فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی ان جی:

قیمت CNG باید کاهش یابد

عصر خودرو: رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی ان جی کشور مطرح کرد:در حال حاضر به دلیل پایین بودن قیمت سوخت ال پی جی تمامی کارگاه‌های غیرمجاز زیر پله‌ای در کشور رونق پیدا کرده است.

قیمت CNG باید کاهش یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی ان جی کشور در گفتگویی، در خصوص بازگشت مجددا قیمت سی ان جی به 600 تومان گفت:با توجه به مصوبه 30 خرداد هیات وزیران مبنی بر کاهش قیمت 100 تومانی سی ان جی و اجرای مصوبه از آغاز تابستان هرکیلیوگرم با نرخ 500 تومان عرضه می‌شد و با پایان یافتن این مصوبه قیمت سی ان جی دوباره به 600 تومان به ازاری هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد.

    دادرس تاکید کرد: با توجه به اینکه انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی سعی برآن دارد که مردم را در جهت استفاده از این سوخت پاک تشویق نمایند این درحالیست که دولت قیمت این فرآورده را مجددا افزایش داده است.

    وی تصریح کرد: بر همین اساس انجمن سی ان جی پیشنهادی مبنی بر کاهش قیمت به وزیر نفت ابلاغ کرده کرده و وزیر نفت نیز نامه‌ای را اواخر این هفته برای دولت ارجاع خواهد داد تا قیمت سی ان جی مجددا کاهش یابد.

    دادرس گفت: در حال حاضر میزان مصرف سی ان جی در کشور افزایش یافته بنابراین در صورت افزایش قیمت مردم دیگر چندان رغبتی به استفاده از این سوخت را نخواهند داشت و بیشتر به سمت مصرف بنزین گرایش پیدا خواهند کرد در حالی که این امر خلاف قوانین است چرا که روزانه 6 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود که طبق آمار به دست آمده در شش ماه گذشته حدود یک میلیارد دلار بنزین وارداتی داشتیم.

    وی تأکید کرد:اگر همین رقم وارداتی برای توسعه صنعت سی ان جی لحاظ می‌شد از واردات بنزین به کشور بی‌نیاز می‌شدیم.

    دادرس گفت: امروزه بیش از 99 درصد تاکسی‌ها و 77 درصد حمل و نقل عمومی از سی ان جی استفاده می‌کنند که تأثیر مستقیمی برروی هزینه تمام شده حمل و نقل مسافر و کالا دارد بنابراین با افزایش قیمت مجدد این فرآورده شاهد شکایت از سوی تاکسیرانان بودیم به طوری که خودسرانه قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

    وی افزود: دولت برای جلوگیری از تورم در حمل و نقل مسافر بایستی تدابیری را بیاندیشد تا قیمت سی ان جی را ثابت نگه دارد اما متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

    رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی ان جی کشور تأکید کرد: خطری که هم اکنون صنعت سی ان جی را تهدید می‌کند این است که یک سوم قیمت ال پی جی در کشور کاهش پیدا کرده به طوری که از 540 به 230 تومان رسیده است که این امرباعث شده تمامی کارگاه‌های تبدیل و کارگاه‌های غیرمجاز زیر پله‌ای رونق پیدا کند.

    وی ادامه داد: طبق آمار حاصله از سال‌های گذشته از 10 هزار خودرو حدود 7 هزار و 500 خودروی سی ان جی و 2 هزار و 500 ال پی جی بوده اما امروزه حدود 9 هزار خودرو ال پی جی و 1000 خودرو به سی ان جی هستند.

    دادرس با اشاره به اینکه سوخت سی ان جی یکی از سوخت‌های استاندارد در کشور است، گفت: استفاده از آن به نفع کشور بوده در حالی که می‌توانیم ال پی جی را با قیمت بالاتری به خارج صادر کنیم اما متأسفانه در کشور ما به جای صادرات قیمت را کاهش و سوبسید یارانه به آن تخصیص داده‌اند تا جایی که اختلاف غیرمنطقی در قیمت این دو فرآورده حاصل شده است.

    وی تأکید کرد: ال پی جی نه با بنزین و نه با سی ان جی هیچگونه ارتباط منطقی ندارد و کارگاه‌های غیرمجاز و غیراستاندارد خودروها را به ال پی جی تبدیل می‌کنند تا جایی که گیت‌های این خودروها اکثرا از کشور ترکیه وارد کشور می‌شوند.

    دادرس گفت: وزارت نفت باید قیمت ال پی جی را منطقی تعیین نماید چرا که این امر باعث شده فروش غیرمجاز ال پی جی در حوزه حمل و نقل افزایش یافته است به طوری که 50 درصد سیلندرهای گاز خانگی در این خودروها مصرف می‌شود که فاجعه‌ای برای ناوگان حمل و نقل عمومی کشور رخ خواهد داد.

    وی به تست و بازرسی 2 میلیون خودروی سی ان جی اشاره کرد و گفت: امروزه متأسفانه 400 هزار خودرو به ال پی جی غیراستاندارد و غیراصولی مجهز شده‌اند که با این رقم دیگر امکان بازرسی تست خودروها در کشور به خاطر روش‌های غلط میسر نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو