاهای بالای 50 خانوار و در اولویت دوم کلیه روستاهای بالای 20 خانوار از حمل و نقل عمومی روستایی برخوردار شوند.

    امضای تفاهم‌نامه با خودروسازان برای تأمین ناوگان

    وی افزود: مطابق بررسی‌های انجام شده در کارگروه مشترک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم و معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی٬ حمل و نقل روستایی نیازمند حدود 47000 دستگاه ناوگان است که در صورت تصویب اعتبار کافی و پیش بینی تسهیلات حمایتی این تعداد ناوگان تا پایان برنامه ششم توسعه وارد عرصه حمل و نقل روستایی خواهند شد. برای سال جاری نیز تفاهم‌نامه جداگانه‌ای برای ورود 3000 دستگاه ون و 4500 دستگاه سواری سمند به حمل و نقل روستایی با شرکت‌های خودروسازی منعقد شده است.

    اعطای تسهیلات کم بهره برای توسعه ناوگان حمل ونقل روستایی

    میرکتولی درباره تسهیلات مدنظر برای ارائه به متقاضیان فعالیت در حمل و نقل روستایی گفت: با توجه به توان اقتصادی پایین روستائیان و لزوم محرومیت زدایی از جامعه روستایی و برای توسعه حمل و نقل روستایی ارائه تسهیلات حمایتی و کم بهره به متقاضیان حمل و نقل روستایی ضروری است در این راستا با انعقاد تفاهم نامه سازمان با صندوق کارآفرینی امید در زمینه ارایه تسهیلات کم بهره برای توسعه ناوگان حمل ونقل روستایی، امکان استفاده از تسهیلات خرید ناوگان حمل و نقل روستایی به میزان 80 درصد قیمت خودرو با بهره 4 درصد فراهم شده است.

    مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی روز دوشنبه 13 مهرماه 94 نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی را برگزار می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو