فونیکسریمکسبهتام

رنو، بازیگر جدید صنعت خودرو ایران

عصر خودرو: رنو مدت‌هاست به دنبال ایفای نقش گسترده‌تر و البته به‌دست آوردن سهمی بیشتر از بازار بزرگ و بکر خودروی ایران است. جایی که در سلطه محصولات از رده خارج و قدیمی پژو و پراید قرار دارد.

رنو، بازیگر جدید صنعت خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، از همان ابتدای ورود رنوپارس به ایران و محصول آنها یعنی رنو تندر90، انتظار می‌رفت تا این خودرو و محصولات تابع آن بتوانند نقشی بزرگ و پررنگی در این بازار و در جایگزینی با محصولاتی چون پیکان داشته باشند اما اوضاع به‌گونه‌ای دیگر پیش رفت و تندر را صاعقه دربرگرفت و قیمت آن به‌جایی رسید که دیگر خودرویی به‌صرفه برای قشر متوسط جامعه به شمار نمی‌رفت.

    به گفته پیمان کارگر، رنو قصد دارد سهام خودروسازان ایرانی را در رنوپارس (شرکت مشترک برای تامین قطعات تندر90 در ایران) به حداقل رسانده و عنان آن را خود به‌دست بگیرد. به گفته کارگر، هدف رنو از این کار، تبدیل کردن رنوپارس به مرکز مهندسی و تحقیق و توسعه خود در ایران است تا از این راه، به فعالیت‌هایش در «جاده مخصوص» سرعت بخشد. با توجه به اظهارات معاون امور خاورمیانه رنو، به نظر می‌رسد این شرکت فرانسوی به جد خواستار گسترش فعالیت خود در ایران است.

    رنو کوئید با قیمت 3700 دلار
    تجربیات رنو در بازار کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد که این شرکت توانسته محصولاتی مدرن و به‌روز را با قیمت‌هایی متناسب با سطح درآمدی این کشورها تولید کند. آخرین نمونه آن رنو کوئید است که قیمتی کمتر از 4000 دلار دارد و یک مینی کراس‌اوور به‌صرفه قلمداد می‌شود. این خودرو نیز اکنون نامزد ورود به بازار ایران است و با توجه به قیمت بسیار پایین خود، می‌تواند باعث تحولاتی گسترده در بازار خودروی کشور شود.
    اما این موضوع به این سادگی‌ها نخواهد بود. حضور رنو و شریک آن یعنی نیسان به‌عنوان ضلع یا قطب سوم خودروسازی کشور که به‌تازگی مطرح شده و هرچند باز هم موردتایید نیست، شاید باعث افزایش رقابت و بازشدن درها به‌سوی محصولات به‌روز خواهد شد اما مقاومت خودروسازان و بخش سنتی صنعت خودروی کشور در برابر این موضوع، کار رنو را دشوار خواهد کرد.

    نقشه 10 ساله رنو برای ایران
    در همین حال، مدیرعامل شرکت نگین خودرو با تشریح زمینه‌های همکاری صنعت خودرو ایران با رنو گفت: رنو محصولاتی رقابتی بر اساس راهبرد جدید خود طراحی کرده تا هم تولید خود را در ایران توسعه دهد و هم واردات داشته باشد.
    جمشید حسینی درباره راهبرد جدید رنو در بازار خودرو ایران اظهار کرد: رنو در دوره تحریم در هنگام همکاری با ایران بسیار هوشمندانه عمل کرد. شاید مقاومت این خودروساز به شناخت او از بازار ایران ارتباط داشت که در این مدت با مطالعاتی که رنو از بازار ایران به‌دست آورد، توانست زیرساخت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را رصد کند و پس از حصول توافق، این همکاری‌ها جدی‌تر شده است.
    حسینی درباره راهبرد رنو تا 10 سال آینده اظهار کرد: هدف رنو در زمینه خودروهای وارداتی عرضه 50هزار خودرو در سال دهم است که دستیابی به این هدف با عرضه خودروهایی منطبق با ذائقه ایرانیان ممکن خواهد بود. از این‌رو رنو محصولات رقابتی بر اساس این راهبرد طراحی کرده تا هم تولید خود را در ایران توسعه دهد و هم واردات داشته باشد که به طور قطع بخشی از محصولات در ایران تولید خواهد شد و بخشی از محصولاتی که امکان تولید آنها در ایران فراهم نیست نیز به کشور وارد خواهد شد.

    6 برنامه رنو برای حضور بیشتر در ایران
    در همین حال برنامه‌ریزی شرکت رنو برای تبدیل ایران به یک مرکز طراحی و مهندسی خودرو نیز از برنامه گسترده این شرکت برای همکاری با ایران است. به گفته قائم‌مقام رنو در خاورمیانه و شمال افریقا، رنو درنظر دارد در ایران یک مرکز طراحی و مهندسی خودرو تاسیس کند. این در حالی است که اکنون رنو در 5 کشور کره، برزیل، رومانی، هند و فرانسه مرکز تامین قطعه دارد که ایران ششمین کشور در این زمینه خواهد بود.
    به گفته پیمان کارگر، این مرکز به صورت مخفف «آر. تی. آی» نامگذاری خواهد شد و برای تامین قطعات دو شرکت رنو و نیسان در کل جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که به منظور راه‌اندازی این مرکز تامین قطعه، اقداماتی همچون تربیت مهندس و قطعه‌ساز ایرانی در فرانسه انجام خواهد شد. به‌طوری‌که براساس پیش‌بینی‌ها مقرر شده که بین 10 تا 20 قطعه‌ساز برتر و برجسته ایرانی، برای آموزش‌های لازم به فرانسه اعزام شوند.
    وی برنامه‌های آینده رنو در ایران را به 6 بخش تقسیم کرد و افزود: نخستین بخش برنامه‌های آینده رنو افزایش تولید و داخلی‌سازی محصولات رنو در ایران است.
    قائم‌مقام رنو در خاورمیانه و شمال افریقا ادامه داد: دومین بخش برنامه‌های رنو در ایران، بهبود خدمات پس از فروش خواهد بود. به عبارت دیگر تمام خودروهای عرضه شده رنو در ایران، از سوی 3 شرکت ایران‌خودرو، پارس‌خودرو و نگین‌خودرو انجام خواهد شد و بحث خدمات پس از فروش آنها در یک مرکز و با مدیریت رنو پارس دنبال و درواقع مرکز خدمات پس از فروش رنو در ایران راه‌اندازی خواهد شد.

    مدیرعامل رنو پارس در ادامه با اشاره به سومین بخش برنامه آینده رنو در ایران، گفت: بحث تنوع‌دهی محصولات رنو در ایران به شدت دنبال خواهد شد و در این زمینه قصد داریم رنو داستر را با همکاری پارس‌خودرو داخلی‌سازی کنیم که مدل جدید این خودرو تولید خواهد شد. همچنین تولید رنو کپچر، کیلیو و تغییرظاهر (فیست لیفت) ال90 نیز با ایران‌خودرو دنبال خواهد شد.
    وی با اشاره به چهارمین بخش حضور رنو در ایران تصریح کرد: پرورش قطعه‌سازان ایرانی از اهداف بلندمدت رنو در ایران قلمداد می‌شود و در این زمینه با توجه به تجربه موفق استفاده از قطعه‌سازان ایرانی در تولید ال90، قصد داریم همکاری خود با قطعه‌سازان ایرانی را گسترش دهیم.
    کارگر با بیان اینکه پنجمین بخش حضور رنو در ایران، راه‌اندازی مرکز مهندسی خودرو خواهد بود، اضافه کرد: ششمین بخش نیز درباره نحوه جدید همکاری رنو با شرکای ایرانی خواهد بود. به گفته وی، این شیوه همکاری‌های جدید از ابتدای سال آینده میلادی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. سوال اساسی اینجاست که چه شرکت‌هایی به غیر از رنو به دور از هیاهوی رسانه‌ای و تبلیغاتی، با توجه به شرایط موجود ایران حاضر به همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان ایرانی هستند؟.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو