فونیکسریمکسبهتام

با هدف دستیابی به یکی از اهداف سند چشم‌انداز صنعت خودرو عنوان شد

چراغ ارزش افزوده با داخلی‌سازی قطعات برقی روشن می‌شود

عصر خودرو : طراحی و توسعه فناوری‌های نوین در زمینه مجموعه‌های برقی و الکترونیکی یکی از اهداف پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ صنعت خودرو است. طراحی و ساخت این نوع قطعات دستاوردهای خوبی را برای صنعت خودرو به همراه دارد و به رقابتی شدن این صنعت کمک خواهد کرد.

چراغ ارزش افزوده با داخلی‌سازی قطعات برقی روشن می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گفته کارشناسان، ساخت قطعات الکترونیکی در کشور باعث ایجاد ارزش‌افزوده بالایی در این صنعت می‌شود. این درحالی است که ساخت این قطعات به سرمایه‌گذاری بالایی نیازمند است، از این‌رو با برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی می‌توان به این هدف جامه عمل پوشاند. حال با توجه به اعلام آمادگی شرکت‌های خارجی برای همکاری با صنعت خودرو و با قطعی شدن این همکاری‌ها بعد از لغو کامل تحریم‌های اقتصادی، ساخت خودروهای جدید با سرمایه‌گذاری مشترک در دستور کار قرار خواهد گرفت. از این رو تلاش برای تولید قطعات برقی خودروهای جدید و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به منظور ساخت این دسته از قطعات در همکاری با کشورهای خارجی موضوعی است که به منظور تحقق یافتن هدفی که در سند چشم‌انداز صنعت خودرو به آن اشاره شده، از اهمیت زیادی برخوردار است.


    حمایت از پژوهش‌های قطعات برقی و الکترونیکی
    طراحی و توسعه قطعات برقی و الکترونیکی ارزش‌افزوده بالایی را در کشور ایجاد می‌کند. این گفته یک استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت  است. امیرحسن کاکایی اظهار کرد: حدود 15 سال پیش توسعه مجموعه‌های برق و الکترونیک خودرو در برنامه راهبردی یکی از خودروسازی‌های کشور مطرح و در دستور کار قرار گرفت اما واقعیت این است که این اقدام موفقیت‌آمیز نبوده است.به گفته این استاد مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، کشور ما در زمینه طراحی و توسعه سیستم‌های الکترونیکی خودرو کند عمل کرده است. بیشتر قطعات برقی و الکترونیکی خودروها از کشورهای خارجی وارد شده و در ایران مونتاژ می‌شود یا برخی از قطعات الکترونیکی در کشور ساخته می‌شود اما طراحی سیستم‌های الکترونیکی را کشورهای خارجی انجام می‌دهند و فناوری‌های جدید در زمینه ساخت قطعات برقی و الکترونیکی در دست این کشور هاست.
    آنطور که کاکایی می‌گوید: فناوری‌های جدید و گسترده الکترونیکی باید روی خودروهای جدید پیاده شود و این قطعات باید به دقت و با کیفیت بالایی ساخته شوند زیرا قابلیت اطمینان این نوع قطعات اهمیت بسیاری دارد، این درحالی است که سرمایه‌گذاری روی ساخت این دسته از قطعات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.بنابر اظهارات کاکایی، تاکنون در زمینه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودرو حمایت‌های لازم انجام نشده است. این درحالی است که به منظور طراحی و توسعه فناوری‌های برق و الکترونیک در خودرو باید پژوهش‌هایی که در زمینه طراحی و ساخت این قطعات انجام می‌شود را مورد حمایت قرار داد.


    برنامه‌ریزی برای ساخت قطعات برقی در داخل
    استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه بیشترین تحقیقاتی که تاکنون روی خودروها انجام شده، در زمینه سیستم‌های برقی و الکترونیک خودرو است، گفت: بحث‌های زیادی درباره سیستم‌های ارتباطات خودرویی انجام می‌شود. این سیستم از یک شبکه بی‌سیم تشکیل شده که خودروها در آن به مبادله اطلاعات با یکدیگر درباره وضعیت جاری خود می‌پردازند. این داده‌ها می‌توانند شامل سرعت، مکان، جهت حرکت، ترمزگیری و از دست دادن پایداری باشند و سیستم‌های تعلیق فعال نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ابوالفضل خلخالی ادامه داد: کشور ما نیز مانند سایر کشورهایی که در زمینه طراحی و ساخت قطعات برقی و الکترونیکی پیشتاز هستند، باید در این زمینه فعال شود. از همین‌رو دستیابی به هدف طراحی و توسعه فناوری‌های نوین در مجموعه‌های برق و الکترونیکی که در افق 1404 پیش‌بینی شده تحقق‌پذیر است و باید برای دستیابی به این هدف برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد زیرا ساخت این قطعات به سرمایه‌گذاری زیادی نیازمند است و در ابتدا باید تلاش کرد تا 60 درصد از قطعات برقی خودرو را در کشور بومی کرد و حدود 40 درصد وارد کشور شود.براساس این گزارش و آنطور که کارشناسان اظهار می‌کنند، طراحی قطعات برقی و الکترونیکی در کشورهای خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از این کشورها در این زمینه موفق عمل می‌کنند. بنابراین برای دستیابی به ساخت قطعات برقی با کیفیت که از قابلیت اطمینان بالایی نیز برخوردار باشد، حمایت از پژوهش‌های انجام شده در زمینه قطعات برقی و الکترونیکی و همکاری صنعت خودرو با شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت این نوع قطعات را در کشور تسهیل می‌کند. این درحالی است که طراحی و تولید قطعات برقی در داخل اقدامی است که به سرمایه زیادی نیاز دارد و برای تامین این سرمایه‌ها نیز باید از صنعت قطعه‌سازی کشور حمایت شود.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو