فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران:

کاهش استشمام سموم مهم‌تر از کاهش حجم ترافیک است

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: نمی‌توانیم بگوییم می‌‌توانیم شهر را عاری از خودرو کنیم اما آن چیزی که بد و نگران کننده است این است که مردم در حال استشمام سموم هستند و در گام اول باید این سموم را به حداقل برسانیم

کاهش استشمام سموم مهم‌تر از کاهش حجم ترافیک است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، سیدجعفر تشکری هاشمی  درباره طرح کاهش (L.E.Z) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت قانع نشدن پلیس، اجرای طرح کاهش تا چه زمانی به تعویق می افتد، اظهار داشت: ما جلساتی زیاد با پلیس داشته‌ایم، با هم یک تیم و کاملا با هم هماهنگ هستیم.

    وی با بیان اینکه اشکالاتی که وجود دارد را با یک کار جمعی مرتفع خواهیم کرد، افزود: در این زمینه نه اختلافی وجود دارد و نه اجرای طرح طولانی خواهد شد. اشکالات و ابهاماتی مطرح شده اما دیدگاه ها به هم نزدیک است و قطعا برطرف خواهد شد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه یکی از انتقادات پلیس به اجرای طرح کاهش این است که با اعمال محدودیت در تردد خودروهای آلاینده در محدوده کاهش، این آلودگی از نقطه‌ای به نقطه دیگری از شهر منتقل می‌شود و قابل کنترل نیست، گفت: قطعا همینطور است، اما نمی‌توانیم به طور ناگهانی شهر تهران و حومه را از آلاینده‌ها پاکسازی کنیم.

    مصوبه دولت درباره ممنوعیت خودروهای فرسوده هم کامل اجرا نشد

    وی افزود: شما می‌دانید در سال 89 دولت مصوب کرد که 100 درصد خودروهای فرسوده اجازه تردد ندارند، اما آیا این مصوبه به اجرا درآمد؟ پاسخ منفی است، زیرا هیچ کس نمی‌تواند در تمام سطح شهر و روستاها به دنبال این خودروها بگردد و به آنها اجازه تردد ندهد.

    تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: ما جاهایی که اوج آلودگی را داریم، انتخاب کردیم یعنی مرکز شهر که نقطه اوج آلایندگی است به عنوان نقطه اصلی آلودگی هوا انتخاب کردیم؛ در گام اول خودروهای آلاینده به نقاطی می‌روند که در هسته مرکزی اثر نگذارند. به نظر ما به تدریج مالکان هم به این نتیجه می‌رسند که خودروی کاربراتوری و فرسوده آنها سلامت خود، خانواده و شهروندان را به خطر می‌‌اندازد بنابراین آن را با یک خودروی انژکتوری معاوضه خواهند کرد.

    وی با بیان اینکه یک خودروی انژکتوری در هر کیلومتر 2.7 گرم و خودروی کاربراتوری درهر کیلومتر 45 گرم آلودگی تولید می‌کند، تصریح کرد: بعضاً شنیده‌ام که می‌گویند این طرح به نفع سرمایه داران است؛ این سخنان مربوط به کسانی است که اساسا یا موضوع را نمی‌دانند یا شناخت دقیقی از طرح ندارند.

    معاون شهردار تهران ادامه داد: یک خودروی پراید انژکتوری با خودروی پراید کاربراتوری که سال ساخت آنها نزدیک به هم باشند تفاوت زیادی در قیمت ندارند. به عنوان مثال پراید کاربراتوری مدل 81 با پراید انژکتوری مدل 82  تفاوت چندانی ندارند، ما باید نگاهمان را نسبت به موضوع تغییر دهیم. یک خودروی کاربراتوری می تواند در یک نقطه دور از شهر که مشکل آلودگی در آن وجود ندارد مورد استفاده قرار گیرد ولی در عوض خودرویی با همان قیمت با آلایندگی کمتر در شهر تردد کند.

    وی افزود: با مشارکت و همراهی مردم در اجرای این طرح، بدون اعمال هزینه بر مردم شهر و بدون اینکه بگوییم به نفع سرمایه داران است، سلامت همه مردم را تأمین کنیم.

    تشکری هاشمی مبنی بر اینکه ایجاد محدوده زوج و فرد فقط برای کاهش آلودگی هوا نبوده بلکه کاهش ترافیک نیز مدنظر بوده است، با توجه به این مسئله، به مرور زمان ترافیک نیز افزایش خواهد یافت، چراکه فقط از 10 درصد خودروها برای ورود به این محدوده، کاسته شده است، گفت: برای حل حجم ترافیک راه‌حل‌های خاص خود وجود دارد؛ ما نمی‌توانیم یک پروژه آچار فرانسه یا انبر کلاغی ایجاد و همه مشکلات را با آن برطرف کنیم.

    وی افزود: اما برای کاهش حجم تراکم خودروها باید از یک سو توسعه حمل و نقل عمومی، از یک سو مدیریت تقاضای سفر، حرکت به سمت خدمات الکترونیک و از طرف دیگر سو با مدیریت ابزارهای مدیریت بر تردد خودروها که عمدتا با اعمال کنترل‌های سختگیرانه در همه جای دنیا وجود دارد، را مد نظر قرار دهیم.

    معاون شهردار تهران گفت: نمی‌توانیم بگوییم می‌‌توانیم شهر را عاری از خودرو کنیم اما آن چیزی که بد و نگران کننده است این است که مردم در حال استشمام سموم هستند و در گام اول باید این سموم را به حداقل برسانیم؛ برای کاهش حجم ترافیک هم باید روند توسعه حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس و مخصوصاً الکترونیکی کردن خدمات و حذف سفرهای غیرضروری مردم که مشارکت همه وزارتخانه‌ها را می‌‌طلبد را ادامه دهیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو