فونیکسریمکسبهتام

یک رشته جدید تحصیلی در دانشگاه‌های ایران؛ حوادث ترافیکی

عصر خودرو: برای اولین بار در کشور، گروه آموزشی تحصیلات تکمیلی "حوادث ترافیکی " با حضور رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد.

یک رشته جدید تحصیلی در دانشگاه‌های ایران؛ حوادث ترافیکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، رییس و مسئولان این دانشگاه در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری با پلیس راهور کشور ، گروه آموزشی حوادث ترافیکی را افتتاح کردند.

    دکتر "حمیدرضا خرم خورشید " رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه برای دریافت موافقت اصولی این مرکز علمی باید مراحل اجرایی و تایید وزارت بهداشت را طی کنیم، گفت: این گروه آموزشی که با همکاری کارشناسان و اساتید پلیس راهنمایی و رانندگی ، فعالیت جدی در زمینه تربیت نیروی متخصص و اجرای طرح های پژوهشی ، را آغاز می کند، این پتانسیل را دارد که به مرکز تحقیقاتی مجزا تبدیل شده و کمک بزرگی برای اجرای برنامه های مشترک و تقویت بخش مدیریت ترافیکی کشور باشد.

    دکتر " سید علی حسینی " رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این نشست ، توافق همکاری بین دانشگاه و پلیس راهور و راه اندازی گروه آموزشی یا مرکز تحقیقات حوادث ترافیکی را به فال نیک گرفت و گفت: این همکاری نه تنها برای دو ارگان ، بلکه برای کل کشور، باعث خیر و برکت خواهد بود.

    وی افزود: با شناسایی پژوهشهای بنیادی از سوی پلیس راهور و اجرای آنها از سوی دانشگاه با همکاری پلیس ، شاهد نتایج ارزشمندی خواهیم بود که کاربردی بوده و در قوانین ، ضوابط و مقررات ، اجرایی خواهد شد.

    دکتر حسینی تاکید کرد که از این پتانسیل و برنامه های مرکز حوادث ترافیکی می توان در تحصیلات تکمیلی استفاده کنیم و با گستردگی اهداف و برنامه هایی که قابل برنامه ریزی برای این مرکز است ، آن را به مرکز تحقیقات تبدیل کرده تا با سایر ارگانها و سازمانها نیز در ارتباط باشد.

    رییس پلیس راهور کشور: بیش از 6 درصد درآمد کشور در تصادفات هزینه می شود

    در ادامه این نشست، سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ، حادثه منا را به بازماندگان تسلیت گفته و هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی را گرامی داشت.

    وی درخصوص همکاری پلیس راهور با دانشگاه علوم بهزیستی ، گفت: ظرفیت حرکت به سمت فعالیت های علمی و پژوهشی در نیروی انتظامی ایجاد شده است و امیدواریم دستاوردهای این فعالیت ها و اطلاعات میدانی و به روز که پلیس در اختیار دارد ، بتواند در کنترل سوانح ترافیکی که یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور محسوب می شود ، بکار گرفته شود.

    سردار مهری با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی را نمی توان در کشور حل کرد مگر برپایه مطالعات پژوهشی و علمی باشد، افزود: اما این مهم ، نیاز به برنامه دارد و یکی از این برنامه ها، همکاری خوب پلیس راهور با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است .

    وی به ایجاد رویکرد جدی استفاده از پژوهشهای کاربردی ، صنعتی و انسانی ، از دهه 80 و ایجاد مراکز تحقیقات متفاوت کاربردی و بنیادی در همه معاونت های نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ، تصادفات و آسیب های ناشی از آن ، بعنوان یکی از مسایل جهانی مطرح است بطوری که سازمان بهداشت جهانی ، دهه 2011 تا 2020 میلادی را " اقدام برای ایمنی " نام گذاری کرده است.

    وی افزود: سه عامل " جاده ، خودرو و انسان " ، در حوادث ترافیکی و میزان آسیب های ناشی از آن موثرند اما این نکته حائز اهمیت است که " جاده و خودرو" با استانداردهای لازم ، می توانند به کاهش آسیب ها کمک کنند، ولی عامل " انسان " یک مولفه اصلی و اساسی است که مجموعه ای از رفتارها را شکل می دهد ، و متاسفانه با افزایش تولید خودرو، فرهنگ استفاده از آن گسترش نمی یابد.

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اظهارداشت: حدود 24 درصد کشته ها توسط موتورسیکلت رخ می دهد، حدود 20 درصد، عابر پیاده نقش دارد و مابقی ، مربوط به خودروهاست .

    وی افزود: هرچند که پلیس ، مجری قوانین و مقررات است ، اما نحوه اجرای مقررات خیلی مهم است که نیازمند کار علمی و راهنمایی اساتید و کارشناسان مربوطه است تا آن قوانین و مقررات را متناسب با فرهنگ کشور، عملیاتی کنیم.

    سردار مهری بر انجام تحقیقات کاربردی تاکید کرد و ادامه داد: مسئولان مختلف ، چه برای مناسب سازی معابر شهری و برون شهری و چه در تولید وسایل نقلیه استاندارد ، بلحاظ قانونی مسئولیتهایی دارند و استانداردهایی را با شرایط کشور تعریف می کنند تا سوانح را به حداقل رسانده و کشته ها را کاهش دهند.

    وی با اعلام آمار کشته شدگان و مجروحان ناشی از تصادفات در سال 93 که 16 هزارو 872 کشته و 300 هزار مجروح را نشان می دهد، گفت: بیش از 6 درصد درآمد کشور ، در تصادفات هزینه می شود که یکی از آنها، هزینه زیادی است که بابت معلولیت سرنشینان خودروهای تصادفی ، به کشور تحمیل می شود.

    رییس پلیس راهور افزود: شاید بتوان با فعالیت های پژوهشی ، خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث ترافیکی و تصادفات را کاهش دهیم.

    وی گفت: البته هم اکنون نسبت به سالهای گذشته ، این خسارات کاهش یافته ولی همچنان عدد بزرگی بابت این موضوع داریم که چون اکثر افراد درگیر، قشر فعال جامعه هستند، آثار و تبعات آن ، تاثیرات منفی بسیار بر سلامت جامعه و رشد و پیشرفت کشور می گذارد.

    سردار مهری ، افزود: این موضوع یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و مقام معظم فرماندهی کل قوا است و همانطور که در آخرین ملاقات با ایشان ، فرمودند، ما باید تلاش کنیم تا حوادث به حداقل رسیده و خسارات جانی و مالی کاهش یابد و این مستلزم آن است که حوادث ترافیکی ، جزو اولویت های کاری ما قرار بگیرد و مدیریت ، پیشگیری ، آموزش و تغییر رفتار رانندگان را مدنظر قرار دهیم.

    وی بر اهمیت تقویت مراقبت های بهداشتی ، پیش بیمارستانی و بیمارستانی بعد از تصادفات تاکید کرد و گفت: یکی از رویکردهای ما در کاهش مصدومیت ها ، بحث مراقبت های بهداشتی ، پیش بیمارستانی و بیمارستانی است تا میزان مرگ سرنشینان کاهش یابد ، ضمن آنکه بازپروری افرادی که دچار مصدومیت شدند ، بسیار حائز اهمیت است چرا که از تبعات و آثار سوء آن می کاهد.

    مهری توجه به مدیریت سوانح ترافیکی را بسیار ضروری دانست و افزود: انتقال سریع مصدومان ناشی از تصادفات برای درمان ، تجهیز آمبولانس ها ، نوسازی و بازسازی این ناوگان ، داشتن تجهیزات مناسب امداد و نجات ، تامین آمبولانس هوایی مورد نیاز و در نهایت ، آموزش برای کاربران ، از مسایل اساسی و موثر در کاهش آسیب های ناشی از سوانح ترافیکی و جاده ای است .

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، ابراز امیدواری کرد، با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بتوانیم موفق ترین الگو را با توجه به شرایط کشور در زمینه امداد و نجات ، درمان ، آموزش و فرهنگ سازی جامعه ارائه بدهیم و برنامه مدون و جامعی را در چشم انداز و افق بیست ساله کشور و در آستانه برنامه ششم توسعه کشور ، داشته باشیم .

    وی افزود: ضمن آنکه بتوانیم از توانایی علمی اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و یافته های جدید در تعالی رفتار کارکنان پلیس راهور که مجریان قانون هستند ، استفاده کنیم ، همانطور که تاکنون از توانایی علمی اساتید برجسته کشور به این منظور ، بهره برده ایم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو