فونیکسریمکسبهتام

اعلام آمادگی‌راهداری برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از النینو

عصر خودرو- سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای کشور ضمن اعلام آمادگی برای روزهای سرد زمستان از برنامه هایش در فصل سرما خبر داد.

اعلام آمادگی‌راهداری برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از النینو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای کشور هم ضمن اعلام آمادگی برای روزهای سرد زمستان از برنامه هایش در فصل سرما خبر داد. گزارش زیر به برخی از اقدامات معاونت راهداری برای شروع فصل سرما در بعضی استان‌های کشور از جمله مناطق سردسیر می‌پردازد:

    اوایل هفته جاری وزارت نیرو در نامه‌ای خطاب به سازمان مدیریت بحران کشور از احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و پیش‌بینی بارش‌های زیاد و جاری‌شدن سیل شدید در کشور خبر داد. پیرو آن سازمان مدیریت وبحران کشور هم در اطلاعیه‌ای که رونوشتی از آن برای وزارت راه وشهرسازی نیز فرستاده شد،ضمن هشدار برای بحران احتمالی ناشی از برف وبوران از همه سازمان‌ها و ارگان‌ها خواست که همکاری لازم را در این‌باره انجام‌دهند.

    در این اطلاعیه از تمامی سازمان‌های مسئول از جمله سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای کشور،خواسته شد تا همکاری لازم را با این سازمان انجام‌دهند تا هموطنان ما زمستان بسیار سرد امسال را به راحتی پشت‌سر بگذارند.

    احتمالات درست از آب در‌نیامد

    اما سازمان هواشناسی کشور پس از چند روز در اطلاعیه‌ای که در اختیار تمامی رسانه‌ها نیز قرار گرفت پیش بینی وقوع احتمال زمستانی سرد را بسیار درست ندانست و اعلام کرد:رخداد دوره های با سرما یا گرمای شدید و گسترده در سطح کشور را سازمان هواشناسی کشور با دقت خوب تا دو هفته قبل از رخداد پیش بینی می کند. بدیهی است که متولیان مدیریت بحران کشور هم با توانایی و کارایی موجود به سادگی آن را به فاصله چند روز مدیریت می کنند و هماهنگی بین سازمان هواشناسی و وزارت کشور در مدیریت مخاطرات جوی سابقه چند ده ساله دارد."

    در این اطلاعیه همچنین به رخداد ال نینو  قوی اشار‌ه شد‌ه‌‌ وگفته شده‌است :"از سوی دیگر مرکز ملی اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور از سه ماه گذشته در پیش بینی ماهیانه و فصلی خود که همواره در هفته دوم هر ماه صادر می شود به رخداد ال نینوی قوی امسال اشاره داشته و با توجه به اثر آن بر شرایط جوی، پیش بینی فصلی، بارش و دما طی پائیز و زمستان را در سطح کشور با متن و نقشه ارائه کرده‌است، این پیش بینی‌ها بی درنگ در سایت سازمان بارگذاری می شوند. .اما برابر پیش بینی فصلی این مرکز ، برای پاییز امسال با توجه به اثر ال نینو، بارش با آغازی زودتر از فصل و با گرایش به نرمال یا بیش از نرمال پیش بینی شده است.برای زمستان امسال نیز انتظار می رود که بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال باشد و دمای هوا بویژه در نیمه دوم زمستان تا 1/5 درجه بیش از نرمال پیش بینی شده است."

    اگرچه در اطلاعیه سازمان هواشناسی احتمال اینکه ال‌نینوی قوی در ایران با بارش شدید پاییزه و سرمای سخت زمستانه همراه باشد به طور خیلی روشن، مشخص نشده‌است اما معاون راهداری و هماهنگی امور استان‌های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور درباره جزییات بیشتر این اخبار و میزان آمادگی سازمان راهداری برای شروع فصل سرما به خبرنگار ما می‌گوید: " پس از دریافت این نامه از سوی سازمان‌ مدیریت بحران کشور بلافاصله جلسه‌ای در سازمان برگزار کردیم. در این جلسه ضمن هشدار به تمامی راهدارها برای آمادگی بیشتر در روزهای بحران ناشی از سرما،از آنان خواستیم که تمامی تلاش خود را برای ایجاد امنیت در محورهای ارتباطی اصلی و فرعی کشور به کار گیرند. این پیش بینی نشان می دهد که باید برای راهداری جاده ها آمادگی بیشتری داشته باشیم هر چند این پیش بینی خیلی درست از آب درنیاید اما ما آمادگی خود را در برابر احتمال وقوع سرمای سخت امسال اعلام می کنیم. "

    عبدالهاشم حسن‌نیا در ادامه می گوید:" امسال توانستیم نسبت به سال گذشته 68 دستگاه کامیون مجهز به نمک پاش و با اولویت تخصیص به مناطق سردسیر به ناوگان کامیون‌های راهداری اضافه کنیم . همچنین همکاران ما در بسیاری از محورها نسبت به رفع ایراد و تعمیر و بازسازی ماشین آلات نیز اقدام کردند. از سوی دیگر راهدارهای ما با کمک ماشین آلات راهداری آماده اند تا تمام جاده ها را در طول زمستان و در شرایط سخت و بورانی جاده باز نگه داشته و به مردم خدمت کنند."

    حسن‌نیا در ادامه به مشکلات اعتباری برای نگهداری راهها اشاره‌ می کند و می‌افزاید: "همه ساله از اواخر پاییز کار تجهیز و بازسازی ماشین آلات شروع می‌شد اما از آنجا که سرمای امسال کمی زودتر از همیشه آغاز شد‌ه‌است اقدامات ما نیز در این خصوص از هفته آینده شروع می‌شود. به همین منظور در صدد هستیم تا از اعتبارات استانی برای ترمیم راهها استفاده کنیم تا مشکل نقدینگی و مالی سازمان راهداری هم به نوعی حل شود."

    اقدامات ادارات راهداری در برخی استان‌های کشور

    بنابر این گزارش اقدامات ادارات راهداری استان‌های کشور هم در این خصوص حایز اهمیت است. بسیاری از استان‌های سردسیر کشور با شروع فصل سرما اقدام به ترمیم و مرمت ماشین‌آلات خود کردند و در برخی از نقاط حادثه خیز و یا راههای سخت گذر نیز عملیات بهسازی جاده‌ها آغاز شده‌است.

    بر اساس گفته علی شیر‌محمدی، رئیس اداره راهداری استان کهگیلویه و بویر‌احمد تمامی راهدارخانه‌ها و ماشین‌آلات راهداری به لوازم ایمنی تجهیز شده‌است.

    علی شیر‌محمدی در ادامه می‌گوید: فراهم کردن نمک و ماسه در راهدارخانه و شناسایی نقاطی که در سال گذشته برف گیر و حادثه خیز بودند و پس از آن روکش و لکه گیری، نصب گاردریل در نقاط کور و پرترافیک و تعریض و بهسازی محورهای اصلی و فرعی استان از جمله اقدامات استان کهگیلویه و بویر احمد است.

    مدیرکل راه وشهرسازی لرستان نیز از آمادگی کامل اداره راهداری برای ساماندهی محورهای استان خبر می‌دهد و می‌گوید: اکیپ‌های راهداری در محورها به صورت شبانه‌روزی مستقر هستند.

    شهرام مالکی در ادامه می‌گوید : 33 راهدارخانه‌ ما نیز به همراه 270 ماشین آلات سبک و سنگین به همراه نیروهای آموزش دیده در مواقع بحرانی شناسایی شده و آماده خدمت رسانی هستند. تجهیز این راهدارخانه‌ها به نمک و ماسه و شن، برگزاری دو جلسه در این خصوص با ادارات راه و شهرسازی استان و ساماندهی کانال‌ها و مکان‌هایی که امکان بروز سیل در آن جا وجود دارد از دیگر کارهایی است که در این خصوص است انجام‌ گرفته‌است.

    در کردستان نیز خبرها از آمادگی کامل راهداران در فصول سرد سال می‌رسد اما موضوع نگران کننده در این استان کمی اعتبارات برای مقابله با سرمای زود‌رس است.

    جلو انداختن زمان آمادگی نیروها و تهیه شن و ماسه لازم در 37 راهدارخانه استان چهار‌محال وبختیاری، تجهیز 210 ماشین آلات در راهدارخانه‌ها و استقرار اکیپ‌ها ی راهداری از هفته آینده از مواردی است که شهرام ندیمی، رئیس راهداری استان به آن اشاره می‌کند.

    استقرار اکیپ‌ها تا نیمه آبان ماه،تجهیز بیش از 800 دستگاه ماشین آلات راهداری و شناسایی نقاط حادثه خیز و برفگیر در استان آذربایجان شرقی و  تهیه نمک و ماسه، آمادگی 23 راهدارخانه استیجاری و سیار و به صورت شبانه‌روزی از 10 آبان در گردنه‌ محورهای شریانی و روستایی و اطلاع‌رسانی به صورت شبانه‌روزی و لحظه به لحظه از وضعیت جوی و ترافیکی هم از اقدامات استان آذربایجان غربی است.

    در گیلان، اردبیل و ایلام نیز مانند سایر استان‌های کشور جلساتی درباره نگهداری راه‌ها با توجه به بحران احتمالی ناشی از سرمای زودرس تشکیل شد و روسای راهداری این ادارات نسبت به تجهیز ماشین آلات  خود و تهیه شن و ماسه اقدام کرده‌اند.

    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان هم خواستار رفع نواقص احتمالی در محورهای هرمزگان با نزدیک شدن به فصل بارش رحمت الهی شده و در جلسه کار گروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان که در اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد با تاکید بر شناسایی تمامی نقاط حادثه خیز،می‌گوید : در حال حاضر نگرانی‌هایی در مورد لایروبی رودخانه های واقع در شرق و غرب بندرعباس وجود دارد که باید هرچه سریع تر نسبت به لایروبی آن اقدام کرد.

    مدیریت راهداری این اداره کل با بررسی هایی که در این خصوص انجام داده‌است ضرورت لایروبی این خورها را ضروری می داند.در حال حاضر نیز این خورها از املاح و مواد خاکی پر شده و دبی لازم برای خروج سیلاب های احتمالی را ندارند و امکان سیلابی شدن و خروج آب از آن و آبگرفتگی فرودگاه و میدان سایت و انسداد مسیر های ارتباطی شهر با دیگر نقاط استان وجود دارد که امیدواریم نواقص احتمالی هر چه سریع ترنه تنها در این استان که در سایر جاده‌های کشور انجام شود تا زمستانی بی خطر را پشت سر بگذاریم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو