فونیکسریمکسبهتام

ناجی محور حادثه‌ساز ملارد کیست

جاده‌ای که بلای جان مردم است

عصر خودرو : جاده موسوم به درختی در محور ملارد-صفادشت از محدوده‌های حادثه‌خیزی است که همواره بسترساز حوادث و تصادفات متعددی بوده و همچنان به‌عنوان محوری خطرآفرین میزبان تصادفات بسیاری است.

جاده‌ای که بلای جان مردم است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  تصادفات جاده‌ای یکی از عوامل اصلی ایجاد خسارات و تلفات جانی و مالی به شمار می‌رود و اگرچه با تلاش دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در طول سال های اخیر تا حدودی از شدت آن کاسته شده اما هنوز نیز مشاهده می‌شود که در اقصی نقاط کشور، در اثر حوادث جاده‌ای برخی جان می‌ دهند و برخی دیگر نیز با صدمات جسمی یا مالی مواجه می‌شوند.

    بی‌احتیاطی، سرعت غیرمجاز و خواب‌آلودگی رانندگان، پایین بودن ضریب ایمنی برخی خودروها و گاهی استاندارد نبودن جاده‌ها از اصلی‌ترین عوامل بروز حوادث و تصادفات جاده‌ای به شمار می‌روند.

    جاده ملارد-صفادشت یکی از محورهایی محسوب می‌شود که در طول سالیان اخیر شاهد تصادفات جاده‌ای بسیاری اعم از فوتی، جرحی و خسارتی بوده است.

    محدوده‌ای که همچنان در طول شبانه‌روز از محورهای بالقوه خطرآفرین محسوب می‌شود که غیراستاندارد بودن آن باعث بروز حوادث بسیاری می‌شود و در برخی مواقع ضریب خطر و حادثه برای رانندگان غیربومی و ناآشنا به موقعیت این جاده بسیار بیشتر از افرادی است که پیش‌ازاین تجربه رانندگی و تردد در این محور را داشته‌اند.

    جاده‌ای که سال هاست در پیچ‌وخم‌های اداری، بلای جان و مال برخی رانندگان و سرنشینانی شده که اکنون در پیشوند نام آن‌ها عنوان مرحوم یا مرحومه قید می‌شود و برای برخی دیگر نیز تداعی‌کننده خاطراتی تلخ و ناگوار است.

    کم‌توجهی شهرداری ملارد به جاده درختی

    سید احمد اجاق رئیس شورای اسلامی بخش صفادشت شهرستان ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم رفع نارسایی‌های این جاده اظهار داشت: محور ملارد-صفادشت در دایره استحفاظی ملارد قرار دارد  و پیش‌ازاین نیز طی مذاکراتی که با معاون سیاسی- امنیتی فرمانداری ملارد داشته‌ایم، ضرورت بهسازی این محور را مطرح کرده‌ایم.

    وی افزود: ازآنجاکه بخش اعظم تردد ملاردی‌ها به سمت کرج و تهران بوده و میزان عبور و مرور آن‌ها در این جاده کمتر از ساکنان بخش صفادشت است، اقدامات کافی از سوی آن‌ها برای بهبود وضعیت موجود در این جاده عملیاتی نشده است.

    بهسازی جاده درختی در توان مدیریت شهری ملارد نیست

    محبوب اکبری عضو شورای اسلامی شهر ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مدیریت شهری این منطقه بارها نسبت به رفع برخی نارسایی‌ها در این محور  اقدام کرده و لکه‌گیری‌های متعددی در طول سال های گذشته از سوی شهرداری ملارد در جاده درختی این  محدوده عملیاتی شده اما به دلیل ضعیف بودن زیرساخت‌ها، صرفاً با لکه‌گیری نمی‌توان نقایص این محور را رفع کرد.

    وی افزود:در سال 83 و پیرو توافقنامه‌ای بین اداره راه و شهرسازی و شهرداری‌های بخش ملارد و صفادشت، مقرر شد که نگهداری و ترمیم محور ملارد-صفادشت از سوی مدیریت شهری این بخش‌ها اجرایی و  عملیاتی شود اما به دلیل ترانزیتی بودن این محور و هزینه‌های سنگین نگهداری و ترمیم جاده، شهرداری ملارد از بضاعت لازم برای بهسازی و بازسازی آن برخوردار نیست.

    عضو شورای اسلامی شهر ملارد عنوان کرد: حل مشکل این جاده مستلزم زیرساخت‌های اساسی است که باوجود نامه‌نگاری‌های متعدد با اداره راه و شهرسازی شاهد اقدام خاصی در این حوزه نبوده‌ایم.

    کم‌عرض بودن جاده و خطای دید عامل اصلی تصادفات جاده درختی است

    احمد احمدی رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تعداد تصادفات این محور گفت: به‌صورت میانگین حداقل هفته‌ای یک‌بار شاهد بروز تصادفاتی در این جاده هستیم.

    وی افزود: باریک بودن و عرض کم جاده و آسفالت آسیب‌پذیر این محدوده، از عوامل اصلی بروز تصادفات جاده‌ای در این منطقه محسوب می‌شود.

    احمدی گفت: به دلیل تراکم شاخه‌های درخت و نور اندک در این جاده، میزان خطای دید در این محور بسیار بالا است و این خطا و محدودیت بینایی به علت کاهش و افزایش نور در محدوده درونی و بیرونی جاده درختی بین ساعات  10 تا 11 پیش از ظهر، بیش از هر زمان دیگری افزایش می‌یابد و رانندگی و تردد را با دشواری‌های بسیاری مواجه می‌کند.

    احمدی گفت: با نصب گاردیل تصادفات منجر به فوت در مقایسه با سال های گذشته با کاهش بسیاری همراه بوده اما همچنان آمار حوادث خسارتی در این محور بالا است ومی طلبد تا نگاه ویژه و خاصی نسبت به این جاده لحاظ شود.

    اعتبارات و تملکات دو مانع اصلی تعریض جاده درختی

    صمد حسینی معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به صورت‌جلسه سال 83 و تحویل محور ملارد-صفادشت به شهرداری ملارد برای ارائه خدمات در این محدوده گفت:در طول سالیان گذشته، شهرداری ملارد آن‌چنان‌که باید وشاید تدبیر لازم را برای برون‌رفت از وضعیت موجود لحاظ نکرده و اغلب سعی شده با لکه‌گیری از بروز حوادث بیشتر جلوگیری شود.

    وی افزود:در سال 91 و  پیرو صورت‌جلسه معاونت عمرانی استانداری تهران بر عدم وجاهت قانونی صورت‌جلسه سال 83 تأکید شد.

    معاون فنی و عمرانی فرمانداری ملارد عنوان کرد:البته در جلسات شورای ترافیک سعی شده تا با اتخاذ تصمیمات و تدابیر مقتضی و با همکاری شهرداری ملارد و اداره راه و شهرسازی این شهرستان، بخشی از نارسایی‌ها رفع شود.

    وی افزود: تعریض جاده یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود است که تحقق این امر با خریداری حاشیه جاده از مالکان میسر می‌شود که حصول آن مستلزم اعتبارات ویژه و خاص به خود است.

    حسینی گفت:از سوی دیگر انجام عملیات عمرانی و زیرسازی جاده‌ای نیز منوط به شرایط خاصی است که به دلیل شاهراه بودن این جاده، انجام هر طرحی باعث مسدود شدن محور و فلج شدن تردد در این محدوده می‌شود.

    وی افزود:در چنین شرایطی باید طرح بازسازی در اسرع وقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شود که این محدودیت‌ها بر بار مشکلات و دشواری عملیات بهسازی می‌افزاید.

    حسینی گفت: در طول سال های گذشته نیز مکاتبات و نامه‌نگاری‌های متعددی برای  رفع مشکلات جاده درختی با استانداری تهران انجام‌شده و همواره بنای ما بر این امر استوار است تا با تعامل و همگرایی مضاعف بین دستگاه‌های فعال در شهرستان ملارد مشکلات این محور با کاهش هرچه بیشتری روبرو شود.

    وی افزود: برای بهبود شرایط موجود در این جاده  باید تملکات اراضی این محور تعیین تکلیف شود و این امر خود مستلزم بودجه موردنیاز است که محاسبه و تأمین آن باید از مبادی و مجاری خاص به خود پیگیری شود و این محدودیت‌ها مزید بر علت شده تا نتوان زمان مشخصی را برای رفع این نقصان جاده‌ای پیش‌بینی و اعلام کرد.

    از زیبایی چشم‌نواز تا چاله‌های حادثه‌ساز

    رضا یکی از مسافربرهای محور صفادشت به ملارد که تمایلی به رسانه‌ای شدن نام خانوادگی خود نداشت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جاده درختی یکی از زیباترین محورهای شهرستان ملارد است که سر سبزی و درختان درهم‌تنیده موجود در آن، محدوده‌ای کم‌نظیر را در این منطقه پدید آورده که شاید تنها در منطقه خوش‌نام بتوان مشابه آن را مشاهده کرد.

    وی افزود: بااین‌وجود، سوانح جاده‌ای تلخی در آن حادث می‌شود که تداعی آن در برخی موارد بسیار تلخ و غم‌انگیز است.

    نیمه ایزدپناه یکی از دانشجویان مشغول به تحصیل در این شهرستان نیز در خصوص حوادث جاده‌ای در این محدوده گفت: بنده آشنایی چندانی به موارد فنی و تخصصی اصول مهندسی  و جاده‌سازی ندارم اما در طول سه سال اخیر شاهد تصادفات بسیاری در این محدوده بوده‌ام و همواره در هنگام تردد از این محور ترس و دلهره بسیاری بر من غلبه می‌کند.

    وی افزود: در یک مورد شاهد خرابی یکی از خودروهای عبوری در جاده درختی و توقف آن در این ناحیه بودم که درنهایت به برخورد خودروها با یکدیگر منتهی شد که محدودیت عرضی جاده است که مسبب چنین حوادثی می‌شود.  

    ایزدپناه عنوان کرد: رفع این مشکل در جاده درختی از ضروریاتی است که به دلیل حجم بالای تصادفات جاده‌ای در این نقطه باید در دستور کار جدی متولیان امر در ادارات و مدیران مرتبط با این جاده قرار گیرد.

    لزوم چاره‌اندیشی مسئولان برای بهسازی محور درختی

    امید است مسئولان برای پیشگیری از بروز حوادث و سوانح هر چه بیشتر در این محدوده با اتخاذ تدابیری ویژه و سازنده نسبت به رفع نواقص و نارسایی‌های محور ملارد-صفادشت اقدامات لازم را عملیاتی کنند.

    باوجود مشکلات و موانع طرح شده در اظهارنظرهای مسئولان این شهرستان می‌طلبد با همکاری و همگرایی مضاعف، طرح بازسازی و بهسازی محور ملارد-صفادشت بخصوص در نقاط خطرآفرین و تخریب‌شده جاده درختی با فوریت زمانی در دستور کار قرار گیرد که بدون شک افزایش ضریب ایمنی و سلامت رانندگان و سرنشینان خودروهای در حال تردد از موارد حائز اهمیتی است که باید در اولویت اصلی دستگاه‌های متولی قرار گیرد، زیرا حفظ سلامت و جان مردم از تمامی طرح‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این شهرستان ضروری‌تر به نظر می‌رسد و به‌طور یقین مسئولان منطقه نیز بر این اصل مهم اتفاق‌نظر دارند.

    عدم پاسخگویی پلیس‌راه برای ارائه نظریه کارشناسی

    بدون شک ارائه نظر کارشناسی پلیس‌راه به‌عنوان دستگاهی که به‌صورت تخصصی و موشکافانه به ارزیابی و تحلیل حوادث و سوانح جاده‌ای می‌پردازد از اهمیت برجسته و قابل‌توجهی برخوردار است.

    موضوعی که شاید پیش‌ازاین در جلسات رسمی یا غیررسمی مرتبط با سوانح جاده‌ای و تردد خودروها در محدوده شهرستان ملارد موردبررسی و ارزیابی قرارگرفته است.

    اما آنچه ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد عدم پاسخگویی و تعامل پلیس‌راه غرب استان تهران برای ارائه نظر کارشناسی در جهت رسانه‌ای شدن علل تصادفات در این محدوده است.

    به‌طور یقین رسانه‌ای شدن و انتشار اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی‌شده با پیوست‌ها و اطلاق‌های امنیتی منطقاً با معذوریت‌ها و ملاحظات خاص به خود همراه است اما رسانه‌ای شدن نظرات کارشناسی در خصوص علل تصادفات در محدوده‌ای همچون جاده درختی در زمره موارد محرمانه و امنیتی به نظر نمی‌رسد که دغدغه‌های مرتبط با آن، مانع از تعامل رسانه‌ای و انتقال نظریات کارشناسانه پلیس‌راه به یک فعال رسانه‌ای به‌عنوان پل ارتباطی مردم با آن‌ها شود.

    امید آن می‌رود فرماندهی پلیس‌راه غرب استان تهران همچنان که در بستر جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این منطقه در خدمتگزاری به مردم کوشا است در ارائه مواردی که می‌تواند از طریق رسانه‌ها در روشن شدن اذهان و افکار عمومی مطلوب اثر واقع شود نیز توجه هر چه بیشتری را داشته که به‌طور یقین هم مردم به‌عنوان صاحبان اصلی این انقلاب و کشور و هم نیروهای خدوم پلیس‌راه از ثمرات چنین اطلاع‌رسانی‌هایی بهره مند خواهند شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو