فونیکسریمکسبهتام

بودجه حمل‌ونقل؛ یک‌دهم نیازهای سالانه

عصر خودرو : در شرایطی که از صنعت حمل‌ونقل و پروژه‌های عمرانی فعال در این بخش به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهایی یاد می‌شود که در روزهای پس از تحریم می‌تواند بیشترین بهره را برده و حداکثر جذب سرمایه‌گذار را داشته باشند، اما به نظر می‌رسد دولت برای دوران قبل از آن نیاز به پیش‌بینی‌های گسترده دارد، زیرا بودجه عمرانی در حدی نیست که توان حمایت از تمام این برنامه‌های گسترده را داشته باشد.

بودجه حمل‌ونقل؛ یک‌دهم نیازهای سالانه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، وزارت راه و شهرسازی در گزارشی یک برآورد کلی از بخش حمل‌ونقل کشور در طول یک برنامه 10 ساله ارائه کرده که طرح‌هایی را شامل می‌شود که باید تا سال 1404 با تامین اعتبار وارد فرآیند اجرایی شود.

    براساس این برآورد تمام حمل‌ونقل کشور تا سال 1404 حدود 56 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در شرایطی است که براساس بودجه پیش‌بینی شده در سال 1394 این بخش تنها 5500 میلیارد تومان بودجه خواهد داشت، این یعنی حتی بودجه فعلی به 10 درصد از نیازهای کل این بخش نیز نمی‌رسد.

    در این گزارش همچنین بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل ایران به تفکیک حوزه طبقه‌بندی شده‌اند که به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی نیاز کشور به ساخت آزاد‌راه و بزرگراه‌های جدید بخش جاده‌ای بیشترین نیاز را به سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

    طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تا افق 1404 حدود 29 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در شرایطی است که درحال حاضر بودجه در نظر گرفته شده در این حوزه رقمی کمتر از پنج هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

    براساس بودجه بندی ارائه شده از سوی این وزارتخانه سه حوزه توسعه‌آزاد‌راه‌ها، توسعه بزرگراه‌ها و احداث و بهسازی راه‌های اصلی به عنوان سه بخش اصلی به ترتیب حدود 5000، 4000 و 1800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

    در حوزه نگهداری راه‌های اصلی و غیرشریانی، احداث و نگهداری، راه‌های روستایی وهمچنین نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز در حدود بیش از 15 هزار میلیارد بودجه نیاز خواهد بود.

    در بخش حمل‌ونقل ریلی نیز وزارت راه و شهرسازی فهرستی بلندبالا از مواردی را که نیاز به تامین بودجه دارند را اعلام کرده است. از توسعه، دو خطه، برقی و سریع‌السیر‌سازی خطوط ریلی گرفته تا نگهداری و بهسازی، تراک‌بندی، گسترش و نوسازی ناوگان ریلی بخشی از طرح‌هایی هستند که نیاز به تامین اعتبار دارند.

    در این نیاز سه حوزه توسعه خطوط ریلی با حدود 2100 میلیارد تومان، نگهداری و بهسازی شبکه با 1600 میلیارد تومان و برقی‌کردن خطوط ریلی با 1500 میلیارد تومان اصلی‌ترین حوزه‌هایی را می‌سازند که نیاز به تامین اعتبار دارند.

    طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی این بخش تا افق 1404 نیاز به بودجه‌ای 11 هزار و 250 میلیاردی دارد که از این میان در بودجه 1394 تنها 1900 میلیارد آن پیش‌بینی شده است.

    دیگر حوزه‌ای که از نظر حمل‌ونقل یکی از قوی‌ترین متقاضیان به حساب می‌آید، صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است هرچند وزارت راه و شهرسازی کل نیازهای این بخش را به دو حوزه نوسازی ناوگان و توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی خلاصه کرده، اما تنها از مجموع همین دو بخش نیاز به اعتباری بیش از 10 هزار میلیاردی مطرح می‌شود که بیش از هشت هزار میلیارد آن مربوط به خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان می‌شود.

    این در حالی است که برای این حوزه در بودجه سال 1394 تنها 77 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

    در بخش حمل‌ونقل دریایی نیز براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در دو حوزه نوسازی و توسعه ناوگان دریایی و افزایش ظرفیت و عملیات بنادر بیش از 5200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای این بخش در بودجه امسال تنها 34 میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

    این وضعیت که نشان می‌دهد بودجه فعلی حتی 10 درصد از نیاز صنعت حمل‌ونقل را تامین نمی‌کند، به خوبی حاکی از آن است که اگر سرمایه‌گذاران چه در بخش خصوصی داخلی و چه در شرکت‌های خارجی وارد حمل‌ونقل ایران نشوند، نمی‌توان امید داشت بسیاری از این طرح‌ها در موعد خاص خود به سرانجام برسند.

    از این‌روست که وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد در روزهای آینده یک همایش بزرگ برگزار کرده تا لااقل بخشی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود را به آنها ارائه کند. باید دید در روزهای پس از تحریم آیا امکان تامین این 90 درصد نیاز باقی‌مانده فراهم می‌شود یا همچنان حمل‌ونقل ایران با مشکل بزرگ تامین اعتبار روبه‌رو خواهد بود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو