فونیکسریمکسبهتام

چالش مالی شرکت‌های راهسازی با وزارت راه وشهرسازی

۱۶۰ پروژه در انتظار مطالبات ۵هزار میلیارد تومانی

عصر خودرو : خاک نشسته روی ماشین‌های راهسازی کنار جاده‌های نیمه‌تمامی که انگار از روند ساخت‌وساز جا مانده‌اند، نشانه‌ای از مشکلات پروژه‌هایی است که با هزار امید و آرزو و با هدف توسعه، روزی کلنگ‌شان به زمین خورده است اما هم اکنون باری بر دوش دولت و بخش خصوصی شده‌اند.

۱۶۰ پروژه در انتظار مطالبات ۵هزار میلیارد تومانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اگرچه توان مهندسی و ماشین‌آلات راهسازی به میزان کافی در کشور وجود دارد اما به گفته دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی، این روزها نیمی از توان اجرایی مهندسان، به دلیل مشکلات بی‌کار و متوقف مانده است. آنطور که دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی می‌گوید، هم‌اکنون 160 پروژه راهسازی کشور، در انتظار بودجه هستند و ناتمام مانده‌اند. از سوی دیگر 2900 پروژه نیمه‌تمام در کل کشور، در همه بخش‌ها وجود دارد که دولت در فکر چاره‌یابی برای آنهاست.
    علی آزاد در گفت‌وگو باصمت توضیح می‌دهد که در حال حاضر مجموع طلب پیمانکاران راهساز از دولت، به بیش از 5 هزار میلیارد تومان می‌رسد که 1200 میلیارد تومان آن مربوط به پیمانکاران راهساز در استان‌های مختلف کشور است. به گفته آزاد، این مطالبات دستکم مربوط به 2 تا 3 سال قبل است. وی معتقد است مسئله‌ای که در این سال‌ها باعث انباشت این مطالبات شده، مشکلات اقتصادی کشور است. از سوی دیگر به گفته وی، با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد جاری و پرداخت یارانه‌ها، دولت پولی برای پرداخت این مطالبات ندارد.


    نامه‌نگاری با دولتی‌ها
    مطالبات شرکت‌های راهسازی و بی‌پولی، حال آنقدر برای این شرکت‌ها مشکل‌ساز شده است که دست به قلم شده‌اند و با دولتی‌ها نامه‌نگاری می‌کنند. انجمن شرکت‌های راهسازی به نمایندگی از شرکت‌های طلبکار از دولت، به تازگی نامه‌هایی به وزیر راه و شهرسازی، وزیر اقتصاد و معاون اول رییس‌جمهوری نوشته و درباره وضعیت مالی شرکت‌ها توضیح داده و از پرداخت نشدن مطالبات، گلایه کرده است. به گفته دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی، این نامه‌نگاری‌ها برای انعکاس وضعیت راهسازان به مسئولان دولت بوده است. آنطورکه او توضیح می‌دهد، تنها دستاورد این نامه‌نگاری آن بوده که با مصوبه محمدرضا نوبخت، معاون اول رییس‌جمهوری 510میلیارد تومان به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل پرداخت شده است. آزاد از قول مسئولان شرکت ساخت می‌گوید که تنها نیمی از این پول واریز شده و شرکت ساخت در انتظار واریز نیمه دیگر است. آزاد با اشاره به برنامه دولت برای ارائه اوراق مشارکت به جای بدهی شرکت‌ها نیز می‌گوید: در برنامه ارائه اسناد خزانه اسلامی که بر مبنای حفظ قدرت خرید مصوب شده، متاسفانه به جای تاریخ سررسید، تاریخ انتشار مرقوم شده است، بنابراین استقبالی از طرف پیمانکاران برای دریافت این اوراق نشده است. حال به گفته او، مسئولان نیز پذیرفته‌اند که باید دستکم براساس تورم بانک مرکزی، تا روز سررسید این اسناد، به آنها سود تعلق بگیرد تا قدرت خرید آنها حفظ شود که در این‌باره، اقدام‌های لازم در دست انجام است. به گفته او، پرداخت نشدن مطالبات، توان شرکت‌های راهسازی را به‌شدت کاهش داده است، به طوری که بسیاری از پروژه‌ها با مشکل روبه‌رو شده‌اند و حتی برخی شرکت‌ها در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مشکل دارند. از طرف دیگر این شرکت‌ها برای سرپا ماندن، تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند و اگر مطالبات آنها پرداخت نشود، پرداخت سود این تسهیلات برای آنها کمرشکن خواهد بود.


    سهم اندک پروژه‌های عمرانی از بودجه 95
    به نظر می‌رسد مشکل بودجه در حوزه پروژه‌های عمرانی تمامی ندارد. هرسال نسبت بودجه جاری به کل بودجه اضافه‌تر و نسبت بودجه‌های عمرانی به کل بودجه کمتر می‌شود. دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان این مطلب می‌افزاید: متاسفانه هزینه‌های دولت روز به روز زیادتر می‌شود، به طوری که از 177 هزار میلیارد تومان بودجه سال 95، مبلغ 155 هزار میلیارد تومان بودجه جاری و 22 هزار میلیارد تومان سهم طرح‌های عمرانی است. در این میان شاید 3 تا 4 هزار میلیارد تومان سهم راهسازی و راهداری باشد که از این رقم معمولا حدود 7درصد تخصیص داده می‌شود. آزاد از نبود حمایت‌های دولتی گلایه دارد و معتقد است شرکت‌های راهسازی و سایر نهادهای بخش خصوصی، مورد بی‌مهری نه تنها دولت، بلکه همه نهادهای کشور قرار دارند. وی اضافه می‌کند: از بین رفتن بخش خصوصی که وجود و حضور آن در سایر کشورها موجب توسعه اقتصادی شده، به صلاح مملکت نیست و در کشور ما به جای آنکه بخش خصوصی تقویت شود، تضعیف و از گردونه سازندگی خارج می‌شود. دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی معتقد است در حال حاضر، پروژه‌های بزرگ راهسازی کشور به شرکت‌های وابسته به نهادهای نظامی، دولتی و شبه‌دولتی واگذار شده است، به همین دلیل شرکت‌های راهساز بخش خصوصی، توان رقابت در شرایط موجود را ندارند و یکی پس از دیگری از گردونه فعالیت حذف می‌شوند.


    ضرورت نگهداری از سرمایه‌ای به نام «راه»
    دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی سخن خود را با تاکید بر اهمیت راه‌های کشور به عنوان سرمایه‌های ملی پایان می‌دهد و می‌گوید: راه‌ها، راه‌آهن‌ها و فرودگاه‌های موجود در کشور به قیمت امروز، 1000 میلیارد تومان ارزش دارند و نگهداری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان باید تاکید کرد که این نگهداری هزینه‌بر بوده و دولت باید به این مسئله توجه اساسی داشته باشد. به گفته وی، راه، مهم‌ترین زیرساخت توسعه اقتصادی، فرهنگی و آموزشی به شمار می‌رود و ارزان‌ترین میزان سرمایه‌گذاری برای حفظ اشتغال را دارد، بنابراین دولتمردان باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.


    مجموع بدهی وزارت راه به پیمانکاران؛7هزار میلیاردتومان
    بررسی صمت از وضعیت پرداخت بدهی شرکت‌های راهسازی به معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی می‌رسد اما امیر امینی آمار دقیقی از این بخش مطالبات ندارد و در پاسخ به صمت، درباره مجموع مطالبات از وزارت راه سخن می‌گوید. وی اینگونه توضیح می‌دهد: مطالبات از وزارت راه و شهرسازی، در چند سطح است؛ یکی در سطح ملی است که در این سطح، مطالبات در دستگاه‌های مختلف وابسته به وزارت راه و شهرسازی توزیع می‌شود و دسته دیگر از بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی، در سطح استانی است که اداره‌های استانی وزارتخانه پیگیر آنها است. دسته سوم مطالبات نیز مربوط به مطالباتی است که پروژه‌های مربوط به آنها بر اساس قانون شکل نگرفته است، یعنی پروژه در حالی به پیمانکار داده شده که ردیف اعتباری در بودجه سالانه نداشته که این، مشکلاتی در بحث مطالبات ایجاد کرده است.
    امینی مجموع همه این مطالبات، یعنی مجموع مطالبات شرکت‌های مختلف عمرانی از جمله راهسازان از وزارت راه و شهرسازی را حدود 7هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند؛ رقمی که به گفته او، مطالبات بانکی از وزارت راه و شهرستان در آن محاسبه نشده است.
    او درباره وضعیت پرداخت این بدهی‌ها به طلبکاران، از جمله راهسازان می‌گوید: وعده تامین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی به ما داده شده است. همکاری دیوان محاسبات و تشخیص شرایط اضطرار، باعث شده مجوزهای لازم به وزارت راه و شهرسازی داده شود تا بتواند از اوراق مشارکت برای پرداخت بخشی از بدهی‌های خود استفاده کند. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی می‌افزاید: امیدواریم در سال‌جاری بتوانیم این مطالبات و بدهی‌ها را ساماندهی کنیم زیرا پیمانکاران با وجود مشکلات مالی، به دلیل اعتمادی که به دولت دارند، بخش زیادی از پروژه‌های عمرانی را متوقف نکرده و با امید به دولت، فعالیت خود را ادامه داده‌اند و اگر این فعالیت‌ها رها و متوقف شود، حمل‌ونقل آسیب جدی خواهد دید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط